סיבה לדאגה: התפתחות דרמטית ומסוכנת בקוטב הדרומי

מדענים וחוקרים מנאס"א ומאוניברסיטת קליפורניה מזהירים מפני קרחון אדיר שעתיד להתנתק בקרוב מיבשת אנטרטיקה הקפואה ■ להערכתם, אם הקרחון אכן יתנתק, מדובר יהיה בגוש של קרח דחוס בגודל של כ-5,000 קמ"ר שיזוז ממקומו

קרחון, אנטרטיקה/ צילום: שאטרסטוק
קרחון, אנטרטיקה/ צילום: שאטרסטוק

מדענים וחוקרים מנאס"א ואוניברסיטת קליפורניה מזהירים מפני קרחון אדיר שעתיד להתנתק מיבשת אנטרטיקה הקפואה. להערכתם, אם הקרחון אכן יתנתק, יהיה מדובר בגוש של קרח דחוס בגודל של כ-5,000 קמ"ר.

צוות המדענים עוקב כבר חודשים ארוכים אחר סדק שנבקע בקרח, ומזהיר שכרגע מה שמפריד את הקרחון מהתנתקות זה 4.8 קילומטרים בלבד. כמו כן, חלקים שכבר התנתקו החלו להיסחף במים של החוג הארקטי הדרומי.

קהילת המדע מדגישה כי ממדי הקרחון עצמו הם חסרי תקדים. על-פי ההערכות של סוכנות החלל האירופית, גובהו של הקרחון הוא למעלה מ-180 מטרים, ומשקלו המוערך הוא כטריליון טון של קרח.

בכל הנוגע להשפעות של התנתקות הקרחון, קהילת המדע חלוקה בדעתה. לטענת חלק מהחוקרים, המקרה עצמו לא אמור להשפיע על גובה פני המים, והם גם לא רואים במקרה עדות לנזק סביבתי - אחרי הכול, קרחונים מתנתקים לעתים מהיבשת ונסחפים אל הים.

לעומת זאת, מדענים מסוימים חוששים שהדבר מסמל את חוסר האיזון האקולוגי שהולך ומתגבש באזור, ומודאגים משום שהקרחון הספציפי הזה נמצא באזור קריר יותר ביחס למקרים האחרים.

בכל מקרה, קהילת המדע עוקבת אחר ההתרחשויות בקוטב הדרומי באופן צמוד. טום וגנר, חוקר בנאס"א, מספר על החשיבות העצומה של מעקב אחר אירועים כאלה. "אנחנו יכולים ללמוד מהמקרה הזה הרבה על התופעה של התנתקות קרחונים מהקטבים. כך נוכל להיערך טוב יותר לקראת תשקיפים בכל הנוגע לעליית מפלס המים של כדור הארץ".