ממשלת ונצואלה טוענת לניצחון בהצבעה על ניסוח החוקה

האופוזיציה: "שקר וכזב" ■ המתנגדים טוענים כי תוצאות ההצבעה יובילו לדיקטטורה במדינה עשרה איש נהרגו בהתנגשויות בין מפגינים לכוחות הביטחון במהלך ההצבעה

מפגינים בקרקאס / צילום: רויטרס
מפגינים בקרקאס / צילום: רויטרס

ממשלתו של נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו, טוענת כי יותר מ-8 מיליון בני אדם הצביעו אתמול (א') בעד להעניק לממשל סמכויות גורפות לנסח מחדש את החוקה. מנהיגי האופוזיציה טוענים כי תוצאות הבחירות הן כוזבות, וממשל טראמפ הודיע כי לא יכיר בהן.

ביום הבחירות, שהתאפיין באלימות רבה, דיווח משרד התובע הכללי כי 10 בני אדם נהרגו בהתנגשויות בין מפגינים לבין כוחות הביטחון. עקב כך עלה ל-123 סך ההרוגים בשורת פעולות המחאה שפרצו באפריל במדינה הסוערת שאוכלוסייתה מונה 31 מיליון.

מדורו, שנשא דברים בפני תומכיו בעקבות ההודעה, התעקש לטעון כי זוהי התוצאה הטובה ביותר שהשיגה ממשלה סוציאליסטית ב-18 שנות שלטון סוציאליסטי, למרות שהמדינה שקועה במשבר הכלכלי העמוק ביותר בתולדותיה, שגורם למחסור במזון ולעלייה מהירה ברמות העוני.

אחד ממתנגדיה הבולטים של הממשלה, לאופולדו לופז, שנמצא כעת במעצר בית, טען - בדומה למתנגדיו האחרים של מדורו - כי הממשלה בדתה נתון גבוה כדי להעניק לגיטימציה לבחירות שלהן התנגדו 7 מבין כל 10 מאזרחי ונצואלה, על פי סקרי דעת קהל. "היום מתרחבת המרמה הגדולה ביותר בהיסטוריה שלנו - לא לגיטימית, לא חוקתית, מופרכת מהבחינה האלקטורלית בעיצומו של דיכוי ברוטלי", כתב לופז בחשבון הטוויטר הרשמי שלו.

תוכניותיו של מדורו לבחירות - הוא ביקש מתומכיו לבחור נציגים לאסיפה שתחבר חוקה חדשה שתעניק סמכויות בלתי מוגבלות לממשלה - עוררו בוז בקרב רבים מהאזרחים, וזכתו לגינוי מצדן של ממשלות באירופה וביבשת אמריקה, בין היתר בארה"ב. ממשל טראמפ שוקל אופציות כנגד ממשלת מדורו, כולל הטלת מגוון סנקציות כלכליות.

לא היו משקיפים שפיקחו על תהליך ההצבעה, ואף לא ננקטו אמצעי בטיחות למנוע מאנשים להצביע פעמים רבות. תוצאות הבחירות היו ידועות מראש, מכיוון שהבוחרים התבקשו לבחור 545 נציגים מ-6,000 המועמדים שנבחרו בקפדנות בידי המפלגה השלטת. אך הממשלה רצתה שמיליוני בוחרים יעניקו תוקף לתוכניותיו של מדורו, ושמספר התומכים יעלה על 7.5 מיליון הבוחרים שלטענת האופוזיציה הצביעו נגד הגוף המכונה האסיפה המכוננת במשאל עם לא-מאושר שנערך ב-16 ביולי.

מדורו ופקידי ממשלה אחרים טוענים כי האסיפה החדשה, שתכונס בהמשך השבוע, תאפשר להם להתמודד בקלות רבה יותר עם התסיסה וההתנגדות הפוליטית הנמשכות זה שנים רבות, וכן עם הכלכלה ההרוסה, ששיעור האינפלציה בה הוא הגבוה ביותר בעולם. עם זאת, לא הבהיר מדורו כיצד תתקן הממשלה את המצב, בייחוד מכיוון שלדעת כלכלנים מצב קשה זה נובע מהשליטה הממשלתית בכלכלה.