גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעלי דירות סמוכות לגשר המיתרים בי-ם יפוצו ב-3.5 מיליון ש'

שמאי מכריע שמינתה ועדת ערר קבע כי מעבר הרכבת הקלה על הגשר וחריקות המסילה יוצרים רעש חריג ■ העירייה טענה כי מהדירות נשקף "מונומנט אדריכלי עולמי"

הגשר סמוך לבניינים ברח' הרצל בירושלים / צילום: ליאור מזרחי
הגשר סמוך לבניינים ברח' הרצל בירושלים / צילום: ליאור מזרחי

למעלה מ-60 בעלי דירות בשדרות הרצל בירושלים יקבלו פיצוי בסך כולל של 3.5 מיליון שקל, בגין ירידה בערך דירותיהם, שנפגעו מהקמת גשר המיתרים וממעבר הרכבת הקלה על הגשר - כך קבע השמאי המכריע אריה קמיל, שמינתה ועדת הערר מחוז ירושלים.

את התביעה לפיצויים הגיש עוה"ד אופיר כהן ואלי וילצ'יק ממשרד כהן וילצ'יק המתמחה בדיני תכנון ובנייה .

בשנת 2006 אושרה תוכנית להקמת הרכבת הקלה בירושלים, במסגרתה אושרה גם הקמת גשר המיתרים בכניסה לעיר, שמסלול הרכבת הקלה עובר בין היתר על הגשר. בשנת 2009 הגישו 67 בעלי הדירות בשדרות הרצל 10, 12 ו-14 בירושלים, הסמוכים לכניסה לעיר, תביעה לפיצויים בסך 19 מיליון שקל, נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים. בתביעה טענו בעלי הדירות כי התוכנית להקמת הרכבת הקלה, שעוברת על גשר המיתרים, הייתה תוכנית פוגעת שהביאה לירידה בערך דירותיהם.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה דחתה את התביעה באפריל 2008, ובעלי הדירות הגישו ערר לוועדת הערר המחוזית בדרישה לבטל את החלטת הוועדה המקומית. בערר, לו צירפו חוות דעת של שמאי המקרקעין שאול רוזנברג, טענו בעלי הדירות כי בשל התוכנית נרשמה ירידת ערך דירותיהם בשיעור של 24%-30%, תלוי במיקום הדירה, בשל שורה של טיעונים: קרבת הבניינים לתוואי הרכבת, קרבתם לגשר המיתרים, חשיפה לרעשים ולחריקות, חשש מהפרעות למערכת החשמל, חשיפה לתאורת הגשר, חשש מרעש הנובע ממפגש בין רוחות למיתרי הגשר, חשש מקרינה אלקטרו מגנטית, ושינוי בחזות הנצפית מהדירות.

"האוויר ישתפר"

עמדת הוועדה המקומית שהוצגה על ידי שמאי הוועדה יעקב בירנבאום היא כי גם לפני התוכנית, שדרות הרצל היו עורק תחבורה ראשי, שכלל מעבר של כלי רכב לרבות תחבורה ציבורית כבדה בכל שעות היממה, כאשר חלק גדול מכלי הרכב הנכנסים לירושלים עברו בסמוך לבניינים בשדרות הרצל.

עוד טענה הוועדה המקומית כי בתסקיר השפעה על הסביבה שנערך לתוכנית עלה כי לרכבת הקלה השפעה חיובית מבחינה סביבתית על רעש וזיהום אוויר. וכי באופן ספציפי לצומת הכניסה לעיר קובע התסקיר כי צפוי שיפור באיכות האוויר וכי לא תהייה לרכבת השפעה על הרעש. בנוסף ציין התסקיר כי לא צפויה חריגה בנושא הרעידות, וכי לדיירים לא נשקפת סכנה מחשיפה לקרינה אלקטרו מגנטית.

