גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר כסף, פחות עסקאות

אז מה באמת המצב של השקעות ההון סיכון בעולם?

מידע- טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק
מידע- טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק

הדו"ח הרבעוני בנושא השקעות הון סיכון ברחבי העולם, אותו פרסמה החודש פירמת ראיית החשבון הבינלאומית KPMG, מאפשר לרואי השחורות ולחובשי המשקפיים הוורודות גם יחד לראות בו את מה שהם רוצים ולהסיק מסקנות בהתאם. מאמרי הפרשנות שהתפרסמו במדיה המקצועית משקפים יפה את המצב הזה.

הנה דוגמה: ברבעון השני של שנת 2017 הושקעו 40.1 מיליארד דולר ב-2,985 חברות סטארט-אפ בכל העולם. האם זה טוב? בוודאי, בהשוואה לרבעון הראשון של השנה בו הושקעו "רק" כ-26 מיליארד דולר זו הייתה עלייה של למעלה מ-55%. מצד שני, בהשוואה לרבעוני שיא בשנים קודמות, שנות השיא, הייתה ברבעון הזה ירידה יחסית ל-47 מיליארד דולר ברבעון השני לפני שנה ו-45 מיליארד דולר ברבעון השלישי של שנת 2015.

מספר עסקאות ההשקעה לעומת זאת, שעמד כאמור על 2,985, נמצא בירידה מתמדת יחסית לשיא של תחילת שנת 2015 (5,000 עסקאות ברבעון ראשון של השנה ההיא) ובשפל של חמש שנים. התרומה היותר משמעותית לירידה הזו נמצאת באזור ההשקעות בחברות בשלבים המוקדמים שלהן, שלבי ה'סיד', שמספרן קטן בלמעלה מ-50% על פני השנתיים האחרונות. יש פה מן הסתם מגמה שיש לשים אליה לב: המשקיעים נוטים לקחת פחות סיכון ורואים פוטנציאל גבוה יותר לרווחים בחברות בשלבים מאוחרים יותר, גם אם מחיר הכניסה אליהן יותר גבוה, בהתאם.

ואכן, השווי הממוצע של חברות שקיבלו מימון ממשקיעים המשיך לעלות בהדרגה גם ברבעון האחרון. לפי הדו"ח של KPMG השווי החציוני של השקעת 'סיד' (השלב המוקדם ביותר בהשקעות בסטארט-אפים) טיפס ברבעון הזה ל-6 מיליון דולר, בדיוק כפול מערכו בשנת 2010. והחציון של שווי חברות בסבב גיוס שלישי (המתקיים בדרך כלל כ-3 עד 4 שנים אחרי סיבוב ה'סיד') עמד על 83 מיליון דולר, יותר מפי 2 מערכו שנת 2010, שעמד על 38 מיליון דולר. גם כאן, יש מי שיראו בזאת תופעה חיובית של יצירת ערך מהיר יותר וגבוה יותר עבור בעלי המניות, בעוד מי שיסתכלו בדאגה על התנפחות הערכות השווי העלולה לסמן בועה המתקרבת לשלב הפיצוץ שלה.

העובדות מלמדות אחרת

עליית השווי של החברות נמצאת בהתאמה מלאה לעלייה בכמות הכסף המושקע בחברות הללו. החציון של גודל ההשקעה בסבבי 'סיד' עמד ברבעון השני של 2017 על 1.4 מיליון דולר, בהשוואה ל-400 אלף דולר בשנת 2010. הערך החציוני של סכומי ההשקעות בסבב שלישי הגיע ברבעון האחרון ל-21.5 מיליון דולר, בהשוואה לפחות מחצי מזה - 10 מיליון דולר רק לפני 7 שנים. ועוד, ב-76% מתוך 2,985 העסקאות ברבעון השני של שנת 2017 הייתה עלייה בשווי החברה יחסית לסבב הגיוס הקודם שלה, וזהו נתון שיא מאז שנת 2010, אז הוא עמד על 59% בלבד.

מה גורם לעלייה כל כך דרמטית בשוויי החברות הללו ובכמות הכסף המושקע בהן? האם הרווחים שנגרפו מהאקזיטים הרבים עלו בהתאם ומהווים הסבר לנכונות של משקיעים לשלם הרבה יותר כסף מבעבר, בשוויים הולכים וגדלים?

זה יכול היה להיות הסבר טבעי, אבל העובדות מלמדות אחרת. על פי המחקר של KPMG ברבעון השני של שנת 2017 נספרו כ-270 אקזיטים, המספר הנמוך ביותר מאז שנת 2010. הסכום המצטבר מהאקזיטים האלה היה כ-15 מיליארד דולר, מה שמעמיד את הרבעון בדיוק בחציון של 30 הרבעונים האחרונים.

