סליחה, מה השעה? שוק שעוני היוקרה שובר שיאי חדשנות

שעון "פליפר" מכני לשחקנים עשירים ■ מחווה אולטרה מהירה לחובבי מרוצים ■ לחובבי חלל: שעון עם אסטרואיד ■ צפו בתמונות

 

 

 

תעשיית שעוני היוקרה היא אחת התחרותיות ורוויות האגו ביותר בעולם. קומץ של מותגים עם היסטוריה של מאות שנים נלחמים זה בזה על תשומת הלב והכיס של גרעין די מצומצם של אספנים ושל בעלי ממון ושוחרי סטטוס, שמוכנים להשקיע סכומים של חמש ושש ספרות, בדולרים, כדי להצטייד בשעוני יד חדשים.

לענף הזה יש היסטוריה של מאבקי פטנטים, "ציד ראשים" בין חברות וקרבות טכנולוגיים. אבל בשנים האחרונות מתאחדת התעשייה סביב אירוע ONLY WATCH השנתי שבמרכזו תצוגה ומכירה פומבית אולטרה-יוקרתית של שעונים, שכל הכנסותיה קודש לצדקה, לרוב עבור גופי מחקר רפואיים.

לקראת האירוע הזה יצרני השעונים מפתחים במיוחד דגמים מיוחדים, לעיתים חד פעמיים, עם טכנולוגיות אקזוטיות וחומרים נדירים, שנמכרים בסכומי עתק. על הדרך הם זוכים לחשיפה תקשורתית בין לאומית מקיפה ולנוכחות מאסיבית של חוגי העשירים והמפורסמים. בכל זאת, מדובר בביזנס. הנה כמה דוגמאות מהאירוע שיתקיים השנה בנובמבר במונקו.

לשחקנים עשירים: שעון "פליפר" מכני

כבר ראינו בעבר לא מעט שעוני יד מכניים עם מוטיבים מעולם המשחקים וההימורים, כולל שעוני פוקר, ברידג' וכדומה. אבל חברת HAUTLENCE השווייצרית השקיעה הרבה מאוד תכנון ומזעור כדי לספק לקומץ בעלי אמצעים את חוויית המשחק המלאה של מכשיר ה- Pinball שמוכר במחוזותינו כ"פליפר".

השעון המכני כולל גוף טיטניום מוברש שמעליו זכוכית ספיר גדולה, שמכסה על "זירת" המשחק. שלושה כדורי מתכת זעירים ומלוטשים בצבע כחול נורים בו זמנית מהצד הימני של לוח המחוונים באמצעות כפתורים ומערכת מורכבת של קפיצי דחיסה זעירים בצדי גוף השעון. מגנון מיוחד דואג שזווית השיגור שלהם תהיה אקראית כמו במשחק המקורי. הכדורים עוברים דרך מסלול מכשולים מורכב על לוח השעון, שכולל בולמי זעזועים ופלטות הסטה, והסיכויים לנחיתתם בחורים הנכונים, שמזכים בנקודות, תלויים בזווית השעון ובמיומנות השחקן, ממש כמו במציאות. המנגנון כולל מאות חלקים, ובאורח פלא הוא מסוגל גם להראות את השעה בדיוק רב. עיצוב הדגם שנמכר במכירה הפומבית מזכיר רובוט קלאסי. ההערכה לצורך המכירה הפומבית נעה בין 24 ל-39 אלף דולר.

לחובבי מרוצים: מחווה אולטרה מהירה

חברת שופארד מביאה למכירה הפומבית שעון עם מוטיבים מעולם המירוצים, שמוקדש למכונית האקזוטית פורשה 919 ולנהג המרוצים האגדי ג'קי איקס. השעון מצויד במנגנון מכני המכונה "סופר-פאסט", שפועל בתדר של 8 הרץ או 57,600 פעימות בשעה, קצב כפול בערך מהמנגנון המכניים המתקדמים בשוק. פעולה בתדר גבוה כזה נחשבה עד לאחרונה כמעט בלתי מעשית לייצור בשל רמת השחיקה הגבוהה שנגזרת ממנה ורמת הדיוק שנדרשת לצורך ייצור החלקים הנעים.