כמו כן טענה הוועדה כי התאורה על הגשר גבוהה מדירות התושבים ולכן אינה משפיעה עליהן. באשר לטענה על פגיעה חזותית טוענת הוועדה כי לפני הקמת הגשר, התושבים פנו לצומת עירוני סואן ואילו היום הם צופים לעבר "מונומנט אדריכלי ברמה עולמית". באשר לטענה לרעש הנגרם כתוצאה מהמגע בין מסילת הרכבת עליה נוסעת הרכבת לבין הגשר, טענה הוועדה המקומית כי הרעש נגרם כתוצאה מביצוע לקוי של עקומי מסילה צרים ולא כתוצאה מהתוכנית.

ועדת הערר בראשות עו"ד גלעד הס קבעה במאי 2008 כי יש להפריד בין פגיעה שהתרחשה בפועל, לבין חשש לפגיעה, שכן גורמים פסיכולוגיים שנובעים מחשש לפגיעה לא מהווים עילה לפיצויים, מאחר שהחוק מתנה פיצויים רק במקרים שניתן להוכיח פגיעה מהתוכנית. הוועדה העבירה את ההכרעה בעניין לשמאי המכריע אריה קמיל, שבשנת 2010 ביצע מספר ביקורים בדירות, הן בשעות היום והן בשעות החשיכה.

בשל קשיים למנות מומחים, שנבעו מהיכרות עסקית בין המומחים לעיריית ירושלים או לחברת הרכבת הקלה, רק בשנת 2016 הוגשה חוות דעת אקוסטית לבחינת הרעש הנגרם לדירות התושבים, שנערכה על ידי ד"ר יובל מנטל ופרופ' גיורא רוזנהויז מחברת "סוונטק אנליזה וטכנולוגיות של גלי קול", שבחירתה הוסכמה על ידי שני הצדדים.

בחוות הדעת נמצא כי הרעש שנגרם מצירי התחבורה הסואנים, תנועת הרכבת הקלה, ומחריקות חזקות כתוצאה ממגע מסילת הרכבת בעיקול העלייה לגשר המיתרים ורעשי תנודות המיתרים, חורג מהמותר לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה.

פגיעה משתנה

קמיל הסתמך על חוות הדעת וקבע כי מעבר הרכבת הקלה על גשר המיתרים הביא לרעש שלא היה קיים קודם לכן, כתוצאה מעיקולי המסילה על הגשר ומקרבתו לבניינים בשדרות הרצל. הפגיעה העיקרית ממעבר הרכבת על הגשר נובעת מהחריקות שנגרמות בנסיעה על התעקלות המסילה במורד הגשר ובסמיכות לדירות התובעים. לדבריו, נכון שהדירות ממוקמות סמוך לצירים סואנים, שהרעש מהם היה ניכר עוד לפני הקמת הרכבת, אך נסיעת הרכבת על הגשר עם עיקול נגדי חד בסופו יוצרת רעש חריג לסביבה. קמיל דחה את טענת הוועדה המקומית כי הרעש נגרם כתוצאה מביצוע לקוי של המסילה, מאחר שהתוואי המעוקל במיקום זה הוא תוצאה ישירה של תכנון הגשר בצורתו הנוכחית במקום, ועל כן קיימת פגיעה, שהיקפיה משתנים בין דירה לדירה.

בנוגע לפגיעה בשינוי החזות עקב הקמת הגשר בסמיכות לדירות, למרות טענת הוועדה המקומית כי התושבים צופים לעבר "מונומנט אדריכלי ברמה עולמית" שלא היה קיים קודם לכן, הרי שלדברי קמיל, "לא ניתן להתעלם כי הדירות שצופות בחזית לעבר הגשר, צופות כיום לעבר פסי מיתרי הגשר, אשר בעיני המתבונן הרגיל, המהווה רוכש פוטנציאלי, יכולים להיתפס מחד כמראה סורגים או מנגד כמונומנט אדריכלי". על כן קבע קמיל כי קיימת פגיעה, המשתנה מדירות לדירות תלוי במיקומן.

לגבי החשיפה לתאורה כתוצאה מהגשר, ציין קמיל כי כפועל יוצא מבניית גשר בין המיתרים ותאורתו, נוסף נפח אור נכבד לאזור. "תאורת המיתרים נשקפת לתוך דירות התובעים" ציין קמיל. "לטעמי, שיקול דעתו והחלטותיו של רוכש פוטנציאל אשר מודע לרמת האור הסביבתי יושפעו במידה רבה כתוצאה מכך". על כן קבע כי ישנה פגיעה המשתנה בין הדירות בהתאם למיקומן ולשיעור החשיפה הקיימת מכל דירה לעבר גשר המיתרים.

