גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נדחתה הבקשה לדיון נוסף: יוסי בכר ימשיך כראש עיריית בת-ים

נשיאת ביהמ"ש העליון, השופטת מרים נאור, דחתה את בקשתו של חבר מועצת עיריית בת-ים אלי יריב לקיים דיון נוסף בפסק הדין של העליון, שקבע כי אין להתערב בתוצאות הבחירות בעיר

יוסי בכר / צילום: עיריית בת ים
יוסי בכר / צילום: עיריית בת ים

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, דחתה היום (ב') את בקשתו של חבר מועצת עיריית בת-ים, אלי יריב, לקיים דיון נוסף בפסק הדין של בית המשפט העליון, שקבע כי אין להתערב בתוצאות הבחירות בעיר.

בהחלטה נקבע כי אין בבקשת יריב כל טענות חדשות שיש בהן כדי להצדיק דיון נוסף. בכך הכשירה השופטת פעם נוספת את תוצאות בחירות 2015 בעיר בת-ים, במהלכן נבחר יוסי בכר לראשות העיר.

מדובר בפרשה החלה לפני כשנתיים, ב-13 בינואר 2015 - יום הבחירות המיוחדות לראשות עיריית בת-ים, שהתקיימו בעקבות השעייתו מהתפקיד של ראש העיר הקודם, שלומי לחיאני. לחיאני הורשע בעבירות מירמה והפרת אמונים וריצה כ-5 חודשי מאסר בפועל. בכר, שהיה סגנו של לחיאני, מונה בתחילת 2014 במקומו של לחיאני לראש העיר בפועל.

על תפקיד ראש העיר התמודדו שניים: יוסי בכר ואלי יריב. בסיומה של מערכת בחירות טעונה וצמודה, זכה בכר על חודם של כמה קולות. שיעור ההצבעה בבחירות עמד על 31.7% מכלל בעלי זכות ההצבעה בעיר. בכר קיבל 50.6% מהקולות, ויריב קיבל 49.4% מהם. הפער בין המועמדים היה 491 קולות בלבד, מתוך 39,685 מצביעים בפועל.

הפער הזה הוביל לקרב ממושך, שבמסגרתו ביקש המפסיד בבחירות (יריב) מבית המשפט לבטל את תוצאותיהן ולערוך בחירות חדשות, תוך שהוא מעלה שלל טענות על כך שבכר ואנשיו התערבו במערכת הבחירות, תוך ביצוע מעשים חמורים ופסולים העולים אף כדי שוחד בחירות. לטענת יריב, מסכת מעשים אסורים הובילה להטיית תוצאות הבחירות לטובת בכר, שלא כדין.

בעתירה שהגיש יריב, באמצעות עו"ד בעז בן-צור, הוא טען כי בכר אינו אלא "איש-קש" של לחיאני, שהוא ראש העיר בפועל. יריב תמך את טענתו במעורבות העמוקה של לחיאני בבחירות ואף במקרה שבו הודה לחיאני בתכתובת וואטסאפ: "בכר זה אני".

עוד טען יריב כי ימים ספורים לפני הבחירות נתן בכר הבטחה פסולה למאות בעלי עסקים בקניון בת-ים שלא להעלות את הארנונה. זאת, בניגוד לצו ארנונה ולהחלטת ועדת הערר לשנות את סיווג השטחים בקניון ובחניון הצמוד לו, ובתוך כך להעלות את הארנונה בסכום כולל של כ-2 מיליון שקל בשנה, לרבות בגין שנים עברו.

כן נטען בעתירה כי בתקופה שלפני הבחירות התערבו בכר ואנשיו, בניגוד לדין, בפעילות התובע העירוני, והורו בכ-20 מקרים שונים על הקלה בעונשים פליליים, הפחתת קנסות בגין עבירות רישוי עסקים ועיכוב בהגשת כתבי אישום. בתמורה, נטען, המוטבים פעלו בדרך פוליטית למען בכר, קידמו את מועמדותו ותמכו בו ברבים, בין היתר באמצעות תליית שלטי חוצות.