אולם שופארד פתרה את הבעיה באמצעות חלקים מצופים בתרכובת סיליקון ייחודית וחומרים אקזוטיים נוספים, שלא פורסמו עדיין. השעון עצמו נושא את חותמת הדיוק השוויצרית COSC ומציע רזרבת כוח של 60 שעות פעולה עם מתיחה מלאה של הקפיץ, זכוכיות קריסטל מלפנים ומאחור שמציגות את המנגנון, גוף טיטניום בקוטר 45 מ"מ ובדגם הייחודי, שמוצע במכירה הפומבית גם את חתימתו המקורית של ג'קי איקס בעצמו.

השעון מגיע בגוון כחול עם רצועה כחולה והזוכה המאושר, שיזכה בו במכירה הפומבית במחיר שמעורך בכ-26 אלף דולר, יזכה גם להיות אורחו האישי של ג'קי איקס בגרנד פרי של מונקו ב-2018. כל השאר יוכלו לרכוש אחד מ-100 השעונים "הרגילים" מאותה סדרה תמורת כ-17 אלף דולר.

ARPAL 1: מתכת אקזוטית וארבעה "לוויינים"

השעון הקרוי "ARPAL ONE" הוא פרי פרויקט ייחודי של שתי חברות שמייצגות קצוות שונים של תעשיית שעונים היוקרה - לורן פרייר, שמתמחה בעיצובים קלאסיים, ו-UHRWERK, שמתמחה במנגנונים ובחידושים יוצאי דופן.

התוצאה היא שעון שאמנם מיוצר ביחידה אחת בלבד בלבד עבור המכירה הפומבית היוקרתית, אבל נותן במה מוחשית לטכנולוגיות, שיופיעו בעתיד. אחד החידושים המרכזיים הוא גוף עשוי סגסוגת חדשנית בשם " ARPAL", שפותחה במקור עבור תעשיית האלקטרוניקה.

הסגסוגת מכילה 75% מתכות נדירות והיא חזקה ועמידה יותר בפני שחיקה מזהב וממתכת, שומרת על צבעה ולעולם לא מתחמצנת. בנוסף ניתן לעבד אותה כדי לייצר ברק מתכתי עד כדי השתקפות של הסביבה. המנגנון עצמו כולל ארבעה "לווינים", שעל כל אחד מהם ארבע שעות, ואלה מסתובבים על "קרוסלה" ייחודית, ומסונכרנים בדיוק רב עם תצוגת הדקות בתחתית השעון. בכל עת מוסתרים שלושה מהלוויינים על ידי כיסוי מחומר ייחודי.

השעון כולל עוד מערך שלם של גימורים ועיבודיים ייחודים וחומרים אקזוטיים ומגיע עם רצועה מעור בעבודת יד.

לחובבי חלל: שעון עם אסטרואיד

אחת הדרכים הבדוקות לייצר שעון "אחד מסוגו" היא להשתמש בו בחומרים טבעיים עם מאפיינים, שלא ניתן לשכפל אותם. זה גם הייחוד של הנציג של חברת פדריק קונסטנט במכירה הפומבית הצפויה.

השעון מצויד במנגון "קומפליקיישן" מורכב, אם כי לא בלתי מוכר, שכולל תאריכון שמותאם לשנים מעוברות ומציג את התאריך, החודש בשנה ואפילו מצב הירח.

גם לוח התצוגה ייחודי והוא עשוי מפיסה מעובדת של מטאוריט אמיתי (עם תעודות) שהוא חומר גלם קשה להשגה אשר מחירו בשוק העולמי עולה בשנים האחרונות במהירות מסחררת.

כל מטאוריט כולל תרכובות חומרים שונות וסיבים פנימיים במבנה שונה, שנחשפים על ידי עיבוד וליטוש ולפיכך אין שניים זהים. במקרה דנן מדובר במטאוריט עם תכולה גבוהה של ברזל, שיוצר מראה אפור ו"גבישי".

כדי לשים יד על שעון שעשוי מחומר בן כמה מיליארדי שנים, יצטרך הזוכה לשלם סכום שמוערך במכירה הפומבית בין 18 ל-28 אלף דולר.