נדחתה הבקשה לדיון נוסף: יוסי בכר ימשיך כראש עיריית בת-ים

נשיאת ביהמ"ש העליון, השופטת מרים נאור, דחתה את בקשתו של חבר מועצת עיריית בת-ים אלי יריב לקיים דיון נוסף בפסק הדין של העליון, שקבע כי אין להתערב בתוצאות הבחירות בעיר

יוסי בכר / צילום: עיריית בת ים
יוסי בכר / צילום: עיריית בת ים

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, דחתה היום (ב') את בקשתו של חבר מועצת עיריית בת-ים, אלי יריב, לקיים דיון נוסף בפסק הדין של בית המשפט העליון, שקבע כי אין להתערב בתוצאות הבחירות בעיר.

בהחלטה נקבע כי אין בבקשת יריב כל טענות חדשות שיש בהן כדי להצדיק דיון נוסף. בכך הכשירה השופטת פעם נוספת את תוצאות בחירות 2015 בעיר בת-ים, במהלכן נבחר יוסי בכר לראשות העיר.

מדובר בפרשה החלה לפני כשנתיים, ב-13 בינואר 2015 - יום הבחירות המיוחדות לראשות עיריית בת-ים, שהתקיימו בעקבות השעייתו מהתפקיד של ראש העיר הקודם, שלומי לחיאני. לחיאני הורשע בעבירות מירמה והפרת אמונים וריצה כ-5 חודשי מאסר בפועל. בכר, שהיה סגנו של לחיאני, מונה בתחילת 2014 במקומו של לחיאני לראש העיר בפועל.

על תפקיד ראש העיר התמודדו שניים: יוסי בכר ואלי יריב. בסיומה של מערכת בחירות טעונה וצמודה, זכה בכר על חודם של כמה קולות. שיעור ההצבעה בבחירות עמד על 31.7% מכלל בעלי זכות ההצבעה בעיר. בכר קיבל 50.6% מהקולות, ויריב קיבל 49.4% מהם. הפער בין המועמדים היה 491 קולות בלבד, מתוך 39,685 מצביעים בפועל.

הפער הזה הוביל לקרב ממושך, שבמסגרתו ביקש המפסיד בבחירות (יריב) מבית המשפט לבטל את תוצאותיהן ולערוך בחירות חדשות, תוך שהוא מעלה שלל טענות על כך שבכר ואנשיו התערבו במערכת הבחירות, תוך ביצוע מעשים חמורים ופסולים העולים אף כדי שוחד בחירות. לטענת יריב, מסכת מעשים אסורים הובילה להטיית תוצאות הבחירות לטובת בכר, שלא כדין.

בעתירה שהגיש יריב, באמצעות עו"ד בעז בן-צור, הוא טען כי בכר אינו אלא "איש-קש" של לחיאני, שהוא ראש העיר בפועל. יריב תמך את טענתו במעורבות העמוקה של לחיאני בבחירות ואף במקרה שבו הודה לחיאני בתכתובת וואטסאפ: "בכר זה אני".

עוד טען יריב כי ימים ספורים לפני הבחירות נתן בכר הבטחה פסולה למאות בעלי עסקים בקניון בת-ים שלא להעלות את הארנונה. זאת, בניגוד לצו ארנונה ולהחלטת ועדת הערר לשנות את סיווג השטחים בקניון ובחניון הצמוד לו, ובתוך כך להעלות את הארנונה בסכום כולל של כ-2 מיליון שקל בשנה, לרבות בגין שנים עברו.

כן נטען בעתירה כי בתקופה שלפני הבחירות התערבו בכר ואנשיו, בניגוד לדין, בפעילות התובע העירוני, והורו בכ-20 מקרים שונים על הקלה בעונשים פליליים, הפחתת קנסות בגין עבירות רישוי עסקים ועיכוב בהגשת כתבי אישום. בתמורה, נטען, המוטבים פעלו בדרך פוליטית למען בכר, קידמו את מועמדותו ותמכו בו ברבים, בין היתר באמצעות תליית שלטי חוצות.

