מהלך דרמטי במע' הבריאות: ליצמן יפסיק לעכב את חוק הצינון

עפ"י תקנות הצינון עליהן חתם שר הבריאות, רופא לא יוכל לטפל באופן פרטי בחולה בו פגש קודם במרפאה ציבורית - אלא אם עברה חצי שנה ■ האוצר יעביר מאות מיליוני שקלים שהובטחו לקיצור תורים

יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור
יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור

שנה וחצי לאחר שהצעד אושר בחוק ההסדרים, שר הבריאות יעקב ליצמן חתם על התקנות שיכניסו לתוקף את אחד המהלכים הדרמטיים ביותר במערכת הבריאות. מדובר על מה שמכונה "חוק הצינון", שיאסור על רופאים לטפל באופן פרטי במטופלים שבהם פגשו קודם לכן במרכז רפואי ציבורי - זאת אלא אם עברה למעלה מחצי שנה.

כפי שנחשף ב"גלובס", ליצמן עיכב את החתימה על התקנות בשל לחצים והסתייגויות רבות מצד הרופאים הכירורגים ומצד קופות החולים, כאשר בכל אותה תקופה משרד האוצר נמנע מהעברת מאות מיליוני שקלים לצורך קיצור התורים לניתוחים - זאת כאמצעי להפעלת לחץ על ליצמן כדי שיכניס את תקנות הצינון לתוקף. בספטמבר האחרון הסכים האוצר להעביר לצורך קיצור התורים 280 מיליון שקל בלבד, מתוך 780 מיליון שקל שהובטחו.

בשלב הראשון תקנות הצינון יחולו רק על רופאים במרפאות קופות החולים (קהילה), כאשר מתחילת 2018 הן יחולו גם על רופאי בתי החולים שפוגשים את המטופלים במרפאות החוץ. בהמשך יחול צינון גם על הליכים רפואיים שלא כוללים פעולה ניתוחית, כמו מתן חוות דעת נוספת (ייעוץ), טיפולי הפריה, הדמיות גניקולוגיות ועוד.

על פי אגף התקציבים במשרד האוצר, הרופאים ראו במרפאות הציבוריות סוג של "טרמינל", באמצעותו ניתן להמשיך יחד עם המטופל ליעד אחר - אל הקליניקה הפרטית או אל בית החולים הפרטי. במקרים רבים מדובר בשיטה של ממש שזוכה לעידוד מצד קופות החולים, שכן מבוטח שעושה שימוש בביטוח המשלים ועובר ניתוח בבית חולים פרטי "חוסך" לקופה מתן התחייבות כספית (טופס 17).

בנוסף, המערכת כולה נמצאת בניגוד עניינים מובנה, לאור העובדה שקופת חולים כללית מחזיקה בעצמה 40% מבית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר, ואילו מכבי מחזיקה 100% ברשת בתי החולים הפרטיים "אסותא". על פי נתוני האוצר, ב-43% מהניתוחים הפרטיים בהם נעשה שימוש בביטוח משלים, קדם מפגש בין המנתח לבין המטופל במרפאה ציבורית.

בכירים בקופות החולים ובבתי החולים טוענים כי במשרד האוצר מתעקשים על התניות שונות כמו חוק הצינון, רק כדי להקשות לכאורה על העברת הכסף הנחוץ למערכת הציבורית. למעשה, גם לאחר החתימה על תקנות הצינון, מרבית הכסף שיעבור לצורך קיצור התורים יותנה במבחני תמיכה שיבחנו האם הקופות הפחיתו בפועל את שיעור השימושים בביטוח המשלים.

מנגד, הגורמים המקצועיים במשרדי הבריאות והאוצר טוענים כי בלי לטפל בניגודי העניינים ובתמריץ שקיים היום ל"הסטת" מטופלים מהרפואה הציבורית אל הפרטית, כל כסף שיוזרם למערכת הציבורית ילך ברובו לאיבוד.