חוק האופניים: ההצעה שיכולה לחולל מהפכה בדרכים

ביום א' הקרוב תעלה לוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק חדשה שמטרתה קידום רכיבה על אופניים כאמצעי תחבורה

אופניים על מדרכה/ צילום: גלובס טיוי
אופניים על מדרכה/ צילום: גלובס טיוי

בחודשים הקרובים יחלו הרשויות באכיפה כנגד רוכבי האופניים שנוסעים על המדרכות. זה ייצר אולי מידה של ביטחון להולכי הרגל, ובטח שיעשיר את קופות הרשויות, אך לא יקל על מי שמבקש לנסוע באופניים ואין לו שביל מתאים.

ביום ראשון הקרוב תעלה לוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק שמבקשת לעודד את העיריות להתחיל לפעול ולמצוא פתרונות מגוונים שיאפשרו לרוכבי האופניים לרכוב כמה שיותר ובבטחה. עיקרי הדברים בהצעת החוק הם להקים רשת שבילי אופניים כחלק מתוכניות מתאר חדשות, לבחון הטמעה של הסדרים לתנועת אופניים כחלק מהדרך או בנפרד ממנה, לקבוע שבכל אוטובוס ניתן יהיה להסיע אופניים ללא תוספת תשלום ושבכל בניין משרדים יהיו חניות לאופניים ומקלחות לרוכבים, ולתת תמריצים לעובדים שיגיעו באופניים ולמעסיקים שיעודדו זאת. הצעת החוק היא יוזמה של עמותת "ישראל בשביל אופניים" וחתומים עליה 61 חברי כנסת מכל סיעות הבית.

יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת "ישראל בשביל אופניים", מסביר שמדובר בניסיון לייצר שינוי מלמעלה כי המציאות מראה שהרשויות לא ממהרות לפעול בנושא.

במסמך שהעביר לאחרונה דרור לוינגר, מנהל אגף תקנות והנחיות בנייה במנהל התכנון, לח"כ דב חנין, הוא מבהיר כי מנהל התכנון אינו תומך בהצעת החוק החדשה: "תכנון תחבורת אופניים הינו חלק מתכנון כולל של המרחב ויש לקדמו ולהסדירו במסגרת תוכניות עפ"י חוק התכנון והבנייה ולא בחקיקה".