במילים אחרות, הרבה פחות אקזיטים, בשוויים יפים למדי אבל באופן מצטבר, התעשייה כולה הרוויחה הרבה פחות יחסית לגודל ההשקעות ולהערכות השווי המנופחות בזמן ההשקעה. בנוסף, שוק ההנפקות הציבוריות בארצות הברית עדיין לא מספק את הסחורה, קצב ההנפקות ממשיך להיות איטי ורבות מהחברות שהנפיקו בשנים האחרונות אכזבו את המשקיעים ונסחרות בערכים שאינם משקפים את התקוות שתלו בהן בזמן שגייסו סבבי גיוס אחרונים כחברות פרטיות, בשוויים גבוהים, במקרים רבים גם מוגזמים.

ולכן, ההסבר נמצא דווקא במקום אחר בדו"ח של KPMG, בגרף הסוקר את כמות הכסף שגייסו קרנות הון סיכון בשנים האחרונות בכדי להשקיע בחברות הזנק ובחדשנות. 100 קרנות הון סיכון גייסו ברבעון השני של שנת 2017 למעלה מ-17 מיליארד דולר, הסכום השלישי בגודלו מאז שנת 2010. 55 מיליארד דולר בשנים עשר החודשים האחרונים, 63 מיליארד דולר בשנה שלפניהם, אתם כבר מבינים את התמונה.

אין סוף כסף מגיע לתעשיית החדשנות בתקווה לממן את החברות שיהפכו להיות סנאפ, מובילאיי או ווייז הבאות. יותר כסף ויותר קרנות השקעה מתחרים על פחות עסקאות ומכאן שכללי הכלכלה הבסיסיים של היצע מול ביקוש מייצרים עלייה משמעותית בשוויים ובכמות הכסף המושקע.

האם העליות בשוויים ימשיכו? האם סבבי הגיוס רק יצמחו ויעלו לשיאים חדשים? כל בר דעת יודע שלא להסתכן בתחזיות, בטח שלא בתחומי הכלכלה. אבל ההיגיון הבריא מכתיב, שלא ייתכן שנמשיך לחזות בעליית מחירים וגודל סבבי הגיוס. סביר להניח שמתישהו, בעתיד הלא רחוק, נראה רגיעה מסוימת ואולי אפילו תיקונים כלפי מטה.

זה לא יהיה אסון לתעשייה, להיפך, תיקון יכול להכניס גם פרופורציות בריאות למשוואה וליצור סיכויים טובים יותר עבור יזמים ומשקיעים גם יחד לייצר ערך ורווחים גדולים יותר ביום האקזיט המיוחל.

אבל בינתיים, יזמים: רוצו לגייס כספים ככל שתוכלו. אלפי קרנות השקעה מחכות לכם ברחבי העולם ויש ברשותן הרבה מיליארדים של דולרים, המשמשים אותן כדי להתחרות על העסקאות הכי חמות ולשלם כל סכום כדי להיות שותפות להצלחה. ההצלחה שלכם.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל

עוד כתבות

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה לקדם את חוק הגיוס מהכנסת הקודמת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להחיל דין רציפות על הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת - זאת למרות שהיועמ"שית הודיעה כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה מאחר שהמציאות השתנתה, וההצעה הקודמת "אינה מגלמת את הצרכים של צה"ל במציאות של מלחמה ממושכת" ● שרי המחנה הממלכתי הגישו ערר על החלטת ועדת השרים

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin

ביידן מעלה את המס של כלי רכב מסין ל־100%. האם המהלך ישפיע על ישראל?

נשיא ארה"ב הודיע השבוע על שורת הגבלות סחר בין ארה"ב לסין, חלקן בתחום הרכב ● על הפרק: הגדלת המכס על מכוניות מיובאות ועל הסוללות למכוניות חשמליות ● הצעדים צפויים לזלוג בעקיפין גם לשוק הישראלי ואף להקטין את ההיצע המקומי מסין

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין? / צילום: Shutterstock

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין: לפי מועד החוב או פסק הדין?

בסוף 2019 דרשה התובעת מהנתבעים להשיב לה חוב ביטקוין בשווי 79 אלף שקל, וב-2021, כששווי החוב עמד 412 אלף שקל, הגישה תביעה ● עד מתן פסק הדין האמיר השווי לכחצי מיליון שקל

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

הפרדוקס של השוק: למעלה מ-8,000 דירות בתל אביב מחכות לרוכשים, וזה מחיר הדירה הממוצעת

רוכשי הדירות רואים את המצב בשוק הדיור ומוטרדים ממנו מאוד, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התפקוד הממשלתי והפוליטי ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה