yes והוט יחויבו להקצות יותר כסף לחברות הפקה קטנות

עפ"י החלטת מועצת הכבלים והלוויין, 5% מהיקף ההשקעה שמנתבות הוט ו-yes להפקות מקור חיצוניות - 16 מיליון שקל במונחי שנת 2015 - יופנו לבתי הפקה שלא זכו לנתח מההוצאות בשנה שקדמה לכך ■ המועצה קוראת לחייב גם את סלקום ופרטנר בהפקות מקור

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי
יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי

מועצת הכבלים והלוויין הודיעה היום (ב') כי בכוונתה לקבוע מנגנון שיגרום להוט ול-yes להוציא חלק מההפקות שלהם לחברות הפקה מתחלפות ובכך ליצור "גיוון וביזור" בתחום היצירה.

כיום מחויבות הוט ו-yes להשקיע 8% מהכנסותיהן השנתיות בהפקות מקור (ב-2015 הסתכם הסכום הזה ב-320 מיליון שקל). הכספים הללו משמשים לסדרות הפופולריות של הוט ו-yes, כמו גם לבידול בין הספקיות, ובהן נכללות סדרות כמו "פאודה" ו"זגורי אימפריה".

כ-50% מהסכום, כלומר 4% מההכנסות, מופנה לערוצים שמופקים על-ידי מפיקים חיצוניים, ובנושא זה אין בכוונת המועצה להתערב כעת. לעומת זאת, 4% הנותרים מנותבים לערוצי הבית של yes והוט, ובפועל גם כאן יוצא הסכום לחברות הפקה חיצוניות.

מבדיקת המועצה עולה כי בכל אחת מהפלטפורמות יש כמה בתי הפקה בולטים שזוכים בכל שנה ברוב הסכום, ואילו בתי הפקה אחרים כמעט לא נהנים ממנו או נהנים מחלקים קטנים בלבד.

לפי המועצה, 72% מהסכום מנותב בסך-הכול ל-10 חברות הפקה, ומצב עניינים זה מעיד על ריכוזיות, שמעבר לפן הכלכלי עשויה לפגוע גם ב"מגוון התוכן על המסך". בהודעת המועצה לא נאמר מי הן 10 החברות הללו, אך עם חברות ההפקה הגדולות והבולטות בענף נמנות ADD (פעילה בעיקר בהוט), אולפני הרצליה, דורי מדיה, ענני תקשורת וסלוצקי הפקות.

לאור זאת, במועצה מתכוונים להורות לשתי החברות כי 10% מתוך אותם 4%, כלומר 16 מיליון שקל במונחי שנת 2015, יופנו בכל שנה לבתי הפקה שלא זכו לנתח מההוצאות בשנה שקדמה לכך. החלטה זאת תצא כעת לשימוע ציבורי, ובכך תחתום את פרויקט מיקוד הרגולציה שהחלה המועצה לפני כשנה.

יו"רית המועצה לשידורי כבלים ולוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, מסרה: "אנו מאמינים כי לצורך גיוון ופלורליזם על גבי המסך יש צורך להגדיל את מספר 'שערי הכניסה' להפקות מקור, וזאת באמצעות הכנסת מפיקים חדשים, כמובן מבלי להפחית בחשיבות ובאיכות היצירות בכבלים ובלוויין שהופקו עד היום".

שוק הפקות המקור מתבסס כיום בעיקר על החובה הרגולטורית שמוטלת על הוט ועל yes ועל הכספים שהחל להזרים לתחום הזה תאגיד השידור הציבורי "כאן" (220 מיליון שקל בשנה).

בהקשר זה יש לציין כי לאור העובדה שמחויבותן של הוט ו-yes נגזרת מסך ההכנסות השנתיות שלהן, כניסתן לתחום של סלקום ובקרוב מאוד גם של פרטנר תפגע בסכומים שיוקצו ליוצרים, מכיוון שסך ההכנסות של הוט ו-yes יצטמצם, בעוד סלקום ופרטנר אינן מחויבות להשקעה בהפקות מקור.

בהקשר זה אמרה ד"ר בן-חי-שגב כי היא "קוראת למחוקק, שוב, לחייב תחת הרגולציה גם את המשדרים החדשים על גבי האינטרנט להפיק הפקות מקור, לטובת השפה והתרבות העברית".

סך ההשקעה של יס והוט
 סך ההשקעה של יס והוט