מחכים למושיע

המנכ"ל הבא של טבע - אחת הרכישות החשובות ביותר של החברה בעשורים האחרונים

סול בארר / צילום: אתר החברה
סול בארר / צילום: אתר החברה

המשבר בחברת טבע  ממשיך להכות גלים. העובדה שחברת טבע איבדה כ-35% בתום צמד ימי מסחר בעקבות פרסום התוצאות הכספיות לרבעון השני של השנה, ולאחר פרסום תוכניות החברה לעתיד, מלמדת על כישלון יוצא דופן של הנהלת החברה גם בניהול ציפיות השוק. "ניהול ציפיות" בשוק ההון הגלובלי בחברות מסדר הגודל של טבע, הוא מקצוע לכל דבר ועניין, ובטבע שהצטיינה בעבר בתחום זה, כשלו כישלון מחפיר.

עשרות אנליסטים מבתי-ההשקעות המובילים בארץ ובעולם מכסים את מניית טבע, ומצויים בקשר שוטף עם הנהלת החברה. רובם המכריע, ואולי כולם, היו המומים מחולשת הביצועים של החברה ומתחזיותיה לעתיד. טבע הסתירה מהאנליסטים את עוצמת השחיקה ברווחיות הפעילות הגנרית שלה, וסיפקה פעם אחר פעם תחושה של "עסקים כמעט כרגיל". זאת, בעוד הסימנים לשחיקת מחירים בשוק הגנרי צצו מתחת לכל אבן בתעשייה הגנרית.

האנליסטים צוידו בתחזיות אופטימיות לגבי העתיד לבוא, ושרשרו תחזיות אלו למשקיעים ברחבי העולם. ביום חמישי האחרון (3.8.17) התברר, כי הקונספציה אשר על בסיסה גובשו תחזיות האנליסטים, הגוזרת את תמחור מניית טבע, קרסה; והאנליסטים נדרשו לעדכן למטה ובעוצמה את תחזיות הרווח של החברה באופן ששוחק את השווי הכלכלי הנגזר מתחזיות אלו בעשרות אחוזים.

הכישלון של טבע בניהול תחזיות שוק ההון הוא חלק מכישלון ניהולי מתמשך בכל תחומי הפעילות של החברה. חברה במצבה של טבע, הסוחבת על גבה חוב של כ-35 מיליארד דולר, אינה יכולה להרשות לעצמה להתנהל ללא מנכ"ל קבוע חודשים ארוכים. טבע מחפשת בימים אלו "מנכ"ל כוכב" אשר ישקם את החברה ויוציא אותה מהבור העמוק שאליה נקלעה.

המנכ"ל הבא של טבע יהיה אחת הרכישות החשובות ביותר של החברה בעשורים האחרונים, שכן עליו מוטלת המשימה לשקם את טבע ולהעלות אותה בחזרה על הפסים הרווחיים. חשוב להפנים, כי יהיה מי שיהיה המנכ"ל החדש של טבע, לא מדובר בקוסם אלא באיש-מקצוע אשר משימתו הראשונה תהיה גיבוש הנהלה חדשה לטבע.

ניהול חברה מסדר הגודל של טבע אינו דומה להופעת יחיד של סולן כריזמטי, אלא דומה לניצוח על תזמורת של מנהלים ואנשי אמון של המנכ"ל. תהליך גיבוש ההנהלה החדשה צפוי לקחת זמן לא קצר, וזאת בזמן שטבע תיאבק על עמידה ביעדי היום-יום המאתגרים, ובראשם עמידה בקובננטים (אמות-מידה פיננסביות) המאתגרים.

בהשאלה מעולם הספורט, נאמר כי המנכ"ל החדש של טבע יידרש להתמקד יותר בפעולות הגנתיות, ובראשן התייעלות, מימוש נכסים לא-ליבתיים ושיפור מבנה ההון; ופחות בפעולות התקפיות דוגמת רכישות חדשות והתרחבות לשוקי יעד חדשים. תהליך הגיוס של המנכ"ל החדש צריך להביא זאת בחשבון.

על-מנת לאפשר לטבע לגייס את המנכ"ל המתאים ביותר לתפקיד, יש לוותר על דרישת-הסף למגורים של המנכ"ל בישראל. מדובר בדרישה סמלית אשר התאימה לימים אחרים שבהם טבע הייתה חברה חזקה פיננסית ועסקית. אבל בעת הנוכחית ראוי לוותר על הסמליות ולהתמקד במהות, שהיא שיקום החברה. אם שיקום של החברה יצליח, הדירקטוריון יוכל בעתיד לשוב ולשקול גיוס מנכ"ל אשר יתגורר בישראל. אולם כעת מדובר בפריבילגיה שאינה עומדת לרשותה של טבע.

גרירת רגליים בגיוס מנכ"ל, והתעקשות על סמליות, עלולות להביא לקיצור ימיה של טבע כחברה עצמאית. ההתמקדות הצפויה של דעת-הקהל בישראל בתלוש השכר של מנכ"ל טבע הנכנס, מזיקה אף היא לסיכויי הגיוס של המנכ"ל החדש האולטימטיבי. בעולם העסקי שממנו צפוי להגיע המנכ"ל החדש, משכורות המנכ"לים הם לעיתים דמיונות - עשרות-מיליוני שקלים בשנה.

לפיכך, לא סביר למצוא למשרה זו מנכ"ל שיוותר על חבילת תגמול נדיבה, ללא חבילת תגמול נדיבה לא פחות. ואם מנכ"ל החברה החדש ייאלץ לגור בישראל, נראה שהשיח הציבורי על שכרו הגבוה בעיתות של קיצוצים ופיטורים, יהפוך ליומיומי, ועלול לפגוע במאמץ המרכזי של החברה.

בימים אלה של הצניחה במניה, החלפת הידיים האדירה אשר עברה המניה מגבירה את ההסתברות כי בין אלו אשר רכשו את מניית טבע מצויים קרנות-גידור גדולות ומשקיעים אקטיביים, אשר הזהות הישראלית של טבע מעניינת אותם כקליפת השום, והם יחתרו לעשות הכול כדי למקסם את ההחזר על השקעתם. זאת, גם במחיר של פגיעה מהותית בפעילות של טבע בישראל.

כישלון של המנכ"ל החדש צפוי להאיץ את מכירתה של טבע בחלקים או בשלמותה, ולהפוך את טבע ליעד אטרקטיבי להשתלטות.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון