דוח נאמני מגה: "מצבה הרשת איתן; כמחצית מהחובות שולמו"

נאמני מגה מתייצבים לימין יינות ביתן בעימות עם נטו: "אין שחר לטענות נטו" ■ נותרו לתשלום: 400 מיליון שקל לנושים הרגילים ■ לדברי הנאמנים, מצבה העסקי של הרשת איתן, היא רווחית ובמגמת עלייה ושיפור, כולל הפעלת מטה ומרכז לוגיסטי אחודים ליינות ביתן ומגה

"בתום שנה בודדת ממועד אישור ההסדר, שולם לכיסם של הנושים דיבידנד מצטבר בסך מאות מיליוני שקלים, וכן הנתונים הכלכליים והתפעוליים האובייקטיבים, בשנה החולפת, מצביעים על המשך הליכי ההבראה של מגה, על התפתחותה ועל היותה יציבה ואיתנה עסקית" - כך מצהירים היום (א') נאמני רשת מגה בדוח מיוחד שהגישו לבית המשפט במלאת שנה להעברתה של הרשת שקרסה לידי חברת ביתן בעיר (לשעבר מגה בעיר).

בניגוד לפרסומים שונים, לפי הנאמנים, המדדים הכלכליים והתפעולים האובייקטיביים שמגה מציגה מעידים שמצבה העסקי איתן, היא רווחית ובמגמת עלייה ושיפור; מגה וביתן בעיר מקיימות את כל התחייבויותיהן על-פי הסכם הרכישה והסדר הנושים; בתום שנה בודדת ממועד אישור מכירת רשת מגה ליינות ביתן, חולק לנושים דיבידנד מצטבר בסך כ-625 מיליון שקל, כמחצית מהחוב בתיק, לרבות דיבידנד שמשולם בימים אלו בהיקף כ-40 מיליון שקל. סכום זה למעשה פרע את כל החוב לנושים בדין קדימה, את כל החוב לנושים הרגילים בעלי ערבות של רבוע כחול, וכן 15% מסכום החוב המאושר לנושים הרגילים (מתוך שיעור חלוקה צפוי של כ-55%, כלומר כ-27%).

רשת מגה קרסה ברעש גדול בינואר 2016, נכנסה להליך הקפאת הליכים, ומונו לה שלושה נאמנים - רו"ח גבי טרבלסי ועוה"ד אהוד (אודי) גינדס ואמיר ברטוב. לאחר הליך התמחרות מורכב, שראשיתו בהצעות של 140-160 מיליון שקל עבור הרשת, נמכר חלק הארי של מגה לרשת יינות ביתן תמורת 485 מיליון שקל.

חקירות הקריסה נמצאות בעיצומן

הדוח, המתאר את התקדמות הסדר הנושים ואת התפתחות מגה מבחינת מדדים תפעוליים וכלכליים מאז המכירה, מוגש על רקע פרסומים על העברת פעילות הרכש וההפצה של קבוצת יינות ביתן (בעיקר ירקות ופירות) לרכש והפצה עצמאיים באמצעות המרלו"ג של מגה ולספקים אחרים - מהלך עסקי שהצית עימות תקשורתי עם קבוצת נטו.

ביינות ביתן טענו כי נטו הפסיקה את אספקת הסחורה לרשתות יינות ביתן ומגה בעיר בגלל הצמצום בפעילותם, ואילו נטו, שבראשה עומד עדי עזרא, הודיעה מצדה כי הפסיקה את אספקת הסחורה בשל חשיפה לסיכון פיננסי ובשאיפה לצמצם את הנזקים במקרה של נפילה.

נאמני מגה מבהירים כי אין להם עניין בהבעת עמדה בקשר לעימות, אך הם מבקשים "להביא בפני בית המשפט והנושים את העובדות כהווייתן בקשר למצב התפעולי-כלכלי של מגה", מאחר שלטענתם, "אין שחר לטענות נטו (כפי שהופצו בתקשורת)".

התמונה העולה בפניהם, לטענתם, הינה כי תהליך השיקום של מגה מוצלח, נמשך גם בשנה האחרונה וכולל בין השאר מימוש תוכנית עבודה למיזוג הפעילות של מגה ויינות ביתן בתחום המטה, הרכש, הסחר והניהול הכספי; הפעלת מרלו"ג אחוד למגה-ביתן, ומעבר למכלול מטה אחוד חדש ומשוכלל במרכז עזריאלי בראשון לציון; חלוקת כלל סניפי הקבוצה לשלושה מותגים מרכזיים - יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין; פתיחה מחודשת של ערוץ המכירות המוסדיות; השקעות ופיתוח בסניפים; השקעות במערכות מחשוב מתקדמות.

עובדי מגה נקלטו במגה החדשה בהתאם להסכם הקיבוצי שנחתם עמם, לפי הנאמנים, והומצאו לידיהם הכרעות חוב, טופסי 161, טופסי שחרור מקופות פיצויים, מכתב בדבר תקופת העסקה ומכתב פיטורים בתוקף למועד סיום הקפאת ההליכים. גם בהיבט זה ישנה עמידה מלאה בהסדר הנושים. ישנן עוד תביעות חוב ספורות שעדיין לא הוכרעו והן בבדיקה.

לדברי הנאמנים, בשנה שחלפה מיום מכירתה, ממשיכה מגה לממש תהליכי הבראה ויעילות התורמים ליציבותה ולאיתנותה העסקית. בד בבד, מתחילה מגה לגבש תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח. אין ספק שעוד רבה הדרך, אך ניכר שהרשת הממוזגת של מגה ויינות ביתן מקיימת תוכנית עבודה ארוכת טווח שתבוא לידי מימוש והבשלה בתוך כשנתיים.

הדוח כולל גם עדכון של בית המשפט באשר לחקירות שמבצעים נאמני מגה בנוגע לנסיבות קריסת הרשת, לאחר שהעלו טענות חמורות כנגד בעלי השליטה ברשת באשר לאחריותם לקריסה והעובדה כי "חלבו" את החברה. במסגרת זו, זימנו הנאמנים אישים בכירים ודירקטורים של מגה, רבוע כחול ורבוע נדל"ן לצורך חקירתם בקשר לסיבות לקריסת מגה, בהם הבעלים דודי ויסמן, המנכ"לים זאב וורמברנד ומוטי קרן, מנכ"ל קבוצת אלון לשעבר אביגדור קפלן, וכן הדירקטורים יהודה פרידנברג, משה עמית, לימור גנות ושלמה זוהר. על-פי העדכון, "החקירות מצויות בעיצומן" ו"הנאמנים לומדים את חומרי החקירה". בשלב זה, צוין, נחקרו בעלי תפקיד ונושאי משרה בחברה, ובהמשך ייחקרו דירקטורים ובעלי שליטה.

התקדמות החזרת החובות של מגה
 התקדמות החזרת החובות של מגה