הושלמה החלפת אג"ח UTS ביותר ממיליארד ש' לאג"ח של UMI

חילוף האג"ח נעשה כחלק מייעול הפעילות השוטפת, והתאפשר בין היתר בזכות העובדה שהביטחונות וההתניות הפיננסיות למחזיקי החוב לא השתנו

דוד עיני / צילום: יוסי כהן
דוד עיני / צילום: יוסי כהן

קבוצת הרכב UMI, המחזיקה במלוא הבעלות על חברת הליסינג והשכרת הרכב יו.טי.אס (זכיינית אוויס בישראל), השלימה הצעת רכש חליפין לאג"ח של יו.טי.אס, בהיקף של יותר מ-1 מיליארד שקל. זאת לאחר קבלת אישור מחזיקי האג"ח, ברוב של כלל המשתתפים בהצבעה (למעט שיעור זניח) וקבלת אישור ביהמ"ש. את המהלך, שנמשך כארבעה חודשים, הובילו לאומי פרטנרס, לידר הנפקות וברק קפיטל חיתום.

מדובר בשתי סדרות אג"ח של יו.טי.אס - סדרה ח' שקלית במח"מ של כשלוש שנים, בהיקף של כ-520 מיליון שקל, וסדרה ט' צמודת-מדד במח"מ דומה (כשלוש שנים), בהיקף של כ-600 מיליון שקל - שתיהן בדירוג A ונסחרות כיום בתשואות של כ-2%-2.5%. כעת במקומן יחלו להיסחר באותם תנאים שתי סדרות אג"ח (א' ו-ב') של החברה האם - UMI.

UMI נמצאת בשליטת משפחת עיני, לאחר שבתחילת נובמבר השלימה המשפחה את רכישת המניות של שותפתה הוותיקה, חברת קרדן ישראל (46.1% ב-UMI), תמורת כ-398 מיליון שקל (לפי שווי חברה של 865 מיליון שקל ל-UMI). בעקבות השלמת העסקה מחזיקה משפחת עיני (באמצעות חברת המזרח) ב-96% מ-UMI, והיתרה מוחזקת בידי אביהו בן נון, מפקד חיל האוויר לשעבר, ששימש במשך שנים יו"ר UMI והמנכ"ל שלה.

קבוצת UMI מייבאת את מותגי ג'נרל מוטורס (GM) - שברולט, קאדילק והטנדרים של איסוזו - וכן מחזיקה בבעלות על יו.טי.אס, ושותפה יחד עם קבוצת תעבורה, שנמצאת בשליטת משפחת לבנת, ביבוא משאיות איסוזו. נתח השוק של החברה בשוק הרכב המקומי הוא 3.9%, והיא מכרה אשתקד כ-11 אלף רכבים.

חילוף האג"ח נעשה כחלק מייעול הפעילות השוטפת, והתאפשר בין היתר בזכות העובדה שהביטחונות וההתניות הפיננסיות למחזיקי החוב לא השתנו, והחוב כלפיהם "עלה קומה" ליבואנית הרכבים. לקראת השלמת המהלך, בחודש שעבר אישררו בחברת S&P מעלות את דירוג האג"ח (A) בתחזית שלילית, ששיקפה את הסיכון באי-השלמת ההחלפה, וחברת הדירוג העריכה כי לאחר ההחלפה תשתנה התחזית ליציבה.

במעלות ציינו כי ההצעה להחלפת האג"ח "היא המשך של המהלכים להגברת האינטגרציה התפעולית והפיננסית בין החברות בתקופה האחרונה, שכללו איחוד של מערכי מכירת הרכבים המשומשים, מערכות ה-IT ומערכות משאבי האנוש. שתי החברות גם עברו לפעול מבניין מטה משותף בסוף 2016. אנו סבורים שמהלכים אלו מחזקים את הקשר בין איכות האשראי של שתי החברות".