אמיליה קוסמטיקס מאיימת בסגירה: צפויה לפטר 300 עובדים

האיום בפיטורים - על רקע דרישות העובדים לחתום על הסכם קיבוצי חדש ■ מפעל אמיליה קוסמטיקס בירוחם מייצר מוצרי טואלטיקה ובישום ומעסיק כ-300 עובדים ■ מחר צפויים עובדי המפעל להפגין נגד ההנהלה

אמיליה קוסמטיקס/ צילום:דוברות ההסתדרות
אמיליה קוסמטיקס/ צילום:דוברות ההסתדרות

חודש אחרי גל הפיטורים בדרום, חרב הפיטורים שוב מופנית אל תושבי הנגב. מחר (ד') צפויים מאות עובדי מפעל אמיליה קוסמטיקס שבירוחם להפגין נגד הנהלת המפעל, שסגרה את שעריו ומאיימת לפטר את העובדים.

לפני כשבועיים הודיעה הנהלת אמיליה קוסמטיקס כי היא מפסיקה לגמרי את פעילות המפעל ומשחררת את העובדים לביתם ללא שכר עד להודעה חדשה, זאת על רקע דרישות העובדים לחתום על הסכם קיבוצי חדש במפעל שיסדיר את העסקתם, ולאחר שמשא-ומתן שנמשך מספר חודשים בפיקוח בית הדין לעבודה לא הניב תוצאות.

כחלק מניסיון ההסתדרות לפתור את המשבר נפגשו הצדדים לפני מספר ימים אצל הממונה האזורית ליחסי עבודה, אולם הפגישה לא הניבה פתרון. מאז הודיעה החברה על סגירת שערי המפעל, העובדים הקימו אוהלי מחאה מול שעריו, ומחר כאמור ירחיבו את מחאתם ויקיימו הפגנה גדולה בצומת ירוחם.

מפעל אמיליה קוסמטיקס מייצר מוצרי טואלטיקה ובישום הנמכרים ברשתות השיווק השונות. הוא ממוקם במועצה המקומית ירוחם, והוא חלק מקבוצת אמיליה פיתוח הנמצאת בשליטת איש העסקים עודד פלר. במפעל מועסקים כ-300 עובדים תושבי האזור (כ-85% מהם נשים), והוא מהווה את אחד ממקורות הפרנסה העיקריים עבור תושבי ירוחם ודימונה.

יו"ר ההסתדרות במרחב נגב מרכזי, ארמונד לנקרי, מסר היום (ג'): "לא ייתכן שהחברה תנצל את ההון האנושי שלה עד תום, תעסיק את העובדים בשכר מינימלי ותוציא אותם לפנסיה כנזקקים, ולא תהיה מוכנה לדון איתנו על שינוי בתנאים אלה. עד כה נמנענו מצעדים ארגוניים, מתוך אמונה שנוכל להגיע להסכם ולפתוח דף חדש במפעל, אך לצערי מדובר בהנהלה דורסנית שתעשה הכול על-מנת שהעובדים בפריפריה יפחדו לדבר על זכויות כדי שלא לאבד את מקום עבודתם. ההסתדרות מגבה במלוא העוצמה את עובדי אמיליה במאבקם".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) התייחס היום לפיטורים באמיליה קוסמטיקס ולרפורמה בענף התמרוקים: "בשנה האחרונה, למרות האזהרות שנשמעו על המשבר בענף התמרוקים בכלל ועל מצבו של מפעל אמיליה קוסמטיקס בירוחם בפרט, הממשלה התעלמה. תקנות התמרוקים - שהיו צריכות להסיר רגולציה מיותרת ולאפשר פריחה ויצוא של התעשייה המקומית - תקועות, ואת התוצאות כולנו רואים עכשיו.

"על הממשלה להביא את התקנות המקוריות, ללא התוספות המיותרות והפוגעניות של משרד הבריאות, כדי לאפשר לתעשייה המקומית לפרוח ולייצא, ובמקביל לאפשר לעוד יבואנים מקבילים להמשיך ולהוריד את המחירים בשוק, כל ​זאת לצד התערבות מיידית ומציאת סיוע שימנע את קריסתו של מפעל אמיליה קוסמטיקס בירוחם, קריסה שמצטרפת לגל פיטורים גדול שאנו עדים לו לאחרונה בערי הדרום".

מוועד העובדים באמיליה קוסמטיקס נמסר: "הנהלת המפעל, שידעה לייצר רווחים אדירים מהעבודה שלנו, צריכה להבין שללא העובדים למפעלאין יכול להתקיים. לא נוותר ונתמיד במאבק שלנו לפרנסה מכובדת".