בעקבות תחקיר "גלובס": אמדוקס נשארת ברעננה

אמדוקס חתמה עם קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1 הסכם שכירות ל-10 שנים במתחם רעננה, ולא תעבור למתחם חדש בכפר-סבא

בעקבות תחקיר "גלובס" וביטול היתר הבנייה להקמת הקמפוס החדש שתכננה חברת אמות להקים עבור אמדוקס בכפר-סבא, חתמה היום (א') החברה על המשך השכירות בקמפוס הנוכחי (76 אלף מ"ר) שלה ברעננה.

הסכם השכירות החדש קובע כי בעלת השליטה במתחם - ריט 1, תקבל מאמדוקס שכירות של 41 מיליון שקל בשנה החל מיולי 2017, לעומת כ-35 מיליון שקל לשנה בהסכם הקודם, שאמור היה לפוג בסוף 2019. הסכם השכירות הינו ל-10 שנים, אולם אמדוקס השאירה בחוזה אופציה להפסקת ההסכם בהודעה מראש בת 5 שנים.

לפני כשנה וחצי פנתה אמדוקס לחברות הנדל"ן הגדולות בישראל, בהצעה להתמודד במכרז לבניית קמפוס חדש עבור אלפי עובדי החברה בישראל. מדובר על חוזה ענק - 70 אלף מ"ר, לשכירות של 15 שנה - בהיקף של יותר ממיליארד שקל. בסופו של דבר, ההצעה שהגיעה לקו הגמר (מלבד ההצעה להישאר במתחם הנוכחי) היתה של חברת אמות, שהחזיקה קרקע פנויה בכניסה לכפר-סבא (לא רחוק מהמתחם הנוכחי של אמדוקס), אותה רכשה (כ-50%) בנובמבר 2007 לפי שווי של 56 מיליון שקל.

אלא שבעקבות תחקיר "גלובס" בפברואר השנה, ביטלה ביוני האחרון ועדת הערר המחוזית את היתר הבנייה שניתן לאמות להקמת המגדל בכניסה לכפר-סבא. לפי החלטת הוועדה, שהתקבלה פה אחד, "לא ניתן להותיר על כנה החלטה שסוטה באופן כה בוטה מהתוכנית החלה, ויוצרת עיוות תכנוני לא ראוי ולא חוקי".

לפי תחקיר "גלובס", התב"ע (תוכנית בניין עיר) על המגרש של אמות כללה זכויות ל-34,194 מ"ר משרדים ו-800-1,000 מקומות חניה בלבד, אולם באמות ביקשו להגדיל את מספר החניות ל-3,262. בגוף הבקשה (גרמושקה) גם נכתב כי לחברה זכויות ל-70 אלף מ"ר. גם ההיתר עצמו ניתן במהירות יוצאת מגדר הרגיל: ב-21 ביולי 2016, בתוך יומיים מהדיון בבקשה ויומיים לפני כניסתם לתוקף של תקני החניה החדשים שהיו מכווצים עוד יותר את מספר החניות, הוציאה הוועדה המקומית היתר להקמת 3,262 חניות (תשע קומות תת-קרקעיות). התנאים לקבלת ההיתר שנקבעו בדיון בוועדה הפכו בדיעבד ל"תנאים לתחילת עבודה". ובזכות ההיתר, עמדה אמות בדרישות הסף לקמפוס של אמדוקס.

באמות טענו בוועדת הערר שהקמת הקמפוס לאמדוקס הינו "פרויקט חשוב ברמה לאומית", כשממול "עומדים חמישה אנשים שנבהלו מכתבה בעיתון". בחברה מחו על הגשת ערר שמונה חודשים לאחר הוצאת ההיתר, בעקבות מה שהם כינו "כתבה עוינת של 'גלובס', שאנחנו לא יודעים מי עמד מאחוריה".

אבל בסיכומו של דבר, הוועדה קבעה כי החלטת עיריית כפר-סבא לתת היתר לבניין, "לוקה באי חוקיות", ויש לבטלה. הוועדה מנתה את שלל הפגמים שהובילו להחלטת הועדת המקומית. לדברי ועדת הערר, "מבין הפגמים שצוינו, הפגם הנוגע למספר מקומות החניה המבוקשים ביחס למספר המטרים המותרים לבנייה במגרש הוא פגם שמביאנו למסקנה כי ההחלטה לוקה באי חוקיות בולטת, והוא פגם היורד לשורשו של עניין, קל וחומר אם מתווספים אליו פגמים נוספים". ועדת הערר הורתה על ביטול החלטת הוועדה המקומית וביטול היתר הבנייה. "ככל שמדובר היה רק בהשלמת דרישה כזו או אחרת בלבד, יתכן וניתן היה להתלות את ההיתר עד להשלמת הדרישה ולריפוי הפגם", סיכמה הוועדה את החלטתה, "אך כפי שקבענו, הפגם הנוגע למספר החניות הינו פגם היורד לשורשו של עניין ולא ניתן לריפוי, ולפיכך אין מנוס מהכרזה על בטלותו של ההיתר שניתן מכוח ההחלטה".

בעקבות החלטת ועדת הערר, נמסר מאמות כי הם מתכוונים לערער על ההחלטה, אולם בינתיים החליטה כאמור אמדוקס להישאר ברעננה.

מאמדוקס ישראל ציינו כי החברה עדיין בוחנת מספר אלטרנטיבות שונות לגבי הקמת קמפוס עתידי, "במטרה לשפר את סביבת העבודה עבור עובדיה". לדברי החברה, מאחר שבסוף שנת 2019 יסתיים חוזה השכירות שלה במקום, היא החליטה להאריכו "ובמקביל תמשיך לבחון אלטרנטיבות שונות, כאשר חוויית העובד עומדת לנגד עיניה".