סכסוך עסקי נטו? היממה השנייה למשבר יינות ביתן וספקית המזון נטו, מוצאת את שני הצדדים בבליץ הסברתי, בניסיון לשכנע בגרסתם. יינות ביתן ממשיכים לטעון כי מדובר בסכסוך עסקי נקודתי מול ספק בודד, שעמו הם ניסו לצמצם את היקף ההתקשרות - ושמנסה לפגוע בהם ברמיזות על כך שהם בקשיי נזילות. נטו מצידה היא זו שהחליטה להפסיק לעבוד מול רשת ביתן בסיבוב הנוכחי, בשל חשש שהרשת נמצאת בסיכון פיננסי ולא תוכל לעמוד בחובות האשראי שלה ועל מנת לשמור על כספי המשקיעים.

הבוקר נחום ביתן, בעלי הקבוצה - שהיא הקמעונאית השנייה בגודלה בישראל - שנמצא בימים האחרונים במיאמי, פנה היום (ד') במכתב הרגעה לעובדי הרשת שבו הוא מדגיש כי מדובר בסכסוך מסחרי: "חשוב לי לשתף אתכם מהצד שלי במהומה הרבה, על לא כלום, שמתנהלת בתקשורת. הרשת חזקה מאי פעם, אנחנו ממשיכים לגדול, להתפתח, פותחים סניפים חדשים ועומדים בכל היעדים שהצבנו לעצמנו".

ביתן ביקש מהעובדים לשמור על השגרה בפעילות הרשת: "תמשיכו כרגיל, לא קרה שום דבר, הצרכנים והקהל מחכים לשירות שלנו. בנוגע לנטו, כפי שחלקכם יודעים, מדובר בסכסוך מסחרי בין הצדדים והפסקת רכש מצדנו של הדגים, הירקות והפירות. חברת נטו החליטה לבחור בדרך אחרת, שבה אני לא הייתי נוהג".

קבוצת נטו, שבראשה עומד עדי עזרא, החליטה אתמול (ג') כי היא מפסיקה את אספקת הסחורה שלה לרשתות יינות ביתן ומגה בעיר בשל חשש לחשיפה לסיכון פיננסי ובשאיפה לצמצם את הנזקים במקרה של נפילה. כיום נטו היא חברת המזון החמישית בגודלה בישראל לאחר תנובה, שטראוס, החברה המרכזית ואסם, וככזו היא מוגדרת בחוק המזון כספק גדול מאוד. לפי נתוני סטורנקסט, נתח השוק המצטבר של נטו לשנה הנוכחית עומד על 3.8%. המותגים המרכזיים שמספקת נטו לרשתות הם מוצרי טיבון ויל, שימורים של ויליגר, מאפים של שלושת האופים ודלידג.

בינתיים נראה כי חברות המזון הגדולות האחרות אינן מתרגשות, ובפנייה לספקיות המזון הגדולות, בהן החברה המרכזית למשקאות, טמפו ושטראוס, הן הצהירו כי ימשיכו את אספקת הסחורה לרשתות של ביתן באופן סדיר. אולם האפקט של ההכרזה של נטו הורגש אתמול במטה הסחר של ביתן, "כל אחד שרואה ידיעות כאלה מרים גבה. אתמול התקבלו כמה שיחות למחלקת הסחר מספקים, ונאמר להם שהכול בסדר".

אף שקבוצת המזון נטו נמנית עם חמש הגדולות במשק, קבוצה המשלבת ייצור, שיווק, ויבוא של בשר, דגים, שימורים, מוצרי מאפה, ירקות ופירות ועוד, שמה והלוגו שלה אינם מוכרים לציבור, בעיקר כנראה כי החברה אינה משקיעה בפרסום או יחסי ציבור, גישה העולה בקנה אחד עם החסכנות והיעילות שבה היא מתנהלת. זו גישה שאינה רווחת בתחום שכנראה אף סייעה לצמיחה הפנומנלית ברווחים בעשור וחצי האחרונים, וכיום המחזור שלה עומד על 2.4 מיליארד שקל.

