הישראלי הראשון בפיפ"א: רונן הרשקו ממריא לניו זילנד

בגיל 46 עוזב רונן הרשקו את ההתאחדות לכדורגל לתפקיד יוקרתי בארגון הכדורגל העולמי - מנהל הפיתוח האזורי באוקיאניה: "יש בישראל הון אנושי טוב מאוד" ■ השחיתות בפיפ"א? "הנטייה היא תמיד לדבר על מה שקורה בבורד"

רונן הרשקו / צילום: שלומי יוסף
רונן הרשקו / צילום: שלומי יוסף

רונן הרשקו הוא קיבוצניק מעינת. אם אתם לא בברנז'ה של הכדורגל, די בטוח שלא שמעתם את שמו, אבל בחודש הבא הוא ירשום הישג שמעטים בעולם יכולים רק לחלום עליו - תפקיד בפיפ"א כמנהל המשרד לפיתוח אזורי של אוקיאניה, אחד משמונה תפקידים אזוריים שפיפ"א מציעה בעולם כולו. הוא יוצב באוקלנד שבניו זילנד וייפרד מהלחות ומבניין ההתאחדות לכדורגל המתפורר ברמת גן, שבו בילה את עשר השנים האחרונות שלו.

איך הרשקו עלה על הרדאר של פיפ"א? בשביל זה צריך לחזור כמה שנים לאחור. הרשקו מקבל מאבי לוזון בהתאחדות לכדורגל הוראה בסגנון, 'לך תביא לישראל את אליפות אירופה לנבחרות צעירות'. הוא עומד ביעד. ביוני 2013 מתקיים בישראל האירוע הספורטיבי הבינלאומי המשמעותי ביותר שאירחה המדינה אי פעם. "אחרי היורו ידעתי שאני יכול להציב לי כיעד כל תפקיד - וגם לעמוד בו", אומר השבוע הרשקו, 46, בשיחה עם "גלובס".

- תסביר לי את האנומליה הזאת. יש לנו עסקנים ברמות הגבוהות בארגוני הספורט בעולם, אבל ספורט אין לנו.

"זה כמו ששחקן מישראל פתאום מגיע לרמות הגבוהות ומקבל חוזה בקבוצה בחו"ל, אבל אתה לא יכול להשיק מזה על הכדורגל בארץ. זה לא פס ייצור שכל הזמן יוצא ממנו מישהו בתפקיד ניהולי. מצד שני, יש פה - לא רק בכדורגל - הון אנושי טוב מאוד וצריך לדעת למקסם ולתת לו להוביל לקדמת הבמה".

- כיוונת לשם? הרי בכלל צמחת מתוך אופ"א.

"לא כיוונתי ספציפית לתפקיד הזה, אבל בשנים האחרונות יש הרבה מעברים מפיפ"א לאופ"א ולהיפך. היו לי לאורך הדרך אפשרויות להתקדם בסקטור הפרטי, אבל תמיד רציתי לצאת החוצה, לפיפ"א או לאופ"א. היורו לנבחרות צעירות בישראל היה מקפצה מקצועית, גם ברמה ההכרתית. כשאתה עובד מול האנשים הבכירים ביותר בכדורגל - ואופ"א היום עושה הכול אינהאוס - אז ברמת הניסיון אתה מתמודד ברמות הגבוהות ביותר. אני חבר בוועדה לפיתוח הכדורגל באופ"א, ושם אתה יושב בשולחן עם האנשים המובילים בכדורגל האירופי ומרגיש שווה בין שווים. אחרי היורו באמת הרגשתי שאני יכול לעשות הכול. זו התחרות ברמת הנבחרות השנייה באירופה. הרגשתי שאני יכול גם לעשות את זה בהצלחה, אבל בעיקר לקבל את ההכרה - בערב הלפני אחרון כשפלאטיני עמד על הבמה ואמר תודה להתאחדות הישראלית ולמדינת ישראל, הוא אמר 'אני רוצה גם להודות באופן אישי לרונן הרשקו'".

- אוקלנד נשמע סידור נחמד. מהי העבודה תכלס ומה היקף התקציבים שאתה אמר לנהל?

