ארה"ב הקפיאה נכסי נשיא ונצואלה; "דיקטטור שמזלזל בעם"

המהלך מונע מניקולס מדורו גישה לשווקי ההון והסחר בארה"ב ■ לדברי ארה"ב, ממשלת מדורו פגעה בזכויות האדם וארגנה הצבעה לא-חוקית שנועדה לקדם את כינונו של משטר אוטוריטרי

נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו / צילום: בלומברג
נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו / צילום: בלומברג

ארה"ב הטילה אתמול (ב') סנקציות על נשיא ונצואלה ניקולס מדורו, ואמרה כי ממשלתו פגעה בזכויות האדם וארגנה הצבעה לא-חוקית שנועדה לקדם את כינונו של משטר אוטוריטרי. מדורו, מצדו, איים להשליך לכלא את מתנגדיו.

המהלך שנקט משרד האוצר של ארה"ב מקפיא את כל נכסיו של מדורו בתחום הריבונות של ארה"ב, ומצרף אותו למועדון הקטן של מנהיגים שעליהם הטילה ארה"ב סנקציות, כולל קים ג'ונג-און מצפון קוריאה, רוברט מוגאבה מזימבבואה ובשאר אסד מסוריה.

לא ברור אם למדורו יש נכסים שקשורים לארה"ב, אך המהלך מונע ממדורו גישה לשוקי ההון והסחר בארה"ב, ואוסר על כל ישות אמריקאית שהיא לעשות עמו עסקים. קראקס אמרה כי שלשום (א') הצביעו 8.1 מיליון בני אדם בעד בחירת נציגים לאסיפה מכוננת שתחבר חוקה לאומית חדשה. תוצאות הבחירות עוררו בוז בקרב רבים מאזרחי ונצואלה, וזכו לגינוי מצדן של ממשלות באירופה ובאמריקה, שלדבריהן תעניק האסיפה לממשלה סמכות בלתי מוגבלת.

"הבחירות הלא-חוקיות אתמול מאששות את הטענה שמדורו הוא דיקטטור שמזלזל ברצונו של העם הוונצואלי", אמר שר האוצר של ארה"ב, סטיבן מנוצ'ין. הוא הוסיף כי קראקס השתמשה באלימות, בדיכוי ובשחיתות כדי להפחיד את מתנגדיה. משרד האוצר הזהיר כי כל נושא משרה שיהיה קשור לאסיפה המכוננת שתוקם על בסיס הבחירות שלשום עלול גם הוא להיחשף לסנקציות מצדה של ארה"ב.

משרד האוצר האמריקאי לא הטיל סנקציות נפט על ונצואלה, למרות שפקידים אמריקאים בכירים התריעו כי ישקלו איסור סחר בנפט עם ונצואלה אם מדורו יפעל ליישום רעיון האסיפה המכוננת. במסיבת עיתונאים בבית הלבן אמר היועץ לביטחון לאומי, הגנרל ה.ר. מקמסטר, כי הממשל האמריקאי נהג באיפוק מחשש שחלק מהסנקציות האמריקאיות יפגעו באזרחי ונצואלה. טראמפ "שוקל רק אופציות שייטיבו ישירות עם העם הוונצואלי", אמר מקמסטר.

בשבוע שעבר הטילה ארה"ב סנקציות על 13 פקידים ונצואליים רמי דרג בגין שחיתות, הפרת זכויות אדם וחתירה תחת אושיות הדמוקרטיה במדינה. ארה"ב הזהירה כי כל אדם שיתמנה לחבר במועצה המכוננת מסתכן בצירוף שמו לרשימת הכפופים לסנקציות.

אנליסטים ומקורות יודעי דבר אומרים כי סבב הסנקציות האחרון הוא חלק משורה רחבה יותר של צעדים מחריפים והולכים שנועדו לבודד פוליטית את ממשלת מדורו, ולהקשות עליה לגייס כספים חדשים או לחתום על עסקאות חדשות באמצעות ישויות בבעלות המדינה.

"זה מוכיח את חומרת חששותיו של הממשל, ושולח מסר כי האסיפה המכוננת לא תהיה מקובלת על ארה"ב", אמר מארק שניידר, יועץ בכיר במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים, שכיהן בעבר כפקיד בכיר במשרד החוץ. מדורו בן ה-54, לשעבר נהג אוטובוס ומנהיג איגוד עובדים, נבחר בקפדנות בידי המנטור שלו, הוגו צ'אבז המנוח.

מדורו, לשעבר חבר פרלמנט שהשתתף בכתיבתה המחודשת של החוקה ב-1999 בהנהגת צ'אבז, כיהן כמה שנים כשר החוץ וכסגן נשיא ונצואלה. מאז נכנס לתפקיד הנשיא ב-2013, עומד מדורו בראשה של מדינה שבה שורר תוהו ובוהו. קריסתה הכלכלית של ונצואלה החריפה עקב ניהול כושל שנמשך שנים וכן בתגובה לירידה החדה במחירי הנפט - מקור ההכנסות העיקרי שלה. האינפלציה מרקיעת השחקים והמחסור החמור במזון ובתרופות עוררו תסיסה נרחבת והגירה מסיבית של התושבים. אתמול (ב') איים מדורו להשליך את מתנגדיו לכלא. "חלק מהם ימצאו את עצמם בתא מעצר", אמר מדור ו. "אנחנו הולכים לכתוב היסטוריה חדשה".