ועד חברת החשמל: "הרפורמה תוביל לייקור התעריף לצרכנים"

ביום שלישי ייפגשו נציגי הוועד עם משרדי האוצר והתשתיות הלאומיות בניסיון להגיע להסכמות על הרפורמה במשק החשמל, כחלק מצעדי ההידברות שהוכרזו בבג"ץ

עובדי חברת החשמל / צילום:: יוסי וייס
עובדי חברת החשמל / צילום:: יוסי וייס

ועד עובדי חברת החשמל הגיש הבוקר (א') למשרד האוצר ולמשרד האנרגיה והתשתיות הלאומיות מסמך בן 110 סעיפים עם שאלות פתוחות לדיון. המסמך הוכן לקראת הפגישה המתוכננת ליום שלישי הקרוב בין הוועד למשרדים הממשלתיים, בה ידונו על התקדמות הרפורמה במשק החשמל.

כזכור, לפני כשבועיים התקיים הדין בבג"ץ בעתירה שהגישה המדינה נגד שביתת עובדי חברת החשמל. בתום הדיון סוכם בין הצדדים להגיע לפסק-זמן של 60 יום, בהם ייפסקו העיצומים, ובמהלכם יתנהל משא-ומתן בין הצדדים בניסיון להגיע להסכמות בנוגע לרפורמה, או כפי שהגדירו זאת השופטים: המדינה תיישם את "חובת ההיוועצות עם עובדי החברה". בסוף החודש על הצדדים אמורים לעדכן את שופטי בג"ץ בגין ההתקדמות המו"מ ביניהם.

החלק הראשון של המסמך שהוגש הבוקר מתמקד בתכנון משק החשמל בישראל. בסביבת הוועד מביעים חוסר שביעות-רצון וטוענים כי משרד האנרגיה, אשר מתנהל מאז הקמתו ללא תוכנית-אב ל-25 שנה כפי נהוג במשרד אחרים, מתנהל ללא כיוון ברור, ולכן לא מכיר בכל ההשלכות של הרפורמה שמתוכננת. "תוכנית-אב לאומית למשק האנרגיה בישראל לשנים 2018 -2043 או הצהרה ברורה שתוכנית-אב כזו לא קיימת למרות ביקרות חוזרת מצד משרד מבקר המדינה".

"על בסיס מה המדינה מתכננת את צורכי המשק ללא תוכנית ארוכת-טווח. אם הדירקטוריון לא שואל את השאלות האלה, אנחנו נשאל אותן", כך אמר היום אחד הגורמים המקורבים לוועד החברה.

בסביבת הוועד טוענים עוד כי יישום הרפורמה, כלומר הוצאת ייצור החשמל מהחברה לגורמים פרטיים עד שנת 2028, תוביל דווקא לייקור תעריף החשמל. "ככל שיש יותר יצרנים, זה מעמיס יותר עלויות על הצרכן, עלויות בניית התשתיות כדי להתחבר לרשת ההולכה, סבסוד של האנרגיות המתחדשות שעלות הייצור שלהן לקוט"ש גבוהה יותר מהייצור של חברת החשמל".

בהמשך המסמך מפורטות שאלות הוועד בנוגע לתוכניות והסכמים של חברת החשמל עצמה - כאן מבקשים העובדים לדעת את ההשלכות הפיננסיות של הרפורמה המתוכנת על החברה. בסעיף השלישי והאחרון שואלים עובדי הוועד שאלות פתוחות בנושאים שונים, לדוגמה: "האם קיימת תוכנית מגירה להזרמת הון וערבויות מהמדינה לחברה במקרה של כשל ברפורמה?".

ב-15 בנובמבר יפוג רישיון הייצור שניתן לחברת החשמל. במועד זה ניתן, על פניו, להתחיל וליישם את רפורמת ההפרטה במשק החשמל. אך שלדברי גורמים המקורבים לוועד, הדבר לא יקרה, מכיוון שהצדדים לא יצליחו לגשר על הפערים ביניהם. לטענתם, רישיון העסק יוארך כמו בכל שנה.