קמיל סיכם כי הפיצויים יתייחסו לשלושה מרכיבים: חשיפה לרעשים וחריקות של הרכבת, שינוי חזות, חשיפה לתאורת הגשר בשעות הלילה, כאשר סך שיעור הפגיעה בהתאם למיקום כל דירה עומד על עד 9% בסכומים המגיעים עד ל-115 אלף שקל לכל דירה, ובסך הכל ל-3.5 מיליון שקל לפני תשלומי ריבית והצמדה. מרבית סכום התביעה, שהתבסס על טענה לירידת ערך כתוצאה מחשש פסיכולוגי כאמור, לא התקבל בהוראת ועדת הערר. 61 מהתובעים יפוצו בסכום שבין 20 אלף שקל ל-115 אלף. שישה תובעים לא יפוצו כלל.

מעיריית ירושלים נמסר: "סכום התביעה עמד על כ-19 מיליון שקל, והשמאי המכריע פסק לתובעים כשישית מערך התביעה, כ-3.5 מיליון שקל. העירייה תלמד את ההחלטה לעומק ולאחר מכן תחליט האם בכוונתה להגיש ערעור".

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק דין: האם ניתן לחייב את הסבים ואת הדודים לשמור על קשר עם הילדה?

סיפור יוצא דופן הגיע לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה, כאשר אם לילדה בת 11 הגישה תביעה לאכוף על משפחת האב לקיים קשרים אישיים עם בתה, מאחר שהם מסרבים לעשות כן ● מה נפסק?

נשיא טורקיה ארדואן עם דגם של נושאת המטוסים / צילום: Reuters, Murad Sezer

הפרויקט הצבאי הבא של ארדואן: הקמת נושאת מטוסים באורך 300 מטרים

אחרי ההצלחה בעולם המל"טים, נשיא טורקיה ארדואן מכוון לליגת העל, עם הכרזה על נושאת מטוסים מהגדולות ביותר בנאט"ו ● בעוד שישראל שומרת על עליונות טכנולוגית במטוסים, אנקרה מצמצמת פערים בטבלאות היצוא הביטחוני העולמיות ומתבססת כמעצמת מספנות

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

המאבק הבא בין סמוטריץ' לברקת: הגדלת מכסת עובדים זרים

שר הכלכלה הציע להגדיל את מכסת העובדים הזרים במשק ולבטל את האגרות בגין העסקתם ● אלא שבאוצר טוענים: המכסות הקיימות טרם מולאו

שבבים

"יקפוץ ב-30% בשנת 2026": השוק החם שמסמנים בבנק אוף אמריקה

לפי בנק אוף אמריקה, בום הבינה מלאכותית נמצא באמצע דרך ארוכה ותנודתית שתימשך כעשור ● החברות שיובילו את השוק הן אלה בעלות יתרון תחרותי חזק ועמיד שניתן למדידה בדרך פשוטה - שולי הרווח ● וגם, האם אנבידיה יקרה מדי?

שנת השיא בהנפקות / צילום: Shutterstock

חברות הנדל"ן נוהרות לבורסה. מה צפוי בשנה החדשה?

הריבית הגבוהה והמשבר שעובר על שוק הנדל"ן הביאו בשנה החולפת 23 חברות לגייס כסף בבורסת תל אביב ● אילו חברות נכנסו, למה דווקא עכשיו, והאם הגל צפוי להמשיך גם ב־2026?

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

טסלה מול BYD: הסיפור ההפוך של יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם

מניית טסלה קפצה ב־6 החודשים האחרונים במעל 40% ושברה את שיא כל הזמנים ● לעומתה, BYD מציגה מגמה הפוכה עם ירידה דו־ספרתית באותה התקופה ● מה עומד מאחורי הפערים, ואיך מושפע מכך תיק ההשקעות שלכם?

שמואל פרביאש, מנכ''ל DSIT / צילום: פרטי

ההנפקה של רפאל ויבואן הממתקים: זינוק של 400% בצבר ההזמנות תוך 3 שנים

על רקע ההתחזקות במניות הביטחוניות בבורסה בת"א, תשקיף חברת DSIT שבשליטת רפאל חושף זינוק של 68% בהכנסות וקפיצה חדה ברווח במחצית הראשונה של השנה ● "החברה מזהה גידול בביקוש לפתרונות הגנה מתקדמים מפני איומים בתווך התת-ימי", צוין

המניות הלוהטות נפלו בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א ננעלה באדום בוהק: אנליסטים מסבירים - מה עומד מאחורי הירידות?

ת"א 35 נפל ביותר מ-3% ומדד הביטוח צנח כמעט ב-7% ● מניות הביטוח מחקו היום 9.4 מיליארד שקל משוויין ● שר האוצר מאיים על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים בעקבות המס החדש המתוכנן, אכפיל אותו ● אנרג'יקס מגייסת כסף ומנמיכה תחזיות, אחת הסיבות: "איכות רוח ירודה בפולין ● בוול סטריט וברוב הבורסות בעולם לא יתקיים היום מסחר לרגל חג המולד

אוטובסים של אגד בתחנה המרכזית ראשון לציון / צילום: Shutterstock, shutterstock

קיסטון ובנק לאומי בהסכם למימון מחדש של 1.75 מיליארד שקל לאגד

מדובר באחד מהסכמי המימון הגדולים במשק והוא יוצא לדרך לקראת הפרדת פעילות הנדל"ן של אגד ומימוש האופציה לרכישת יתרת מניות החברים

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

מרוץ ההשקעות בבינה מלאכותית עשוי להפוך את 2026 לשנת גיוס האג"ח הגדולה אי פעם

ההשקעות האדירות בתשתיות בינה מלאכותית דוחפות את גיוסי החוב הקונצרני בארה"ב לשיאים חדשים ● מיקרוסופט בוחנת מהפך ב-Xbox: מקונסולה סגורה לפלטפורמת גיימינג פתוחה מבוססת Windows ● אלפאבית קונה חברת אנרגיה ב־4.75 מיליארד דולר כדי להבטיח חשמל למרכזי הנתונים שלה ● ורשות החדשנות מרחיבה את התמיכה במו"פ של התעשייה היצרנית ● חדשות ההייטק

תחנת גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

עשרות מגישי גלי צה"ל וגלגלצ קיבלו הודעה שהעסקתם תוקפא בשבוע הבא; דיון בבג"ץ בימים הקרובים

כ־50 מגישי גלי צה"ל וגלגלצ המועסקים כיועצים קיבלו הודעה כי העסקתם תוקפא כבר מהשבוע הבא ● העובדים טוענים לפגיעה דרמטית בלוח השידורים ולסגירה בפועל של התחנה לפני ההכרעה המשפטית, ופנו לבג"ץ בבקשה דחופה לצו ביניים ● משרד הביטחון: "המשרד לא הוציא הנחיה כלשהי על סיום העסקה בגלי צה"ל"

המשרוקית מסבירה. דירוג האקונומיסט / צילום: Shutterstock

כלכלת ישראל במקום השלישי בעולם? חכו שתראו מי בטופ 5

ישראל הוצבה במקום השלישי והמכובד של דירוג ה"אקונומיסט". ההישג הזה נחגג כאן ע"י רבים, אבל עד כמה באמת נכון להתבשם ממנו? ● המשרוקית של גלובס

מטוס של חברת התעופה TUS IL / צילום: באדיבות אתר TUS

חברת התעופה הישראלית החדשה החלה בגיוס טייסים

קבוצת קווי חופשה, שכיום מחזיקה בבעלותה את בלו בירד וטוס איירווייז האירופיות, תשיק בקרוב חברת תעופה ישראלית חדשה, TUS IL, שתתחרה על טיסות קצרות־טווח ● גיוס הטייסים לחברה החל וזאת לקראת תחילת פעילותה, אשר צפוי כבר ברבעון הראשון של 2026

מזג אויר חורפי ברד ירושלים / צילום: איל יצהר

האם השיא של השפעת כבר מאחורינו, ולמה כדאי להתחסן?

