הביטקוין מתפצל: מחלוקת טכנולוגית יצרה שני זרמים במטבע

הכירו את ה-Bitcoin Cash - האח הקטן והאויב החדש של המטבע הווירטואלי הוותיק ■ מדוע אירע הפיצול? כיצד הוא יוצא אל הפועל? ואיך זה ישפיע על המחזיקים במטבע? ■ למדריך מטבעות וירטואליים

ביטקוין / צילום: רויטרס
ביטקוין / צילום: רויטרס

קהילת הסוחרים במטבעות הווירטואליים סוערת סביב מהלך פיצול שהתרחש היום (ג') בספינת הדגל של הסקטור - הביטקוין. המסחר התנודתי במטבע משקף את הסערה בתחום זה.

תחילתו של הסיפור בבעיה שנוצרה במסחר במטבע הפופולרי: עסקאות בביטקוין נשלמות בהצלחה כאשר "בלוק" המידע שהן כלולות בו מתווסף למסד הנתונים הכללי, המכיל מידע על כלל העסקאות שנעשו במטבע ובכך מאפשר אישור ואימות של עסקאות עתידיות. עד כה, בשל הגבלת גודל הבלוקים, רק 7 העברות ביטקוין היו יכולות להיות מאומתות בכל שנייה, בהשוואה ל-2,000 עסקאות בשנייה המאומתות דרך מסדי הנתונים של ויזה, למשל. המשמעות היא שבזמני עומס, עסקאות ביטקוין היו יכולות לחכות כמה שעות עד לאישורן והוספתן למסד הנתונים הכללי.

כמה הצעות הועלו בקהילת הביטקוין באשר לצעדים אפשריים לתיקון הבעיה. בשל האופי המבוזר של פיתוח הטכנולוגיה המפעילה את המטבע הווירטואלי, מידת ההצלחה של כל שינוי בקוד הפתוח של המטבע תלויה בהיקף אימוץ השינוי בקרב קהילת המשתמשים.

בשבוע שעבר, הציעו כמה מפתחים מרכזיים בתחום הביטקוין לאמץ טכנולוגיה חדשה בשם Segwit2x, המעבירה חלק ממרשם העסקאות של הביטקוין מה"בלוק" (מסד הנתונים) למסלול מקביל וחיצוני, ובעתיד (סביבות חודש נובמבר) גם להכפיל את גודל הבלוקים (עומד כיום על 1MB).

הצעה מתחרה לא איחרה לבוא: תומכי טכנולוגיית ה-Bitcoin Cash מצדדים בהגדלת גודל הבלוקים באופן מיידי מ-1MB ל-8MB, ומביעים סקפטיות באשר ליכולת טכנולוגיית Segwit2x להגדיל את הבלוקים בעתיד.

Segwit2x זכתה לתמיכה רחבה בקרב קהילת הביטקוין, והוחלט לבצע את השדרוג בקוד המטבע. מנגד, קבוצה משמעותית של תומכי ה"ביטקוין קאש" יטמיעו את הטכנולוגיה שזוכה לתמיכתם במטבעות שלהם - וכך ייווצר פיצול במטבע הפופולרי, כ-8 שנים לאחר שהושק.

רוב בעלי מטבעות הביטקוין מאחסנים את המטבעות שרכשו ב"ארנקים מקוונים" או בבורסות המוקדשות למסחר במטבעות וירטואליים, ולא מורידים אותם לכונן קשיח פיזי. מרבית האתרים הללו הודיעו כי ישתפו פעולה עם זרם ה-Segwit2x.

כך הודיע לדוגמה הארנק הווירטואלי Coinbase: "קשה לצפות כמה זמן תשרוד הגרסה האלטרנטיבית של הביטקוין, והאם לביטקוין קאש יהיה שווי שוק עתידי כלשהו".

Blockchain, ארנק וירטואלי אחר, הודיע כי אין לו תוכניות לתמוך בביטקוין קאש - אלא אם ייהפך, בסופו של דבר, להיות הגרסה הפופולרית יותר של המטבע הווירטואלי.

בשורה התחתונה, החל מהיום הביטקוין המפורסם יפוצל לשני מטבעות: הביטקוין, בו תשולב טכנולוגיית ה-Segwit2x, והביטקוין קאש המתחרה. ימים יגידו מי ינצח.