גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדינה תשדרג משרות צוותים רפואיים בחלק מבתיה"ח

ל"גלובס" נודע כי באגף התקציבים העדיפו להעניק לבתי החולים תמריצים חד-פעמיים, אולם בנציבות ובמשרד הבריאות הכריעו בעד קידום בשכר ובתפקיד

אסותא אשדוד / צילום: אמיר גוטפריד
אסותא אשדוד / צילום: אמיר גוטפריד

נציבות שירות המדינה גיבשה תוכנית שאמורה לסייע לבתי החולים הממשלתיים, מברזילי שבאשקלון ועד שיבא בתל-השומר, להתמודד עם גל נטישות של אחיות ורופאים שהחלו להיקלט בימים אלה בבית החולים הציבורי של אסותא באשדוד.

עשרות אנשי צוות רפואי כבר הודיעו לאחרונה על כוונתם לעבור לבית החולים החדש, ועל פי הערכות עשרות נוספים יעשו זאת לקראת חודש נובמבר הקרוב - המועד בו צפויים באסותא לפעול במתכונת מלאה הכוללת את כל מחלקות האשפוז, חדרי הלידה והמיון.

ל"גלובס" נודע כי בין הגורמים השונים שדנו לאחרונה בדרכים השונות שיש לאמץ כדי לשמר את הצוותים הרפואיים התעוררה מחלוקת: באגף התקציבים במשרד האוצר סברו כי ניתן להסתפק במענקים חד-פעמיים ולא גבוהים במיוחד, ואילו במשרד הבריאות ובנציבות שירות המדינה חשבו כי הפתרון המיטבי יהיה כלים לקידום ולהעלאה בשכר לאורך זמן. שני הגורמים האחרונים גברו על הגישה של אגף התקציבים, מה שסלל את הדרך להחלטה שתאפשר שדרוגי משרה לעשרות אחיות ורופאים.

כך למשל, מנתונים שהגיעו לידינו עולה כי בית החולים שיבא יזכה ב-5 משרות משודרגות של "ראש צוות" חדרי ניתוח, 3 משרות ראש צוות אונקולוגיה, 2 משרות ראש צוות במחלקה פנימית, 2 משרות ראש צוות טיפול נמרץ, ראש צוות בחדרי לידה, 2 "מתאמות נושא" לחדרי ניתוח, 2 מתאמות נושא למיון ומרכזת תחום בכירה אחת.

מן הנתונים שנחשפים כאן לראשונה עולה כי 50 אחיות כבר דיווחו להנהלת שיבא על עזיבתן הקרובה לאסותא אשדוד, כאשר לפי הערכה של מנכ"ל בית החולים, פרופ' יצחק קרייס, 50 אחיות נוספות צפויות לעזוב עד סוף השנה. בבית החולים אסף הרופא דיווחו כבר על 16 אחיות שעוזבות, ומעריכים שם כי המספר יגיע בסופו של דבר לכדי 30-40.

בבית החולים ברזילי באשקלון נערכים לפגיעה הקשה ביותר באופן יחסי לגודלם ועל רקע הקרבה לאשדוד, ומדווחים על צפי של כ-70 אחיות שיעזבו. גם בבית החולים וולפסון בחולון מעריכים כי יעזבו אותם עשרות אחיות לכל הפחות.

בצד שדרוג המשרות למספר אחיות, התוכנית של נציבות שירות המדינה, אותה מוביל הממונה על מערכת הבריאות בנציבות, יוני דוקן, מאפשרת לאותם בתי חולים ממשלתיים לקלוט מסה קריטית של אחיות מקורס האחיות שצפוי להסתיים בספטמבר הקרוב - זאת גם אם תהיה חריגה בסופו של דבר ממספר תקני האחיות שאושרו להם לתקופה של שנה. במילים אחרות, הנציבות מאפשרת לבתי החולים מודל של "גיבנת" זמנית בכל הקשור למספר האחיות, לפחות עד להתייצבות הזירה מול אסותא.

"אסותא באשדוד יודע למשוך כוח אדם איכותי לא רק באמצעות שכר, אלא גם באמצעות תשתיות מתקדמות שמאתגרות ומושכות את הצוותים הרפואיים", מסביר דוקן בשיחה עם "גלובס". "בשביל מישהו שעובד בוולפסון או בברזילי, זה כמו לעבור עכשיו למלון", הוא מוסיף. לפי דוקן, בפרסומים הרשמיים של אסותא מציעים אמנם לאחיות את התנאים של ההסכם הקיבוצי בענף, אבל בפועל מתמרצים את הטובות ביותר באמצעות תנאים נוספים שבאים לידי ביטוי גם בשכר. כך, לדבריו, באסותא מתאפשר לאחיות לעבוד במשמרות של 12 שעות במקום של 8, ובדרך הזו "להגיע לאותה הכנסה כבר בתוך 3 ימים".