הפסקת אספקת הסחורה לרשתות של ביתן לא נפלה על הקבוצה כרעם ביום בהיר: בחודשים האחרונים חלה התקררות ביחסים ביניהם. לדברי גורמים בקבוצת ביתן, היקף הפעילות של נטו מול הרשת עמד על כ-550 מיליון שקל בשנה, וזה הופחת באופן הדרגתי. מוקד הסכסוך החל באפריל אז הפסיקה יינות ביתן את רכש הפירות והירקות בהיקף שנתי של 300 מיליון שקל מנטו ועברה לפעילות רכש ישירה מהחקלאים באמצעות המרכז הלוגיסטי של מגה. מיד אחרי המהלך הזה החלו שמועות על היחלשות בפעילות של הרשתות שבשליטת ביתן. השלב הבא היה במאי, אז החליטו בביתן להחליף ספק גם בתחום הדגים, שהיקף המכירות שלו עומד על 70-100 מיליון שקל בשנה, ואספקת הדגים של נטו הוחלפה בדגת הארץ, שלדברי גורמים בקבוצה של ביתן הציע מחיר טוב יותר, בין היתר משום שכוח הקנייה של הקבוצה גדל.

כאן לא נעצרה הבלימה של הפעילות של קבוצת נטו ברשת - השלב הבא היה להפסיק גם את אספקת הבשר מנטו, וכיום היא מגיעה מדאבח, מאדום אדום של תנובה וממכסות יבוא פטורות ממכס שבהן זכתה הרשת במכרז של משרד הכלכלה. בשלב זה נותרו בידי נטו היקף מכירות לביתן של 40-50 מיליון שקל בשנה. בתגובה לכך, אומרים ביינות ביתן, הכריזה נטו שהיא מפסיקה את אספקת הסחורה.

בחודש הבא צפויה לאחד יינות בית את המטה שלה עם מגה ולעבור למשרדים במרכז עזריאלי ראשונים. החברה שכרה שטח של 3,400 מ"ר במגדל ב-2.6 מיליון שקל בשנה. ההסכם נחתם ל-10 שנים בעלות כוללת של 26 מיליון שקל - חוזה המשקף גם את האמון שנותנת קבוצת עזריאלי בביתן ובעסקיו.

בענף החקלאות יוצאים היום להגנת ביתן. גורם בכיר בענף אומר היום ל"גלובס" כי בביכורי שדה דרום, ספקית הירקות והפירות של נטו, "לא ידעו לספוג את המכה של הפסקת הפעילות של שתיים מרשתות השיווק הגדולות - קודם כול רמי לוי, ולאחריה יינות ביתן. היום בביכורי שדה דרום רואים אולמות ריקים, שכן קרוב למחצית מהשטח הייתה לטובת רמי לוי וביתן. כשאתה רואה חצי אולם ריק זה מרגיז וגורם לך לרצות לפעול. הרבה חקלאים לא היו מסוגלים להמשיך לעבוד איתם בצורה הזו. זה הפך להיות עסק דורסני.

"נטו איבדו את כוח הקנייה שלהם, משום שהרבה חקלאים שהיו מספקים להם ירקות בגלל הקשר עם ביתן לא מגיעים אליהם היום. היום משום שהיקף הפעילות שלהם קטן יותר, יש פחות כוח להגיד לחקלאי להוריד מחיר. יש היום עשרות חקלאים שזה עשה להם טוב שיש להם בית וכתובת. במרכז הלוגיסטי של מגה, שהוא ייעודי לירקות, התורים קצרים יותר, זמן הפריקה קצר יותר, דבר שמאפשר לחלקאי להרוויח יותר כסף. אם בעבר תמיד היו ויכוחים ברגע התשלום, היום ההסכמים ברשת מכובדים על כל שקל. לעומת תקופה המשבר מול מגה, יש עלייה של 15%-17% לקטגוריה. נעשה פה עוול, החקלאים אומרים עד שהתארגנו ויש בעל בית שאפשר לדבר איתו, גם את זה רוצים לפרק?".

ובכל זאת, הרשת תצטרך לעבוד קשה כדי להוכיח שהיא מצליחה להתמודד עם הרכישה של עשרות סניפי מגה, ונחום ביתן בוודאי יודע שמצב הנזילות ומלאי המוצרים על המדפים שלו יהיו תחת זכוכית מגדלת של ספקי המזון בתקופה הקרובה.