משרד הבריאות מרחיב היערכות ורוכש מאות אלפי חיסונים על רקע גל שפעת שהגיע מוקדם מהרגיל ● באיזה זן אנחנו חולים השנה, האם החיסונים פחות יעילים, ומה עם הקורונה? ● גלובס עושה סדר

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

המרוץ ל"יהלום" של אלומיי: כולם רוצים לרכוש נתח מתחנת הכוח דוראד

האם רכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי ע"י נופר מסתבכת? ריבוי הגופים שלוטשים עיניים לנכס המרכזי של החברה יוצרים איומים על השלמת העסקה - מהליך משפטי ועד פירעון מיידי של האג"ח שהנפיקה ● ועל מה דובר בפגישה שהייתה השבוע בין עופר ינאי לעמוס לוזון

תביעות בגין ביטולי טיסות / איור: גיל ג'יבלי

גל התביעות נגד חברות התעופה הוקפא עד להכרעת בג"ץ

גל התביעות שהוגש נגד חברות התעופה הזרות בגין ביטולי הטיסות נתקל בבקשות לעיכוב ההליכים, בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ ● ההערכה: סכום הפיצוי צפוי להצטבר למאות מיליוני שקלים

אמנת START / עיצוב: אלישע נדב

אמנת הגרעין עומדת לפוג. האם היא תתחדש? "טראמפ רוצה להראות שבעל הבית השתגע"

מאז המלחמה הקרה הקפידו רוסיה וארה"ב להאריך בכל כמה שנים את האמנה שהגבילה את התחמשותן בנשק אטומי • כעת היא מתקרבת שוב לסיומה, והן יידרשו שוב לסוגיה • אלא שהפעם מארג האינטרסים השתנה: פוטין שקוע בבוץ האוקראיני, לטראמפ יש חזית מתעצמת מול סין, ושתי המדינות מנהלות עסקאות גרעיניות עם מדינות אחרות - שבכוחן לשנות את מאזן האימה ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

הפצועים חווים תחושת חוסר אונים מול חוזי שכר הטרחה / צילום: דוברות ביה''ח שיבא

"לא הבנתי את המספרים": פצועי צה"ל טוענים שעו"ד החתימו אותם על חוזים דרקוניים

עדויות וחוזים שהגיעו לידי גלובס חושפים מציאות עגומה: לוחמים שנפצעו במלחמה מוצאים עצמם מול דרישות לתשלום עשרות ומאות אלפי שקלים עבור ייצוג משפטי, לעיתים עוד לפני שזכו לקבל קצבה ● בזמן שבוועדות הכנסת דנים בהצעת חוק שתגביל את שכר הטרחה, בלשכת עורכי הדין מתנגדים בחריפות ומזהירים מפני פגיעה באיכות הייצוג ● האם הרגולציה תצליח לעצור את השוק הפרוץ מבלי להשאיר את הפצועים ללא מענה?

מתחם שיכון הרופאים בתל השומר / הדמיה: Arceffect Adi Bueno

החברה שזכתה במכרז הענק לפרויקט דיור להשכרה בתל השומר

אשטרום זכתה במכרז להקמת למעלה מאלף יחידות דיור בתל השומר, הוועדה המחוזית תדון בתוכנית הענק למתחם תחנת נגה בגבעתיים, שתי עסקאות מימון גדולות נחתמו בטבריה ובירושלים, וגם: המהלך החדש של משרד השיכון לטובת אזרחים הזכאים לסיוע בשכר דירה ● חדשות השבוע בנדל"ן

סניף יוחננוף / צילום: יח''צ

עקפה את רמי לוי: רשת יוחננוף כבר נסחרת בשווי של כ־5 מיליארד שקל

למרות שהיא מוכרת פחות מרמי לוי, שיעורי הרווח של יוחננוף גבוהים יותר: "אחד היתרונות הגדולים שלהם זה הנדל"ן, הם מתייחסים לקרקעות שבבעלותם כמו שהם מתייחסים למלגזה"