נפילת טבע: "אנחנו בתחתית, או קרובים לשם"

גלעד אלפר, אנליסט בכיר באקסלנס, על הסיבות שהובילו לצניחה ("יכול להיות שהשוק הגזים") ועל המציאות החדשה בחברת התרופות הישראלית ("מנכ"ל טבע הבא לא יחיה בישראל. הם פשוט לא במצב להציב דרישות")

מפעל טבע / צילום: תמר מצפי
מפעל טבע / צילום: תמר מצפי

בעקבות דוחות טבע שפורסמו היום (ה'), מסביר גלעד אלפר, אנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז': "הנתונים הפיננסיים בדוחות של טבע   לא נוראים. לעומת זאת, הורדת תחזיות החברה לעתיד משמעותית, והסיבות לירידה מהותיות.

"הסיבה הראשונה להורדת התחזית היא המצב הגיאו-פוליטי בוונצואלה, אולם מדובר על גורם שהשפעתו מוגבלת מצד אחד, ומצד שני גם לא נתון להשפעת החברה. הסיבה השנייה להורדת התחזית היא ירידת מחירי התרופות הגנריות בארה"ב - שירדו כבר ב-8%-9%. את השפעת הירידה הזו ראינו בתוצאות של חברות אחרות בתחום, אך ההנחה עד כה הייתה שטבע הצליחה איכשהו להתחמק מההשפעה השלילית - וכעת מסתבר שלא.

"הגורם המרכזי לירידת מחירי התרופות הגנריות בארה"ב הוא תהליך קונסולידציה בשוק קנייני התרופות, שמייצר שחקנים גדולים להם יכולת ללחוץ את יצרניות התרופות ולדרוש הנחות במחיר. התהליך הזה גם מתחבר עם מגמה כללית בארה"ב - מאמצים להוריד את מחירי התרופות ושירותי הבריאות - שעלתה לכותרות בעקבות התבטאויות המועמדים, בעיקר ברני סנדרס והילארי קלינטון, בקמפיין 2016 לנשיאות ארה"ב.

"הסיבה השלישית להורדת התחזיות היא עיכובים בהשקות תרופות של החברה. נראה כי כאן, הגורם העיקרי הוא בעיות ניהול בחברה - מלבד הוואקום במשרת המנכ"ל, גם מנהל החטיבה הגנרית בחברה פוטר לאחרונה, ולדברים הללו יש השפעות אמיתיות על תהליך פיתוח המוצרים בחברה".

אמנם, טבע הודיעה כי בכוונתה לשכור גורמים מייעצים על מנת לייעל את התנהלות צנרת המוצרים - צעד שנועד להרגיע את המשקיעים באשר לבעיות הנ"ל, אך אלפר מציג את הצד השני: "החברה הגנרית העיקרית בארה"ב צריכה לשכור יועצים שילמדו אותה לנהל את צנרת המוצרים שלה? זה מוזר".

על מהלך הפיטורים (יושלם מהלך פיטורי 7,000 עובדים), אומר אלפר: "באופן כללי, חברות בשוק הגנרי לחוצות מעלויות כוח-האדם בשל עליית המחירים האמורה. מדיניות הרכישות של טבע, באופן ספציפי, העמיסה עליה עלויות רבות - צנרת, ניהול, מחקר ופיתוח, וכן - גם עלויות כוח-אדם מסיביות".

עם פתיחת המסחר בוול סטריט רשמה מניית טבע, שירדה בשנה האחרונה בכ-40%, ירידה נוספת של כ-20%. אלפר התבטא בנוגע לצלילה במניית ענקית הפארמה הישראלית: "יכול להיות שהשוק הגזים. יש לחברה נכסים אמיתיים, ולאחרונה הצליחה בשורת ניסויים בתרופות חדשות - בעיקר תרופות נגד כאבים. בסופו של דבר, החברה היא גורם מרכזי בשוק הגנרי האמריקאי, בו המחירים אמנם יורדים, אך הוא אינו בסכנת היעלמות. מבחינת מחיר המניה - אם אנחנו לא בתחתית, אנחנו קרובים לשם.

"הגורם העיקרי שעוד עלול לפגוע במנייה הוא תחרות גנרית לקופקסון בזמן הקרוב. תחזיות החברה מניחות שלא תהיה כזו ב-2017, אך רק אתמול מומנטה טענה אחרת. יכול להיות ששווה למשקיעים לחכות שתיכנס התחרות הגנרית לקופקסון - ואז נוכל להגיד שכל החדשות הרעות לטבע כבר יצאו".

- האם טבע תוכל לשמור על הקשר לישראל לאור המצב הפיננסי המדרדר?

"הקשר לישראל יישמר, והמנכ"ל הבא של החברה יבלה כאן זמן, כי יש כאן פעילויות ונכסים משמעותיים של החברה. אבל, למשל, הדרישה שמנכ"ל טבע יחיה בישראל כבר מתה. הם פשוט לא במצב להציב דרישות".