"יש בפיפ"א 8-10 משרדים בעולם וכל נציג אחראי באזור הגאוגרפי שלו על פיתוח הכדורגל וההתאחדויות מטעם פיפ"א. הרעיון הוא לדאוג ליישום מדיניות הפיתוח של פיפ"א, הבנויה על שלושה עקרונות - השקעה, השפעה, ופיקוח ובקרה. למשל, ברמת ההשפעה - לבחון אם ההשקעות שנעשו באזור מטעם פיפ"א אכן השיגו את היעד. סך הכספים שאני אמור לטפל בהם במהלך התקופה הוא רבע מיליארד שקל".

- איזו מדינות נמצאות באחריותך?

"ניו זילנד, ניו קלדוניה, פיג'י, סמואה, טהיטי, איי שלמה, קוק איילנד, ונואטו, טונגה, פפואה גיניאה החדשה".

- לעומתן ישראל היא אימפריית כדורגל.

"בכדורגל נשים ניו זילנד וגיניאה החדשה מדורגות גבוה. טהיטי מדורגת גבוה בפוטסל (כדורגל אולמות)".

"בא לעשייה, לא לפוליטיקה"

הרשקו מחזיק בתואר ראשון בחינוך גופני, ובשני תארים בניהול ספורט. בספטמבר הוא יתחיל דוקטורט במחלקה לניהול ספורט בפריז.

- בוא נחזור להצלחה שלנו להשיג ג'ובים בחלונות הגבוהים של הספורט. זה עדיין לא מסתדר לי. אבי לוזון יושב בוועד הפועל של אופ"א, הגוף המשפיע בכדורגל האירופי. יעקב אראל היה בכיר באופ"א. עכשיו אתה.

"זה לא שזה לא מסתדר. גם בענפים אחרים יש אנשים מוכשרים. יש פה הרבה תחרויות בינלאומיות, בשחייה, יורובאסקט, התעמלות. לקבל אירוח של משהו זה לא פשוט, יש תחרות אדירה וגופים בינלאומיים רוצים שזה יהיה מוצלח - אבל עובדה שברמה הניהולית יש כאן יכולות. לדעת למקסם את ההון האנושי - זה הרי העניין. חוץ מזה ששום דבר לא קורה לבד בהתאחדות, יש לנו המון אנשים בהתאחדות שהם בתפקידים מקצועיים מאוד באופ"א, עם המון ניסיון.

"עכשיו, למשל, אנחנו בשלב הסופי של התמודדות על אירוח משחק הסופרקאפ בסמי עופר ב-2019. הגשנו את הבקשה בצורה מקצועית, והנה אנחנו בין שבע המדינות האחרונות בתהליך הסינון. הגענו לטופ. זו דוגמה טובה לשילוב ותמיכה של כוחות במדינה שאפשר לעשות דברים מדהימים. גם עכשיו בחיפה, כששאלו אותי מה הסיכויים שלנו, אמרתי שכולי תקווה שנצליח, ואם לא - אז בפעם הבאה נזכה. ככל שייתנו ביטוי לדרג המקצועי לעבוד - זה יקרה".

- יצאת בזמן מההתאחדות - גוף שמבחינה תדמיתית נתפס רע, ומאז הקמת המינהלת גם איבד את הגלורי.

"אני לא כל כך מסכים שההתאחדות לא רלוונטית מאז הקמת המינהלת. אני רואה את זה מהקולגות שלי באירופה - בבונדסליגה, בפרמיירליג - עדיין יש להם התאחדות כי בסוף הכדורגל זה לא ליגת העל והליגה הלאומית. הפיתוח של הכדורגל, נוער, ליגות חובבים, נבחרות, פיתוח מועדונים - זו ההתאחדות. זו הזדמנות פז לעסוק במה שההתאחדות קיימת לשמה - הדרכה, הכשרות מאמנים, מדיניות".

- הקמת המינהלת היא תהליך טוב?

"תהליך טוב מאוד. ההתאחדות מיום הקמת המינהלת הצליחה להוציא כמה פרויקטים שבעוד כמה שנים טובות יבואו לידי ביטוי. הקמנו חמישה מרכזי מצוינות לאומיים לגילאי 13-14 בבית שאן, נהריה, לוד, באר שבע ושפיים. כשאתה נמצא בצל של ליגת העל כל הזמן, הדברים האלו נעלמים. בשבילי ליגת העל היא טיפה בים. ההתאחדות האנגלית הבינה את זה לפני 5 שנים, והיום זה בא לידי ביטוי בנבחרות הצעירות שמצליחות שם. יצא לי להיות באקדמיה בליברפול, מהטובות והוותיקות, ואתה רואה ביום של אימון איך הצוות של ליברפול נמצא שם ולידו מישהו מההתאחדות. המועדון וההתאחדות האנגלית עובדים יחד. אז נכון, למה שמכבי ת"א תסכים לשמוע תובנות של איש מההתאחדות שבא לאימון שלה. כי אותו דבר קורה באנגליה ושם זה לא מוזר שבאקדמיה של מנצ'סטר סיטי מקשיבים לתובנות של איש מההתאחדות האנגלית. לאורך זמן זה מה שמשנה את הכדורגל".

