נדיר לראות ספורטאי-על שיורדים מהבמה ברגע המתאים. קארל לואיס משך שנה אחת יותר מדי אחרי המשחקים האולימפיים באטלנטה כדי לסיים רביעי בריצת 100 מטר באליפות העולם ב-93'. מייקל ג'ורדן פרש ואז חזר בגיל 38 כדי להרוס קריירה ספורטיבית מושלמת. סיום הקריירה של מוחמד עלי, בעיני רבים גדול הספורטאים בכל הזמנים, הייתה מדכאת - עם 3 הפסדים ב-4 הקרבות האחרונים. ביורן בורג הפסיד בגמר ווימבלדון, עלה על מונית ונעלם למשך חודשים. הכדורגלנים הגדולים והעשירים של ימינו לא מסוגלים לפרוש בשיא והולכים לעונות פנסיה בארה"ב, קטאר או סין.

למה הם חוזרים? בחלק מהמקרים הסיבה היא כלכלית. לסחוט עוד כמה דולרים אחרונים מנותני החסות וממארגני התחרויות לפני שהגוף מתפרק סופית.

במקרה של יוסיין בולט, שירד שלשום (שבת) מהבמה אחרי שסיים שלישי בריצת 100 מטר באליפות העולם, זה גם היה טיפה יותר מדי. למה הוא נשאר אחרי המשחקים האולימפיים? ב-2013 בולט חתם על הארכת חוזה עם פומה שהבטיחה לו 10 מיליון דולר לעונה עד למשחקים האולימפיים בריו דה ז'נרו ב-2016, ועוד 10 מיליון דולר אם ימשיך להתחרות גם בעונת 2017. כל תחרות שהגיע אליה סידרה לו מענק מיוחד שמוערך ב-300 אלף דולר. עונה על המסלול הייתה שווה לו עוד כ-30 מיליון דולר.

 

מבחינה ספורטיבית הוא כבר היה הרבה מעבר ליכולת השיא שלו. את התוצאות הגדולות, שיאי עולם בריצת 100 מטר ו-200 מטר (9.58 שניות ב-100 מטר, 19.19 שניות ב-200 מטר), הוא עשה לפני 8 שנים.

אף על-פי שנכנס לכל ספרי ההיסטוריה, נראה כי ההחמצה הגדולה של בולט היא בתחום המסחרי. בולט, שהפך לתופעה עולמית, לא הצליח להימנות עם רשימת עשירי הספורט העולמי רק בגלל עניין אחד: נאמנות לחברת פומה.

חברת ההלבשה הגרמנית שזיהתה את האצן הג'מייקני כבר בגיל 16, עדיין לא גדולה מספיק כדי להעניק לו את מה שלמשל ספורטאי נייקי בקליבר שלו זוכים להם - "חוזה לכל החיים". עם ירידתו מהמסלול, על-פי דיווחים, יהפוך בולט לשגריר כבוד של פומה עם שכר מופחת של 4 מיליון דולר לעונה, שיסתיים בשנת 2025. הוא לא יגזור אחוזים ממכירות לכל החיים, כפי שמובטחים ללברון ג'יימס ומייקל ג'ורדן.

לעובדה שבולט לא מיצה את הפוטנציאל הכלכלי שלו בהשוואה לספורטאים אחרים בני דורו עשויה להיות השלכה על סוגיית הפלומבה של הקריירה שלו. הוא מכונת שיווק. הוא רק בן 31. ג'סטין גאטלין, שניצח אותו אתמול על המסלול בלונדון, עשה זאת בגיל 35, אחרי שתי השעיות בגין שימוש בסמים. גם מייקל פלפס היה שבע, שחוק ועטור מדליות ואולימפיאדות, יותר מבולט - ועדיין חזר לעוד סיבוב אחד של מיליוני דולרים.