מכינים הקרקע ליום שאחרי ירידה חדה במחירי דירות בארץ

הצעת החוק של ח"כ רועי פולקמן מהווה את תחילת היערכות המדינה לירידה חדה במחירי הדירות ■ מלבד זאת, היא גם טומנת בחובה בעיה רצינית אחת, לפחות

נדלן לאן, מחיר למשתכן/ צילום: גלובס טיוי
נדלן לאן, מחיר למשתכן/ צילום: גלובס טיוי

בשבוע שעבר אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק שמבקשת לקבוע שאדם שמאבד את עבודתו, ויש לו משכנתא שהוא משלם, יוכל לדחות את התשלומים לפרק זמן מסוים. חבר הכנסת רועי פולקמן הגיש את ההצעה, הבעייתית מצד אחד, אך גם מבטאת רמז עבה לשינוי מגמה בענף הנדל"ן.

נתחיל בבעיה. אם באמת נגיע למצב בו המחוקק יחייב את הבנקים לאפשר למובטלים לדחות את תשלומי המשכנתא, יכול להיות מאוד שהבנקים יגידו לעצמם שהסיכון שלהם גדל משמעותית. כמו בכל פעם שהם מרגישים שמישהו מכניס להם יד לקופה, הם יכניסו את היד לכיס של כולנו. כלומר, יש סיכוי גבוה שיחליטו לייקר את המשכנתאות כצעד משלים. מה זה יעשה? יקשה עוד יותר על מי שקשה לו היום לקבל משכנתא. זה טוב? לא בטוח.

כבר היום, מגבלות בנק ישראל מקשות על נטילת משכנתא, והעלאת הריבית על המשכנתאות בחודשים האחרונים הוציאה עוד זוגות צעירים מהמשוואה.

מצד שני, הצעת חוק כזו שמבקשת לכפות על הבנקים לתת אוויר לנשימה למי שאיבד את פרנסתו עשויה לרמז על עוד דבר. יכול להיות שהדבר מגיע גם מכיוון אחר - הכנה של המחוקק ליום שאחרי פיצוץ בועת הנדל"ן.

מדוע? כי במקרה של ירידה משמעותית במחירי הדירות, או עלייה חדה בריבית, או משבר במשק, הדבר האחרון שכולם רוצים לראות הוא מצב בו אנשים לא מסוגלים לשלם משכנתא, מה שיגרום לחזרה של נכסים רבים לידי הבנקים.

בימים בהם נראה ששוק הדיור מתחיל לשנות כיוון, הצעות חוק כאלו מתחילות להכין את הקרקע ליום שאחרי ירידת המחירים.