- חיפשת לצאת מההתאחדות מזמן. לפני שלוש שנים התמודדת על תפקיד מנכ"ל הוועד האולימפי.

"נכון, התמודדתי ולא זכיתי. יש תפקידים בספורט הישראלי שאין בהם ניעות. זה לא כמו במשטרה או בצבא שהכל זז שם, מתחלף אלוף ומתפנות משרות. אלו תפקידים של אחת לשניים או שלושה עשורים. התחלנו את תהליך הסינון 19 מועמדים ובסוף נשארנו שניים - גילי לוסטיג ואני. ואם בסוף מונה לתפקיד לוסטיג - אז לכבוד הוא לי, כי זה אחד האנשים הכי טובים ונעימים שיש פה. בשבילי זה היה גם סוג של הכרה, כי לא באתי מהעולם הזה אלא מעולם הכדורגל. כמו בפיפ"א, כשאתה מגיע לתפקיד בזכות עצמך, זה החוזק - כי אתה שם, רצו אותך. לא כי מישהו סידר לך ג'וב".

- עברתם בשנים האחרונות תקופה קשה בהתאחדות, כולל חקירות על כסף שנעלם וצמצומים בכוח אדם, ועכשיו חשב מלווה שמסתכל על כל שקל שזז. לא סביבת עבודה מדהימה.

"התחושה היא באמת לא קלה. נוצר שינוי ארגוני וצמצומים, והעובדים נאלצו לעבוד קשה ולקחו על עצמם כי המקום הזה הוא בית בשבילם, וזה מעיד על חוזק של ארגון. ולראיה - אחרי כמה שנים קשות, המקום חוזר לפסים ומתאזן. לפעמים דברים כאלו יוצרים טוב, המון תהליכים בריאים קרו בזכות זה. החוסן הזה יסייע בשנים הבאות".

אתה מצטרף לפיפ"א, גוף שידע אינספור פרשות שחיתות לאחרונה - הדחות, חקירות בינלאומיות.

"אני לא יודע מה היה ולא רוצה להתייחס. אני נכנס לגוף שאני יודע מה יש בו כיום ולאן הוא הולך. הנטייה היא תמיד לדבר על מה שקורה בבורד, ופחות לדבר על הצד המקצועי - ושם אני יודע שזה אחרת וברמה גבוהה. חוץ מזה שאני בא לעשייה ולא לפוליטיקה".

- אז מה החלום?

"אני רוצה ליהנות מהחלום עכשיו. לעשות את התפקיד כמו שצריך".

- איפה אתה רואה את עצמך בעוד 8 שנים?

"בתפקיד בעל השפעה בספורט העולמי, לא דווקא בכדורגל. ואם לא בספורט העולמי אז בכל גוף אחר שיכול להשפיע. פונקציה ניהולית בעולם הספורט מקבילה לעולם העסקי, כך שגם העולם הזה פתוח מבחינתי. בכל מקרה, בסופו של יום אני כן רואה את עצמי כאן, בישראל, וזה החלום".

- דקה לפני שאתה נוסע, מציעים לך את תפקיד מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל בישראל - עדיין נוסע?

"כן, נוסע".

רונן הרשקו

גיל: 46 (נשוי 2)

מגורים: חבר קיבוץ עינת

לימודים: תואר ראשון בחנ"ג, שני תארי MA בניהול ספורט

בהתאחדות לכדורגל: ראש אגף הנבחרות וההדרכה

הגדרת תפקיד בפיפ"א: מנהל פיתוח אזורי אוקיאניה

בזמן הפנוי: מרתונים, איירון מאן, מירוץ הר לעמק ("130 ק"מ ב-17 שעות")

עוד משהו: שיחקתי עד גיל נערים במכבי פ"ת; שליח של הסוכנות היהודית בקנדה; צבא - שירות בשלדג