"אירוע דרמטי"

אף שנטישת האחיות מדאיגה את בתי החולים יותר מנטישת הרופאים, זאת בעיקר לאור המחסור החריף שקיים ממילא בתחום, בנציבות גיבשו כלי זמני גם לתמרוץ רופאים. לפי ההערכות, בתל-השומר צפויים לעזוב 20 רופאים, בוולפסון 10 רופאים, בברזילי בין 7 ל-10 רופאים ובאסף הרופא כ-10 רופאים. גם בבית החולים איכילוב נערכים לעזיבת רופאים ואחיות, אולם התוכנית הנוכחית לא חלה על המרכז הרפואי בשל כפיפותו הארגונית לעיריית ת"א ולא לנציבות.

כך, על פי הסיכום מול מנהלי בתי החולים, ניתן יהיה לשדרג מספר רופאים לתפקיד המכונה "מנהל שירות" כבר במהלך 2017, זאת מתוך המכסה שהוקצתה במקור לשנת 2018. משרת מנהל שירות מתארת בעיקר התמחות מקצועית בתחום מסוים והיא כוללת שכר מעט גבוה יותר ממומחה רגיל, אבל הפוטנציאל שלה נמצא בעיקר "בחוץ" - בביטוחי הבריאות המשלימים. למנהל שירות קל יותר להיכנס לרשימות המומחים של הביטוחים, כך שההכנסה שלו במקרה של פרקטיקה פרטית צפויה לגדול משמעותית.

גורם בכיר במערכת שעימו שוחחנו מתאר את העזיבה של הצוותים הרפואיים לטובת אסותא אשדוד כ"אירוע דרמטי". לדבריו, המערכת אמורה הייתה להיערך לכך כבר מספר שנים, אולם היא נדרשה לאירוע הזה רק לאחרונה. הנהלת אסותא, מצידה, לא מוסיפה ללחץ של מנהלי בתי החולים הממשלתיים, והיא מנהלת את האופרציה של גיוס הצוותים הרפואיים באופן שמותיר את המערכת באי-ודאות.

על פי אותו גורם, ישנם עשרות רופאים, ובהם רופאים בכירים שצפויים לשמש כמנהלי מחלקות בבית החולים החדש שכבר סיכמו למעשה על עזיבתם, אבל באופן מכוון לא הודיעו על כך עדיין. אסותא, צריך לומר, מציע לא רק את ההסכמים הקיבוציים שניתנים לכלל הרופאים, אלא גם מודל של "פרקטיקה בקהילה" - בעיקר בקופת החולים מכבי המחזיקה 100% באסותא.

בנוסף, מדובר בבית חולים חדשני עם סביבת עבודה מודרנית שקורצת לרופאים ולאחיות לא פחות מהאתגר של מקום חדש עם אפשרויות קידום. לצד כל אלה מתווסף גם תקציב מיוחד שקיבלה הנהלת אסותא לצורך מענקי גיוס חד-פעמיים שיאפשרו לה "לגנוב" לא מעט שמות בולטים מבתי החולים במרכז הארץ. מדובר בסכום כולל של כ-350 מיליון שקל בפריסה לחמש שנים שניתנו לבית החולים בתמורה לוויתור שלו על חלק משמעותי בתנאי המכרז להפעלת המקום, שכלל אפשרות לביצוע שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) בהיקף של 25% מהפעילות - בדומה לנהוג בבית החולים הדסה בירושלים.

גורמים במערכת הבריאות טוענים היום כי באגף התקציבים התנגדו לשדרוגי משרות בבתי החולים הממשלתיים בעיקר כדי להביא את אסותא אשדוד להצלחה מקסימלית שתציג באור חיובי את המודל בו דוגל במשרד האוצר באופן מסורתי: זכיין פרטי שמקים ומתפעל שירות ציבורי. להצלחה הזאת תהיה משמעות גם על המכרז שאמור להתפרסם בקרוב להקמת בית חולים ציבורי נוסף בבאר שבע, כאשר ברקע ישנם קולות במשרד הבריאות שמעדיפים לראות דווקא מודל ממשלתי.

עוד כתבות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק