מסתמן: בשמים ביבוא מקביל לא יוחרגו מרפורמת התמרוקים

לטענת היבואנים, יש להחריגם כי כל הבשמים מיוצרים ומבוקבקים באותו מפעל, וכי היצרנים לא ייתנו להם את שרשרת האספקה המהווה סוד מסחרי ■ הדיון יתחדש ביום רביעי

רפורמת התמרוקים / צילומים:  Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
רפורמת התמרוקים / צילומים: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

מבושמים מעונג: האם בקרוב נשלם יותר גם על הבושם, כלומר האם היבוא המקביל על הבשמים יישאר מחוץ לרפורמת התמרוקים? לקראת הדיון שצפוי להתקיים ביום רביעי זימנה הבוקר הוועדה הבין-משרדית, הכוללת את משרדי הבריאות, האוצר והכלכלה, יבואנים מקבילים של הבשמים וכן גופים המהווים חלק משרשרת היבוא מקביל, בהם מנכ"ל רשת גוד-פארם, אדם פרידלר.

בפתיחת הדיון בשבוע שעבר בוועדת הבריאות העבודה והרווחה של הכנסת דחה יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, את העיסוק בסוגיית הבשמים, ולדבריהם קיבלו איתותים שיש כוונה להחריג אותם מהרפורמה, מה שהם מגדירים כ"מתחיל ליפול האסימון" - כלומר שינוי בתקנות הוועדה. בתשובה לפניית "גלובס" לוועדה אם השבוע נושא הבשמים יועלה השיבו כי "יש סיכוי, תלוי במהלכו של הדיון והתפתחותו".

במסגרת הפשרה שניסה להביא לשולחן הדיונים מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, הוצע כי משרד הבריאות יתיר יבוא מקביל גם של "מוצרים רגישים", כל זמן שהיבואנים יסכימו להחזיק בדרך קבע שני מסמכים לצורך בקרה: תיק המוצר, המפרט את החומרים שמרכיבים אותו; ושרשרת האספקה, המצביעה על התחנות הגיאוגרפיות שעבר המוצר מפס הייצור - אולם נציגי היבוא המקביל בתחום הבישום טוענים שמדובר בתנאים בלתי אפשריים.

הבוקר זומנו לוועדה גורמים שהשתתפו בדיון בשבוע שעבר בניסיון להבין מדוע אין ליבואנים המקבילים יכולת לעמוד בתקנות הרפורמה לקראת הדיון הנוסף הצפוי ביום רביעי הקרוב. בתום הדיון האחרון הייתה תחושה חיובית בקרב היבואנים, שהם קרובים מאוד לשכנע את אנשי משרד הבריאות להשאיר את תחום הבישום מחוץ לרפורמה, שכן בישראל בושם אינו נחשב לתמרוק, בניגוד לאירופה.

רוני שרוני, שמייבא בשמים בשוק המקביל מ-1996, ומי שייצג את היבואנים המקבילים, אמר היום (א') ל"גלובס" אחרי הפגישה כי הם נחלו אכזבה בשלב זה, שכן לדבריו נציגי משרד הבריאות "פשוט לא הבינו מדוע הספק לא ייתן לנו את שם הספק ותעודת המשלוח של הספק שלו. אלה סודות מסחריים, למה הספק צריך לתת לי, בשביל שמחר אני אקנה ממי שמספק עבורו? או הדרישה לשלוח מספרי אצוות בתוך 32 יום. בדיקות המעבדה שהם מבקשים לא קיימת לבושם".

במסמך שהעבירו למנהל אגף הרוקחות, פרופ' אייל שורצברג, ולרינת בכר, מנהלת מחלקת תמרוקים, נציגי היבואנים המקבילים והגיע לידי "גלובס" מבקשים היבואנים לקבוע כי אישור ליבוא תמרוקים יינתן בהתאם לנוהל הקיים כיום ולא על פי דרישת התקנות; כי היבואן בשוק המקביל יחויב להציג חשבונית רכישה מהספק האחרון בשרשרת ההפצה בלבד; וכי מדי רבעון משרד הבריאות יהיה רשאי לערוך בדיקות מדגמיות לבשמים במחסני היבואן, שכן לדבריהם "אם הבשמים לא יוחרגו מהתקנות, המונופול של חמשת היבואנים הבלעדיים רק יתחזק ותיווצר עלייה חדה במחירים".

