בזוס וגייטס הם האנשים העשירים בעולם? ממש לא

סחטנות, עינויים ותפיסת נכסים - אלו האמצעים שסידרו לוולדימיר פוטין הון של 200 מיליארד דולר - יותר משני אלילי ההיי-טק ביחד, כך לפחות אם מאמינים לביל בראודר, מנכ"ל חברת הקרנות הרמיטאז' שהייתה בעבר המשקיעה האמריקאית הגדולה ביותר ברוסיה

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

ג'ף בזוס עקף ביום חמישי שעבר לזמן קצר את ביל גייטס כאיש העשיר ביותר בעולם, בעקבות עלייה במניית אמזון (AMZN), כך לפי נתונים שסופקו על-ידי פורבס. אבל אם מנהל הקרנות ביל בראודר צודק, ההון המסיבי של שני אלילי הטק ביחד לא יגיע לשוויו של האיש העשיר ביותר בעולם באמת.

"אני מאמין שוולדימיר פוטין שווה 200 מיליארד דולר", אמר בראודר, מנכ"ל חברת הקרנות הרמיטאז' קפיטל מנג'מנט לוועדת המשפטים בסנאט האמריקאי, באותו יום שבו בזוס עלה לתהילה זמנית. בראודר דיבר עם הוועדה במסגרת חקירת המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב.

בראודר, שהיה בעבר בעל מניות של גזפרום (ענקית הגז הממלכתית הרוסית), של סורגוטנפטאגז (נפט שלנו היא מילה רוסית במקור) ושל חברות נוספות, שמנוהלות על-ידי המדינה, בהחלט מומחה בתחום הרוסי, בהתחשב בכך שהחברה שלו היתה פעם המשקיעה האמריקאית הגדולה ביותר במניות רוסיות.

הדרך של פוטין למיליארדים שלו, לפי בראודר, עבה דרך סחטנות, עינויים ותפיסת נכסים. המקרה הספציפי שבראודר הציג היה מותו של עורך הדין של החברה שלו, הרמיטאז', סרגיי מגניצקי, שנשכר כדי לחקור שחיתות רשמית ברוסיה של פוטין.

מגניצקי הואשם בהונאת מס מסיבית, שהוא ובראודר חשפו במקור כהונאת מס של אחרים. מגניצקי מת במהלך מעצרו לפני משפטו, מאחר שנמנע ממנו טיפול רפואי לפי גרסה אחת. בראודר הקדיש כמה שנים לשדולה בקונגרס האמריקאי להעברת "חוק מגניצקי", שאוסר על כניסתם לארה"ב של אלו שאחראים למותו, וחוסם בפניהם את המערכת הבנקאית האמריקאית. הנשיא אובמה חתם על החוק ב-2012.

לגבי כל הרובלים של פוטין, בראודר מתאר את הרגע שבו הכל השתנה מבחינת פוטין והפוליטיקה הרוסית. "ב-2003 עצר פוטין את האוליגרך הגדל ביותר במדינה, מיכאיל חודורקובסקי, ושידר את משפטו בטלוויזיה, כולל תמונות שלו בכלוב העצורים במרכז בית המשפט.

"התמונות הללו היו חזקות מאוד, מפני שאף אחד מהאוליגרכים האחרים לא רצה להיות באותו מצב", אמר בראודר. "אחרי ההרשעה של חודורקובסקי, אוליגרכים אחרים הלכו לפוטין ושאלו אותו מה הם צריכים לעשות כדי שגורלם לא יהיה זהה. ממה שקרה בהמשך אפשר להסיק שהתשובה של פוטין הייתה: 50%".

לא 50% לממשלה, אלא 50% לפוטין, טוען בראודר. "מאותו רגע ואילך, פוטין הפך לאוליגרך הגדול ביותר ברוסיה, ולאיש העשיר ביותר בעולם. כל הפעילות שלי נגד השחיתות כבר הייתה לא רלוונטית ולא נסבלת", הוא מוסיף.

לפי הפרטים הרשמיים שמפרסמת לשכת הנשיאות, שכרו השנתי של הנשיא פוטין הוא 133 אלף דולר, והוא מתגורר בדירה מוסקבאית צנועה. הנכסים שבהם הוא מחזיק לפי השמועה כוללים ארמון בשווי מיליארד דולר, ארבע יאכטות ועשרות מטוסי סילון ומסוקים.

האיש העשיר בעולם
 האיש העשיר בעולם

כל הזכויות שמורות ל-2017 MarketWatch.com