דולר טריפל איי מבקשת לגייס 2 מיליארד ש' באג"ח דולריות

תמורת הנפקת החברה של שלומי פרידמן ושמעון וקנין תשמש לרכישת דולרים שיופקדו בבנקים, ובכך היא תאפשר להשקיע בפיקדון דולרי סחיר ■ למדריך השקעה בדולר

דולר / צילום: בלומברג
דולר / צילום: בלומברג

בימים הקרובים צפויה להתקיים בשוק המקומי הנפקת חוב קונצרני גדולה ויוצאת דופן, בהיקף מקסימלי של כ-2 מיליארד שקל, של סדרה צמודה לדולר שתושקע בפיקדונות בנקאיים. המנפיקה, חברת דולר טריפל איי, מציעה מוצר שככל הידוע לא קיים בשוק הסחיר היום, של אג"ח שתמורתה תשמש לרכישת דולרים אמריקאיים שיופקדו בפיקדונות מאושרים בבנקים מקומיים, ובכך היא תאפשר בפועל להשקיע בפיקדון דולרי סחיר בנקאי.

האג"ח של חברת דולר טריפל איי, שהתאגדה כחברה למטרה ייעודית (SPC - Special Purpose Company) לצורך ההנפקה ופרסמה טיוטה ראשונה של תשקיף מדף, מדורגות AAA בתחזית יציבה ומגובות במלואן בשעבוד על פיקדונות בשלושה בנקים ישראליים - הפועלים, לאומי ומזרחי-טפחות, המדורגים בדירוג דומה. זאת, תוך שהאג"ח מבטיחה לשמור על פיזור בין הבנקים וקובעת רף מקסימום של עד 50% מהתמורה להפקדה בפיקדון בבנק אחד. הסדרה תונפק במח"מ של כ-5.6 שנים, הקרן והריבית שלה ישולמו שקלית - בצמוד לשער הדולר, והיא תעמוד לפירעון בתשלום אחד בשנת 2023.

מי שעומד מאחורי ההנפקה הם שלומי פרידמן ושמעון וקנין - ככל הידוע בנקאים בעברם שמחזיקים בחברה המנפיקה באמצעות חברת גלבוע בנקים הפרטית. ככל שידוע, פרידמן (47) עבד בעברו בתפקידים שונים בבנקים דיסקונט ומזרחי-טפחות, ואילו וקנין (50) כיהן בתפקידי ניהול שונים בתחום הפיננסי בקבוצת הבנק הבינלאומי, וכיום הם לוקחים לא פעם חלק ברכישה בהנפקות המתבצעות בשוק וכן משמשים כיועצים. את ההנפקה של השניים מובילה חברת החיתום של אפסילון, ומטיוטת התשקיף שפורסמה לקראתה עולה כי בית ההשקעות בוחן אפשרות להצטרף לחברה המנפיקה, ולרכוש נתח מגלבוע בנקים של פרידמן ווקנין.

ככל הידוע, המנפיקה צפויה להציע את הסדרה בריבית מקסימום של עד 2.9%, המשקפת תשואה אפקטיבית של כ-3% - שיעור גבוה יחסית לדירוג (AAA) אותו קיבלה מחברת S&P מעלות. כדי לעמוד בתנאי האג"ח ולשלם את הריבית מדי שנה, תידרש חברת האג"ח להפקיד את תמורת ההנפקה בפיקדונות בעלי שיעור ריבית גבוה מעט יותר.

לקראת ההנפקה הסבירו בS&P- מעלות כי התמורה שתתקבל בהנפקה "תופקד בבנקים מגבים שדירוגם לא יפחת מ-AAA מקומי או מדירוג A מינוס גלובלי", וכי הדירוג המקדמי שהוענק לחברה המנפיקה "מקושר לדירוג הנמוך מבין דירוגי הבנקים המגבים, בבנק לאומי בהפועלים או במזרחי-טפחות". עוד ציינו במעלות כי "הסיכון העיקרי שבעלי האג"ח לא יקבלו את כספם בזמן תלוי ביכולת הבנק, מנפיק הפיקדון המגבה, לשלם את התחייבויותיו בזמן בהתאם להסכם הפיקדון".

דולר טריפל איי שואפת ל"השאת רווחי החברה, בין היתר בדרך של שאיפה למרווח ריבית גבוה ככל האפשר בין הריבית אותה התחייבה החברה לשלם למחזיקי איגרות החוב, לבין הריבית אותה תהיה החברה זכאית לקבל בגין הפיקדונות המופקדים בבנקים".

כן מציינים בחברה כי האג"ח שהיא מציעה "מאפשרת חשיפה דולרית לבנקים המובילים בישראל בפרופיל סיכון נמוך", וכי "שווי הנכסים המגבים (הפיקדונות בבנקים) יהיה לפחות שווה בשקלים לסך שווי ההתחייבות", שמתוכם ישולמו הקרן והריבית לבעלי האג"ח ויהיו עם תאריכי פירעון מקבילים לאלו של האג"ח (Back to Back).

בהתייחסות לסיכונים אפשריים, בדולר טריפל איי מציינים בין היתר שינויי ריבית בשוק המקומי, "המשפיעים על הביקושים למטבע חוץ". בחברה מסבירים כי ככל ששיעור הריבית המקומית "נמוך לעומת שיעור הריבית על מטבע החוץ, כך גדלה האטרקטיביות של השקעה במטבעות זרים ואג"ח העוקבות אחריהם", ומנגד במצב בו הריבית השקלית גבוהה לעומת הריבית על מט"ח, "יורדת האטרקטיביות של השקעה באפיקים הנ"ל". השפעות אפשריות נוספות על שינוי בביקושים למט"ח המוזכרות הן של מצבי אי-יציבות ביטחונית ופוליטית ומשברים כלכליים עולמיים.

מימון פעילותה של דולר טריפל איי עד כה התבסס בעיקר על הלוואות בעלים, שעומדות כיום על כ-420 אלף שקל, הנחותות להתחייבות החברה כלפי מחזיקי האג"ח. בעלי השליטה צפויים ליהנות מדמי ניהול שנתיים של 120 אלף שקל, וכן "סכום השווה לסכומים העודפים" - בהתאם להגדרות שטר הנאמנות.

טריפל איי
 טריפל איי