משרד האנרגיה הציג את תוכנית הפיתוח של כריש-תנין

על פי התוכנית, שני המאגרים יפותחו זה לאחר זה ■ בשלב הראשון יפותח שדה כריש ובהמשך יפותח שדה תנין בהתאם לביקוש, לקצב ההפקה בכריש ועל מנת להבטיח יציבות אספקה וניצול מיטבי של הגז הטבעי

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

המועצה הארצית לתכנון ובנייה עודכנה היום (ג') על תוכנית הפיתוח של תגליות הגז הטבעי כריש ותנין שהציג מנכ"ל משרד האנרגיה, שאול מרידור.

שר האנרגיה יובל שטייניץ ציין כי "תוכנית פיתוח כריש תנין היא צעד נוסף בקידומו של משק האנרגיה בישראל, ומוכיחה עמידה בלוחות זמנים שנקבעו. יישומה של התוכנית לעידוד מאגרים קטנים שאושרה ע"י הממשלה מקדמת את פיתוח המאגרים, ובכך מגבירה את התחרות והורדת המחירים בחוזים חדשים".

על פי התוכנית, שני המאגרים יפותחו זה לאחר זה. בשלב הראשון יפותח שדה כריש ובהמשך יפותח שדה תנין בהתאם לביקוש, לקצב ההפקה בכריש ועל מנת להבטיח יציבות אספקה וניצול מיטבי של הגז הטבעי.

כמות הגז הטבעי בתגליות אלה עומדת על כ-55 מיליארד מטר מעוקבים, והזרמת הגז הטבעי צפויה להגיע למערכת ההולכה בשנת 2020.

תוכנית הפיתוח מציגה הקמה של אסדת טיפול צפה מעל התגלית FPSO (Floating Production Storage and Offloading ) במרחק של כ-90 ק"מ מהחוף, והקמת מערכת הפקה תת-ימית שתזרים את הגז הטבעי מהקידוחים אל אסדת הטיפול. הטיפול בגז הטבעי ייעשה כולו באסדה הצפה, לרבות הפרדה וטיפול בקונדנסט, אחסונו והעמסתו על מכלית שתוביל אותו לנמל היעד.

מהאסדה ייצא צינור באורך 80 ק"מ שיתחבר למערכת מגופים בקרקעית הים ולצינור רחב יותר שיוביל את הגז הטבעי ליבשה ולחיבור למערכת ההולכה הארצית. הצינור הרחב, יאפשר בעתיד חיבור של תגליות נוספות ובכך יגדיל את כושר ההולכה, את האפשרויות לאספקת גז ללא הקמת צינורות נוספים.

פיתוח 'כריש-תנין' על ידי חברת אנרג'יאן, יגדיל את יתירות מערכת אספקת הגז הטבעי על ידי כניסה עצמאית נוספת למערכת ההולכה הארצית בצפון הארץ, תגדיל את ההיצע לצרכן הישראלי ותתרום לפיתוח משק גז טבעי תחרותי בישראל.