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, רות לבהר-שרון, קיבלה את העתירה וביטלה את תוצאות הבחירות, תוך שהיא קובעת ממצאים חמורים בנוגע למעורבותו של לחיאני בבחירות ולפעילותם האסורה של בכר ולחיאני. בין היתר קבעה השופטת כי עצם מעורבותו של לחיאני בבחירות היא פסולה, על רקע הרשעתו והרחקתו מן העירייה; כי "פרשת הקניון" - שבה ימים ספורים לפני הבחירות הבטיחו לחיאני ובכר למאות בעלי עסקים בקניון בעיר שלא תועלה הארנונה לעסקיהם בקניון - היא "ליקוי בחירות חמור ושוחד בחירות"; ופרשות נוספות שבהן הובטחו דברים שונים לבוחרים - כל אלה מהווים ליקויים היורדים "לשורש העניין" ומצדיקים את ביטול הבחירות.

נדמה היה כי פסק הדין המנומק והמפורט של בית המשפט המחוזי סתם את הגולל על כהונתו של יוסי בכר כראש עיריית בת-ים, אך בכר עצמו לא אמר נואש. באמצעות עורכי הדין, עודד רביבו, מיכל תמר ודורון קול ממשרד עורכי הדין פישר בכר חן וול אוריון, ערער בכר לבית המשפט העליון על ההחלטה.

טענתם המרכזית הייתה שפסק דינו של בית המשפט המחוזי מהווה שינוי מרחיק לכת של דיני הבחירות. זאת, היות שהוא מבטל "במחי-יד מסורת פסיקתית בת עשרות שנים", שלפיה ביטול בחירות הוא סעד קיצוני ונדיר, שיינתן במשורה.

בפסק דין מנומק ומפורט, הנפרס על פני 90 עמודים, קיבלו שופטי העליון את ערעורו של בכר, ביטלו את קביעות בית המשפט המחוזי וקבעו הלכה שלפיה מדיניות בית המשפט היא אי-התערבות בתוצאות בחירות. השופט ניל הנדל, שכתב את פסק הדין העיקרי, כתב כי קיים צורך "להתוות מדיניות, שמא כל מערכת בחירות תובא לפתחו של בית המשפט. שהרי בהגדרה, ישנם ליקויים שלא יורדים לשורש העניין".

עוד הוסיף הנדל כי "הליך הבחירות - בין לראשות הממשלה, בין לכנסת ובין לרשות מקומית - אינו עניין בשוליים. בהתאם, השיקולים המתווים את המסגרת הם רבי-מעלה. מדובר, למעשה, בביטוי המובהק לחופש הביטוי במשטר הדמוקרטי".

באשר לעבירות "שוחד הבחירות" שנטענו, הנדל ציין כי יריב לא עמד בנטל ההוכחה הנדרש להוכיח את השוחד הנטען.

באופן חריג, בית המשפט העליון הפך את פסק דינו של בית המשפט המחוזי ביחס לכל פרשות השוחד שנטענו כולן, וקבע כי אף אחת מכל הפרשות הרבות אינה מהווה עילה לביטול הבחירות. בנוסף לפרשות הספציפיות, בית המשפט העליון אף דחה את קביעותיו של בית המשפט המחוזי ביחס לפסלות בהתערבותו של לחיאני בבחירות.

הפעם היה זה יריב שלא ויתר והגיש בקשה לקיום נוסף בהחלטת בית המשפט העליון; ואולם, כאמור, בקשתו נדחתה, ונקבע כי לא יתקיימו בחירות חדשות בעיר בת-ים.

יוסי בכר, ראש עיריית בת-ים, מסר: "אני שמח מאוד על ההחלטה שעושה סוף לפרשה הזאת. בית המשפט הוכיח פעם נוספת כי את הבחירות עושים בקלפי ולא בבתי משפט. אני מודה לתושבים על האמון שנתנו ונותנים בי לאורך כל הדרך". 

בא-כוחו של יוסי בכר, עו"ד עודד רביבו, הוסיף כי "נקבע היום סופית שלא היה כל מקום לביטול הבחירות".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%, מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים

דאו ג'ונס עולה ב-0.3% ● מחיר הקקאו בשיא כל הזמנים ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-15% גם היום ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים