במכתב ששיגר שלשום מנהל רשות החברות, אורי יוגב, אל יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל, מתבקשת החברה הממשלתית לנקוט בצעדים "העומדים לרשותה" לנכות שכרם של עובדי החברה השובתים. למכתב מכותבים בין היתר משרדי האוצר והאנרגיה.

"ככל שהעיצומים לא ייפסקו בתקופה הקרובה, ילך ויגדל הסיכון שהחברה לא תוכל לעמוד בתשלום מלוא חובותיה בזמן לצדדים שלישיים, כולל אלפי ספקים (גדולים כקטנים)", כתב יוגב, "ועשויה להיפגע יכולתה להמשיך לספק חשמל בצורה סדירה לכלל ציבור הצרכנים בישראל.

"במצב דברים זה, שבו חלק מהעובדים שובתים או אינם מבצעים את המוטל עליהם, על החברה לפעול על פי הוראת חוזר משרד אוצר מיום 8 בדצמבר 2008 - הנחיות בדבר ניכוי שכר בגין שביתה מלאה או חלקית".

בנוסף, מבקשים ברשות החברות לצמצם בהוצאות החברה בתקופה הנוכחית: "לנוכח המצב התזרימי שנוצר, נבקשכם לבחון בדיון מהם האמצעים העומדים לרשות החברה לצורך צמצום תשלומיה והוצאותיה ככל שניתן בתקופה זאת, ובין היתר לדחות כל תשלום והוצאה שניתן לדחותו.

"בכלל זה נבקש מהחברה לבחון אפשרות לדחיית עבודות קבלניות, קליטת עובדים חדשים או כל הוצאה אחרת, ובלבד שהוצאות אלה אינן מחויבות על פי דין ואינן פוגעות בחובותיה של החברה כספק שירות חיוני".

ב-12 ביוני החלו עובדי החברה לנקוט עיצומים, שעיקרם עצירת הפקת חשבונות חשמל לצרכנים, לרבות עצירת הליכי גביית חובות וניתוקי חייבים. כדי להמשיך בפעילות התקינה, החברה לקחה הלוואות בסך 1.3 מיליארד שקל על ידי ניצול קווי האשראי שלה בבנקים.

מתגובת חברת החשמל עולה כי הצעדים עליהם ממליץ יוגב ננקטו ממילא עוד טרם שליחת המכתב: "הנהלת חברת החשמל הנחתה לפני למעלה משבוע לקזז את שכר העובדים הנוקטים בעיצומים, ובהתאם להנחיה זו פועלת חטיבת משאבי אנוש. הנהלת חברת החשמל פועלת בנחישות ובכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת לנהל את המשבר הנוכחי בצורה המיטבית, תוך אחריות לאומית לאספקת חשמל סדירה".

הקיזוז: ביום הדיון בבג"ץ

מעתירת המדינה לבג"ץ נגד החלטת בית הדין לעבודה שאיפשרה את עיצומי העובדים עולה כי שכר עובדי חברת החשמל משולם ב-20 בכל חודש עבור החודש הבא, ולא ב-1 בכל חודש כמקובל בשאר המגזר הציבורי. המשמעות היא שאיום חברת החשמל לקזז את השכר יוכל להתממש בעוד שבוע מהיום, באותו יום שבו מתוכנן הדיון בעתירה בבג"ץ.

שכר הברוטו הממוצע של עובדי חברת החשמל עמד ב-2016 על כ-24 אלף שקל. בקרב 8,826 העובדים בעלי השכר הגבוה בחברה (מתוך 11,908 עובדים בסה"כ) היה השכר הממוצע 27 אלף שקל, לעומת 15.4 אלף שקל בכלל הגופים הציבוריים. 350 שיאני השכר בחברה משתכרים 52 אלף שקל בממוצע בחודש.

על פי דו"ח הבנק העולמי מ-2010, שכר עובדי חברת החשמל גבוה ב-25% מהממוצע בחברות דומות בעולם בהתאמה לכוח הקנייה. ללא ההתאמה השכר גבוה ב-38% מהממוצע.

בעתירת המדינה נכתב כי כל העובדים בחברת החשמל יכולים להגיע לדרגה 46, שהיא הדרגה הבכירה ביותר בשירות הציבורי, התלויה בדרך כלל בתפקיד של משנה למנכ"ל לפחות. עוד נכתב, כי הטבת החשמל חינם לה זוכים העובדים הקבועים ("סל אנרגיה") היא ל-18 אלף קוט"ש בשנה, בעוד הצריכה הביתית הממוצעת היא 8,000 קוט"ש בשנה.

על פי נתוני המדינה, עובדים בעלי ותק של 20 שנה ומעלה מקבלים תוספת דרגה ומשכורת י"ד, בעלות של 64 מיליון שקל בשנה לחברה. "יצוין כי בשירות המדינה לא נהוגה משכורת י"ד ולא נהוג מענק בגין 20 שנה (מוכר מענק יובל, המשולם לאחר 25 או 30 שנה)", נכתב בעתירה. "עבור משכורת י"ג שילמה החברה באותה שנה - 2016 - כ-112 מיליון שקל".

בוועד העובדים של חברת החשמל סירבו היום להתייחס לאיום בקיזוז השכר.