סוגיה נוספת שעלתה בשיחה היא החזרת מוצרים, שבמשרד הבריאות חוששים שהעול של טיפול במוצרים שמקורם ביבוא מקביל ייפול על היבואן הרשמי. על כך משיב שרוני, "מישהו שקנה מוצר פגום הולך ליבואן או הולך לחנות? הוא הולך לחנות, ואם יש לו בעיה עם המוצר מחליפים לו. למה להגן על שירות הלקוחות של היבואנים?".

לדברי שרוני, טענה שדווקא כן קיבלו בוועדה היא כי "בושם לא מיוצר ללא רישיון במדינות שונות. יש מפעל אחד וממנו יוצאים כל הבקבוקים, בניגוד לשמפו או מרכך. יש שוני בין בשמים לתמרוקים".

ברביעי האחרון סערו הרוחות בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת במהלך דיון שעסק ברפורמת התמרוקים. בסיום הדיון, לאחר שמשרד הבריאות לא הצליח להגיע להסכמות עם משרדי האוצר והכלכלה, נקבע כי הרפורמה שהייתה עתידה להיכנס לתוקף ב-29 בספטמבר, צפויה להידחות. הבשמים, שבניגוד לאירופה עד היום לא נחשבו לתמרוקים בישראל, צורפו אליה במה שנציגי היבואנים המקבילים בתחום מכנים "מחטף מקומם".

לפי הערכות היבואנים המקבילים, 10% בלבד משוק הבישום - שמגלגל 2-2.5 מיליארד שקל בשנה - מוחזק בידי היבוא המקביל, וכי המשמעות המרכזית שלו היא יצירת תחרות. רון טיומקין, שייצג את היבואנים, אמר בדיון כי "היבואנים הרשמיים הם בריונים. שלוש משפחות מנהלות את השוק ממגדל השן שלהן", ורמז לכך שהן אלה שדוחפות לאילוצים של משרד הבריאות.

בשיחה עם "גלובס" הוסיף כי הדרישות של משרד הבריאות מהיבואנים המקבילים אינן ריאליות: "אנחנו לא מסוגלים לעמוד ולו בתקנה אחת מכל התקנות. ממתי יבוא מקביל יכול להביא שרשרת אספקה? ממתי אנחנו יכולים להביא בדיקות מעבדה? אנחנו עובדים בשיטה שונה לחלוטין. מה הטעם בלעשות תקנות שכולן כל כך קיצוניות שאנחנו לא מסוגלים לעמוד בהן? לכרוך את הבשמים בבריאות הציבור זו דמגוגיה לשמה".

פרידלר מעט יותר אופטימי לגבי ההבנה של הוועדה בסוגיית היבוא המקביל. לדבריו, אחרי הפגישה הבוקר "התחושה היא שהם מבינים שהמתכונת הנוכחית בכלל לא הגיונית בתחומים כמו בישום, מוצרי התינוקות והתחום הדנטלי. הרי היום היבוא המקביל במוצרים שאותם הם חסמו מתקיים, כלומר מחפשים פה פתרון לבעיה שלא קיימת".

רפורמת התמרוקים

רפורמה של משרד הבריאות, שאושרה בדצמבר, שמטרתה להרחיב את היבוא המקביל של תמרוקים לישראל כדי לייצר תחרות שתביא להורדת המחירים בענף. הרפורמה מקצרת את זמן ההמתנה והביורוקרטיה הממושכת לאישור לשווק מוצרים חדשים ומעבירה את האחריות על המוצר ליבואן הרשמי.