השוק מתקרר? עלייה במספר הדירות החדשות שנמכרו ביוני

הלמ"ס: בחודש יוני נמכרו ברחבי ישראל 2,604 דירות חדשות ■ עם זאת, בהשוואה רבעונית וגם שנתית נראה כי קצב מכירת הדירות החדשות דווקא נמצא בירידה ■ פורטל כלכלת ישראל

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

ביוני 2017 נמכרו ברחבי ישראל 2,604 דירות חדשות - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) אודות הביקוש לדירות חדשות שפורסמו היום (א').

בנקודה זו חשוב לציין כי בעוד הנתונים המקוריים (מספר הדירות החדשות שנמכרו) מעידים על עלייה, נתוני הלמ"ס כוללים בתוך נתון זה גם את דירות מחיר למשתכן, כלומר דירות מוזלות שנרכשות על ידי הקבלנים בפרויקטים שנבנים במסגרת התוכנית הממשלתית. בסקירת האוצר שפורסמה אף היא היום (א') עולה כי בחודש יוני נמכרו כ-700 דירות במסגרת מחיר למשתכן, המספר החודשי הגבוה ביותר עד היום. מסיבה זו, והעובדה שבלמ"ס לא מפרידים את מספר הדירות המוזלות ממספר הדירות ה"רגילות" שנמכרו, העלייה בהיקף העסקאות אינה מעידה על חזרה של רוכשים לשוק אם כי גידול בהיקף הרכישות במסגרת מחיר למשתכן.

בהשוואה רבעונית וגם שנתית נראה כי קצב מכירת הדירות החדשות דווקא נמצא בירידה. כך, על פי נתוני הלמ"ס, בשלושת החודשים אפריל-מאי-יוני 2017 נמכרו כ-6,610 דירות, מספר המשקף ירידה בשיעור 5.1% במכירת הדירות החדשות לעומת אותו הנתון ברבעון הראשון של 2017.

■ 

עוד על פי הנתונים, ב-12 החודשים האחרונים (יולי 2016-יוני 2017) נרשמה ירידה של 14.9% במספר הדירות החדשות שנמכרו, בהשוואה ל-12 החודשים הקודמים (יולי 2015-יוני 2016).

עוד על פי הנתונים, היישוב בו נמכרו הכי הרבה דירות חדשות בתקופה שבין יולי 2016 ליוני 2017 הוא קריית מוצקין בה נמכרו 1,220 דירות חדשות בתקופה זו. מדובר בעלייה משמעותית בהשוואה לאותה התקופה אשתקד אז נמכרו בעיר רק 299 דירות חדשות. נזכיר כי בקריית מוצקין שווקו מאות דירות במסגרת מכרזי מחיר למשתכן מה שתרם לעלייה במספר הדירות החדשות שנמכרו. היישוב השני בו נמכרו הכי הרבה דירות חדשות בתקופה האמורה הוא העיר ירושלים בה נמכרו 1,206 דירות חדשות. לעומת קריית מוצקין, בירושלים דווקא מדובר בירידה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד אז נמכרו 1,727 דירות חדשות. במקום השלישי ניתן למצוא את העיר נתניה עם 1,077 דירות חדשות שנמכרו בשנה החולפת לעומת 1,397 דיורת שנמכרו באותה התקופה אשתקד, ובמקום הרביעי ממוקמת תל-אביב-יפו עם 1,059 דירות חדשות שנמכרו בשנה החולפת לעומת 1,795 באותה התקופה אשתקד.

בכל הקשור לקבוצות רכישה, נתוני הלמ"ס מעידים על עלייה משמעותית: "על פי נתונים מתוקנים, ב-12 החודשים האחרונים יולי 2016-יוני 2017, החלה בנייתן של כ-4,170 דירות בקבוצות רכישה, דירה אחת לכל 6.5 דירות שמכרו קבלנים, לעומת 12 החודשים הקודמים (יולי 2015-יוני 2016), בה החלה בנייתן של 2,980 דירות בקבוצות רכישה - דירה אחת לכל 10.7 דירות שמכרו קבלנים. בבחינה לפי מחוזות, בתקופה זו, נמצא כי במחוז המרכז החלה בנייתן של כ-1,680 דירות בקבוצות רכישה , דירה אחת לכל 4.7 דירות שנבנו על ידי הקבלנים ובמחוז תל-אביב החלה בנייתן של כ-1,140 דירות בקבוצות רכישה, דירה אחת לכל 4.1 דירות שמכרו קבלנים".

נזכיר כי בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה טרם חזרו לפרסם נתון שהיה חלק בלתי נפרד מסקירת הביקוש לדירות חדשות ומכירת הדירות החדשות על ידי הקבלנים. מדובר בנתון המתייחס למלאי הדירות שלא נמכרו בתום התקופה הנסקרת. בלמ"ס הפסיקו לפרסם הנתון האמור לפני מספר חודשים בטענה כי התגלתה בעיה בנתונים, בין היתר בשל אי קבלת נתונים מעודכנים ממשרד הבינוי והשיכון. גם בסקירה עצמה מתייחסים בלמ"ס לנושא וכותבים: "פרסום הנתונים, כפי שמובא בהודעה זאת, כולל נתונים לגבי כמות מבוקשת של דירות חדשות, אך אינו כולל נתונים לגבי מספר הדירות שנותרו למכירה בסוף התקופה. הלמ"ס תחזור ותפרסם נתונים אלה אם וכאשר יתקבלו נתונים עדכניים".