משבר האמוניה: עיריית חיפה דחתה את ישיבת הגישור

לטענת פרופ' אהוד קינן, ראש הוועדה לבחינת הסכנות ממכל האמוניה במפרץ חיפה, אין חדש בחומרים שהועברו לה ע"י המשרד להגנת הסביבה ■ העירייה תומכת באיזוטנקים, בעוד המשרד להגנת הסביבה וחיפה כימיקלים תומכים בהזרמה ישירה מאוניה

מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

שבוע לאחר שהנהלת חיפה כימיקלים נענתה בחיוב לבקשת יו"ר ועדת הכספים משה גפני להקפיא למשך שלושה שבועות את מכתבי הפיטורים לעובדים, כדי לנהל מו"מ על חלופות ליבוא אמוניה, נראה כי הצדדים נמצאים במבוי סתום.

בהמשך לישיבת גישור שהתקיימה ביום שני שעבר במשרד הכלכלה, בנוכחות השרים אלי כהן, איילת שקד וזאב אלקין, הוחלט לקבוע ישיבת המשך להיום על מנת למצוא פתרון לבעיית החלופות ליבוא אמוניה למפעל החברה בחיפה, המקובל על המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה. עד אז, עיריית חיפה הייתה אמורה לעבור על החומרים שהוצגו על ידי המשרד להגנת הסביבה. אולם, הפגישה שתוכננה להיום נדחתה ליום רביעי הקרוב. הסיבה - לטעת פרופ' אהוד קינן, ראש הוועדה לבחינת הסכנות הנשקפות ממכל האמוניה של חיפה כימיקלים במפרץ חיפה: אין חדש בחומרים שהועברו על ידי המשרד להגנת הסביבה.

פרופ' קינן אמר בשיחה עם "גלובס" כי לא קיבל דוחות המראים שחלופת יבוא האמוניה באמצעות אוניה, אותה מעדיפה הנהלת החברה, אינה מסוכנת. לדבריו, המשרד להגנת הסביבה העביר לעיריית חיפה שני דוחות של המומחה מטעמו, אלי שטרן: אחד המתייחס לחלופת האיזוטנקים והשני לחלופת האונייה הקטנה שתזרים את האמוניה ישירות למפעל. בשני הדוחות הללו המסקנה היא שחלופת האיזוטנקים היא הבטוחה.

קינן, המשמש גורם מקצועי מצד העירייה ולוקח חלק פעיל בהליך מו"מ בין הצדדים, הוסיף: "בישיבה שהתקיימה ביום שני במשרד הכלכלה כולם לחצו על יונה יהב לקבל את התכתיב שמאשר להכניס את האונייה למפרץ, כאשר אנחנו יודעים שמדובר בדבר מאוד מסוכן לתושבי חיפה. הממשלה לוחצת עלינו לסכן את תושבי חיפה כי זה מה שחיפה כימיקלים רוצים, והממשלה בדרך כלל עושה את מה שחיפה כימיקלים רוצים".

קינן הוסיף ואמר כי בחברה מעוותים את המציאות בצורה המשרתת אותם: "בוועדת הכספים ב-06.08 טען נדב שחר (מנכ"ל חיפה כימיקלים - ס.ג.) בפני הועדה בצורה נחרצת שהחברה לא מסוגלת לרוקן את המכל בצורה בטיחותית עד ספטמבר כפי שפסק בית המשפט העליון. זאת, כשידע שכבר לפני חמישה ימים החברה החלה בהליך ריקון מזורז בקצב של 10 טון ביום שיאפשר ריקון מלא בעוד שבועיים".

כזכור, בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, החברה אינה יכולה להפעיל את המפעל הצפוני עד שתרוקן לחלוטין את מכל האמוניה. רק לאחר מכן, במידה והחברה תקבל רישיון עסק והיתרי בנייה מעיריית חיפה, ניתן יהיה להחזיר את המפעל הצפוני לפעילות.

בחיפה כימיקלים טוענים מצידם כי הם לא אלה שדוחים את ההתקדמות במו"מ, היות ועיריית חיפה קיבלה בעבר דוחות מומחים לגבי חלופת האונייה הקטנה. דוחות אלה שחוברו על ידי המומחים של המשרד להגנת הסביבה הועברו לכל הצדדים לקראת הדיון שהתקיים בבית המשפט העליון בנושא. על פי הערכות הגורמים בחברה, שלושת השבועות של "הפסקת האש" בין הצדדים, בהם המפעל ממשיך לשלם שכר לכ-800 עובדיו, גורמים להפסד של כ-6 מיליון דולר. זאת, בהמשך להפסד של למעלה מ-100 מיליון דולר שנרשם מאז מפעלי החברה הפסיקו לפעול בחודש מארס השנה.

נראה כי הצדדים הגיעו למבוי סתום, כאשר כל אחד נעול בעמדתו. מתוך שלושה שבועות אותם ביקש חה"כ גפני להידברות הצדדים חלף כבר שבוע ולא נראתה התקדמות משמעותית במשא-ומתן.

בתוך כך, נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, הביע היום את תמיכתו בעמדת המדינה בנושא משבר האמוניה ובהצעת החוק אותה מקדמת השרה איילת שקד: "הדעת לא סובלת שבמדינה מתוקנת, ראש עיר משתמש בסמכותו כדי לקחת ממשלה בשבי, ולמנוע טיפול בתשתיות לאומיות". בהצעת החוק, שקד קוראת להפקיע מראשי הערים את הסמכות להחליט בנושאי תשתיות לאומיות.

ברוש הוסיף ואמר כי "רק באמצעות הצעה זו ניתן יהיה להפקיע את הכוח המוגזם שיש כעת בידי ראשי הערים, שמנסים לכפות את דעתם על הממשלה, רק בכדי להתחבב על קהל בוחריהם. הדבר נכון במיוחד במקרה של ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שעד כה ניצל את כוחו לרעה, בכדי לעשות ככל העולה על רוחו ולהרוס במחי יד את תעשיית הדשנים הישראלית, המפרנסת אלפי עובדים, וחיונית לאינטרסים הלאומיים והביטחוניים של המדינה"