אופוריה בלי בסיס

פרץ השמחה של המשקיעים בקבוצת אלוביץ' קצת משונה

שאול אלוביץ  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

אתמול (א') התעוררנו לידיעה לפיה הצונאמי בקבוצת אלוביץ' אשר מחק את השווי הנכסי של קבוצת יורקום, במקביל ללחץ של הבנקים הנושים - הביא את שאול אלוביץ', בעל השליטה, להסכים ולמכור את מחצית מניות בזק אשר ברשותו. יורקום חייבת לנושיה כ-1.2 מיליארד שקל, כאשר מרבית החוב האמור הוא לבנקים - מה שמוכיח בפעם המי יודע כמה כי הבנקים אינם חסינים מהסדרי חוב גדולים. בעולם הישן בו בעלי הון רבים לא נדרשו להעניק לבנקים ערבויות אישיות כנגד החובות, כל שנותר לנושים המבוהלים הוא הנזלה של נכסים ומניות חברת בזק, שלמרות הנפילה החדה נותרו עדיין הנכס המהותי ביותר בנכסי קבוצת יורוקום.

פרץ השמחה העז של המשקיעים במניות אינטרנט זהב לידיעה לפיה אלוביץ' בדרכו למכור מחצית ממניות השליטה, קצת משונה. קבוצת אלוביץ' לא גרמה למחזיקי ניירות הערך של אינטרנט זהב ובזק רק חוליים המשתקפים לכאורה מחומרי החקירה, אלא שימרה בעבורם את מדיניות הדיבידנד הנדיבה ושיפרה באופן ניכר את המציאות הרגולוטורית. כך שהפרה הקווית החולבת של בזק תוסיף להניב דליים של חלב.

סיבה נוספת לכך שהאופריה היא תמוהה היא שביום שאחרי אלוביץ' כלל לא בטוח כי הדלתות במשרד התקשורת יהיו פתוחות לקברניטי בזק כבעבר - במיוחד כאשר לא ברור האם בזק במתכונתה החדשה תתנהל עם גרעין שליטה, ואם כן מי יהיו המחזיקים.

למתבונן מהצד נראה כי הידיעה האמורה היא הצהרת כוונות של בעל השליטה במטרה להקטין את הלחץ שנוצר עליו מעניבת החנק הבנקאית, ולא מהלך אופרטיבי שצפוי להתקיים בימים הקרובים. היה ובסופו של יום יתקבלו האישורים הרגולוטורים המתאימים, אזי היצע של כ-1.8 מיליארד שקל מניות בזק, ואף היצע כפול מכך, צפוי לייצר לחץ עתידי אדיר על מחיר מניית בזק - וכפועל יוצא על מחיר מניית אינטרנט זהב - ולהכביד עוד יותר על השווי הנכסי של אינטרנט זהב, אשר כל שוויה נגזר משווי מניות בזק.

מניית אינטרנט זהב, אשר הינה השכבה הציבורית העליונה בפירמידה של אלוביץ', הגיבה לידיעה התקשורתית בעליות שערים חדות. ואולם, ספק רב באם יש מקום לאופוריה כלשהי בקרב בעלי המניות של אינטרנט זהב. כל מכירה של מניות בזק מתוך 26.34% מניות בזק אשר בבעלותה של אינטרנט זהב מעבר ל-1.3% הזמינים למכירה, הינן מניות גרעין השליטה אשר מכירתן דורשת אישורים של משרד התקשורת. לפיכך, לא מדובר במהלך מיידי הניתן לביצוע בשוק.

אם נוסיף לכך את העובדה שמדיניות הדיבידנד הנדיבה של בזק צפויה להערכתנו להשתנות לרעה בעתיד הקרוב, אזי הסתערות על ניירות הערך של אינטרנט זהב בנקודת הזמן הנוכחית ועל בסיס הידיעה כי אלוביץ' בדרכו החוצה מן החברה - היא התנהלות נמהרת ולא שקולה. רוכשים פוטנציאליים של מניית בזק ימתינו להתבהרות באשר למדיניות הדיבידנד של החברה, בו בזמן שהאקסודוס של משקיעים זרים כפועל יוצא מפגיעה צפויה במדיניות הדיבידנד ופגיעה בממשל התאגידי של בזק צפוי להמשך.

העתיד הקרוב מזמן למחזיקי ניירות הערך של אינטרנט זהב לא מעט אתגרים, זאת כאשר האתגר המרכזי של החברה, שאין לה מקורות הכנסה עצמאיים, הוא מימונה בעולם בו ההגה בחברת בזק הופקע מזרועות בעל השליטה. סביר להניח כי בזק תיבחן מחדש את חלוקת מלוא רווחיה כדיבידנד מדיניות בה היא מתמידה מאז אוגוסט 2009, והסביבה הרגולטורית והעסקית צפויה להתקדר בהשוואה לעבר ולהווה.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.