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, רות לבהר-שרון, קיבלה את העתירה וביטלה את תוצאות הבחירות, תוך שהיא קובעת ממצאים חמורים בנוגע למעורבותו של לחיאני בבחירות ולפעילותם האסורה של בכר ולחיאני. בין היתר קבעה השופטת כי עצם מעורבותו של לחיאני בבחירות היא פסולה, על רקע הרשעתו והרחקתו מן העירייה; כי "פרשת הקניון" - שבה ימים ספורים לפני הבחירות הבטיחו לחיאני ובכר למאות בעלי עסקים בקניון בעיר שלא תועלה הארנונה לעסקיהם בקניון - היא "ליקוי בחירות חמור ושוחד בחירות"; ופרשות נוספות שבהן הובטחו דברים שונים לבוחרים - כל אלה מהווים ליקויים היורדים "לשורש העניין" ומצדיקים את ביטול הבחירות.

נדמה היה כי פסק הדין המנומק והמפורט של בית המשפט המחוזי סתם את הגולל על כהונתו של יוסי בכר כראש עיריית בת-ים, אך בכר עצמו לא אמר נואש. באמצעות עורכי הדין, עודד רביבו, מיכל תמר ודורון קול ממשרד עורכי הדין פישר בכר חן וול אוריון, ערער בכר לבית המשפט העליון על ההחלטה.

טענתם המרכזית הייתה שפסק דינו של בית המשפט המחוזי מהווה שינוי מרחיק לכת של דיני הבחירות. זאת, היות שהוא מבטל "במחי-יד מסורת פסיקתית בת עשרות שנים", שלפיה ביטול בחירות הוא סעד קיצוני ונדיר, שיינתן במשורה.

בפסק דין מנומק ומפורט, הנפרס על פני 90 עמודים, קיבלו שופטי העליון את ערעורו של בכר, ביטלו את קביעות בית המשפט המחוזי וקבעו הלכה שלפיה מדיניות בית המשפט היא אי-התערבות בתוצאות בחירות. השופט ניל הנדל, שכתב את פסק הדין העיקרי, כתב כי קיים צורך "להתוות מדיניות, שמא כל מערכת בחירות תובא לפתחו של בית המשפט. שהרי בהגדרה, ישנם ליקויים שלא יורדים לשורש העניין".

עוד הוסיף הנדל כי "הליך הבחירות - בין לראשות הממשלה, בין לכנסת ובין לרשות מקומית - אינו עניין בשוליים. בהתאם, השיקולים המתווים את המסגרת הם רבי-מעלה. מדובר, למעשה, בביטוי המובהק לחופש הביטוי במשטר הדמוקרטי".

באשר לעבירות "שוחד הבחירות" שנטענו, הנדל ציין כי יריב לא עמד בנטל ההוכחה הנדרש להוכיח את השוחד הנטען.

באופן חריג, בית המשפט העליון הפך את פסק דינו של בית המשפט המחוזי ביחס לכל פרשות השוחד שנטענו כולן, וקבע כי אף אחת מכל הפרשות הרבות אינה מהווה עילה לביטול הבחירות. בנוסף לפרשות הספציפיות, בית המשפט העליון אף דחה את קביעותיו של בית המשפט המחוזי ביחס לפסלות בהתערבותו של לחיאני בבחירות.

הפעם היה זה יריב שלא ויתר והגיש בקשה לקיום נוסף בהחלטת בית המשפט העליון; ואולם, כאמור, בקשתו נדחתה, ונקבע כי לא יתקיימו בחירות חדשות בעיר בת-ים.

יוסי בכר, ראש עיריית בת-ים, מסר: "אני שמח מאוד על ההחלטה שעושה סוף לפרשה הזאת. בית המשפט הוכיח פעם נוספת כי את הבחירות עושים בקלפי ולא בבתי משפט. אני מודה לתושבים על האמון שנתנו ונותנים בי לאורך כל הדרך". 

בא-כוחו של יוסי בכר, עו"ד עודד רביבו, הוסיף כי "נקבע היום סופית שלא היה כל מקום לביטול הבחירות".