הסתיים המחסור בבננות ובלימונים; מחיריהם צפויים לרדת

אחרי עלייה מתמשכת בשבועות האחרונים במחירי הבננות והלימונים, לפני כשבועיים נרשמה ירידה במחיריהם, והחל מהשבוע הירידה תורגש גם במחיר הקמעונאי

בננות / צילום: thinkstock
בננות / צילום: thinkstock

צהוב יורד: אחרי מחסור בבננות ברשתות השיווק במהלך יולי ומחירים גבוהים לצרכן, החל מאוגוסט המחירים צפויים לרדת - כך על-פי הערכת משרד החקלאות. עליית המחירים נגרמה בין היתר בשל הקרה של חודש פברואר שהשפיעה על כמות התוצרת.

אחרי עלייה מתמשכת בשבועות האחרונים במחירי הבננות והלימונים, לפני כשבועיים נרשמה ירידה במחיריהם, והחל מהשבוע הירידה תורגש גם במחיר הקמעונאי, כלומר תגיע גם לכיסו של הצרכן.

החל מהשבוע של ה-9 ביולי מחירי הבננות בשוק הסיטונאי התחילו לרדת, אך נדרשו שבועיים לרשתות השיווק עד שהן מצאו לנכון לגלגל את המחיר לצרכן. הירידה במחיר לצרכן התחילה רק מהשבוע שהתחיל ב-23 ביולי, כאשר הירידה במחיר הבננות בשוק הסיטונאי חדה מהירידה במחיר לצרכן.

מחירן של הבננות ירד ב-23% בשוק הסיטונאי וב-5% במחיר לצרכן, כלומר ירידה של ירידה במחיר הסיטונאי של 2.23, לעומת ירידה במחיר הקמעונאי של 0.75 אגורות. מחיר שוק הסיטונאי תנודתי הרבה יותר, וכל גורם משפיע עליו, אולם ניתן ללמוד ממנו גם על המחיר לצרכן, אשר מושפע מגורמים נוספים בשרשרת השיווק.

גם במחירי הלימונים נרשמו ירידות: מחיר הלימונים ירד ב-10% בשוק הסיטונאי, לעומת ירידה של 4% במחיר לצרכן - ירידה של 0.78 אגורות, לעומת 0.40 אגורות.

הבננה היא פרי חורפי, והיא צורכת הרבה חום ומים, והיא אינה ניתנת לאחסון שיאפשר לשווקה בחודשי הקיץ שחל בהם מחסור ומחיר גבוה. על-פי הערכת משרד החקלאות, הצפי הוא שבאוגוסט יתחילו לזרום כמויות חדשות של בננות לשוק של פרי שלא נפגע בקרה, דבר שיביא להתייצבות הן של הכמויות והן של איכות הפרי, מה שיביא גם לירידה במחירים. גם בלימונים, הצפי הוא שבאוגוסט יתחילו לזרום כמויות חדשות של לימונים לשוק. כתוצאה מכך המחירים יירדו.

החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר מפרסמת מדי שבוע נתוני מחירי פירות וירקות ברמה הסיטונאית מול הרמה הקמעונאית, המחיר אותו משלם הצרכן. במטרה להגביר את השקיפות והתחרות, הנתונים נותנים מדד להערכת פער התיווך הקמעונאי, המוגדר כיחס בין המחיר שמשלם הצרכן למחיר שמשלם הקמעונאי. עם זאת, במשרד מסייגים כי מדובר באומדן בלבד, כיוון שלא ניתן בהכרח להשוות בין איכויות התוצרת ממקורות המידע השונים, ומכיוון שרשתות השיווק בדרך-כלל אינן רוכשות פירות וירקות בשוק הסיטונאי. 

מחירי הבננות והלימונים ירדו
 מחירי הבננות והלימונים ירדו