מדורת השבט: סוזוקי סוויפט החדשה מציעה אמינות וסחירות

סוזוקי הסוויפט החדשה מציעה יותר עידון ואופנתיות אבל היא ממשיכה לפנות בעיקר ללקוחות מהזרם המרכזי בישראל, שמחפשים קודם כל תמחור נוח יחסית

לעיתים נראה ששוק הרכב הישראלי ביצע בשנים האחרונות קפיצה נחשונית לתוך המאה ה-21. מיטב התוצרת של תעשיית הרכב העולמית מגיעה לכאן במקביל לאירופה, מכוניות עם מנועים חכמים בנפח קטן מציפים את השוק, וכולם יודעים לדקלם "מובילאיי". אבל בעומק השטח, מתחת לשכבה החיצונית הדקה, מעט השתנה כאן בעשורים האחרונים.

כתב הרכב האידיאליסט יכול לנסות לחנך את הקהל עד מחרתיים עם מושגים כמו מומנט, התנהגות כביש, אבזור מתקדם וכוכבי בטיחות. אבל בערך 4 מכל 5 שאלות על רכישת רכב שמופנות אליו, מתחילות ומסתיימות בשאלה "אז איך האמינות והסחירות שלה?"

לקהל הישראלי הגדול והמכובד שמתייחס לרכב בתור תוכנית חיסכון על גלגלים יש כמה מותגי "ברירת מחדל" ואחד המרכזיים שבהם הוא סוזוקי, שנהנה ממוניטין של לא רואה מוסך ושומר ערך. לא צריך הרבה יותר כדי להפוך את סוזוקי, הכמעט אלמונית בעולם, ללהיט מכירות ישראלי עם נתח שוק של 5%, לעומת 1.32% באירופה, למשל.

אבל סוזוקי צריכה לשמור על תחרותיות גם בעולם וכך מגיעה אלינו הסוויפט החדש כשהיא מצוידת בפלטפורמה חדשה לגמרי ובתא נוסעים רענן. כל משטחי הגוף של מודל 2017 חדשים לחלוטין, למרות שהם שומרים על המתאר של הסוויפט היוצאת. המכונית מעט קצרה יותר, אבל הגלגלים נדחקו רחוק לפינות המרכב, מה שמעניק יציבה רחבה ואתלטית על הכביש ומראה גדול מכפי המידות האמיתיות.

העיצוב כולו הוחלק ועוגל, חיפוי שחור בבסיס עמודים האחוריים יוצר אפקט של "גג צף" והחרטום מתהדר בגריל דומיננטי ובפנסי חזית מתוחכמים עם טבעות LED מעוצבות נוסח אאודי, לא פחות. ביחד עם חישוקים נאים, זו מכונית הרבה יותר רעננה ואופנתית מקודמתה הגריאטרית.

גם תא הנוסעים השיל מעליו כמה שנים, לפחות על פני השטח. עמדת הפיקוד עטויה כעת במשטחים נאים ומתגי הבקרה העגולים של מערכת האקלים האלקטרונית, שמשלבים צגים דיגיטליים, הם מינימליזם יפני במיטבו יש גם הגה עם תחתית שטוחה, ובין השעונים הגדולים בלוח המחוונים מותקן כעת מסך LCD קטן ועתיר פונקציות, כולל צג גרפי נוסח פורשה שמראה את המצב הדינמי של הרכב ביחס לכביש. איננו יודעים אם זו הייתה בדיחה פנימית של המהנדסים או ניסיון נאיבי לייצר "ערך מוסף ספורטיבי". בסוזוקי הכל אפשרי.

המושבים נוחים למדי ורמת האבזור התקני מכובדת, כולל מערכת מולטימדיה מקושרת ועשירה בפונקציות מהתקנה מקומית. אבל, משיקולי מחיר בחרה יבואנית סוזוקי להשאיר באירופה את המערך המתקדם של מערכות סיוע לנהיגה (בלימה אוטומטית ותיקון סטייה מהנתיב בסיוע מצלמות) לטובת מערכת אפטר-מרקט פאסיבית של מובילאיי.

למרות הממדים החיצוניים הקומפקטיים - 15 ס"מ פחות מסקודה פאביה, למשל - בסיס הגלגלים קרוב לממוצע האירופי. זה אומר מרחב סביר (ביחס לקבוצה) לברכיים ולראש של שני מבוגרים מלפנים ושני מתבגרים מאחור. גם תא המטען מציע נפח שימושי למטלות עירוניות. איכות הייצור טובה, כמקובל בסוזוקי, אך המותג עוד לא נגמל מההרגל להשתמש בפלסטיק נוקשה בעל צליל חלול בכל פינה בתא.

הביקורות באירופה חולקות שבחים למנועי הדור החדש של סוזוקי ובראשם מנוע הבוסט-ג'ט טורבו-בנזין בנפח 1 ליטר, שמייצר הספק של 112 כ"ס ומוצע גם עם תיבה אוטומטית מקובלת בת 6 מהירויות. אנחנו נאלצים לצטט כאן מקורות זרים, כי המנוע הזה לא מגיע לישראל ובמקומו מצוידת הסוויפט במנוע ה-1.2 ליטר הוותיק, שעבר שדרוג אך אינו מצויד בטורבו ומסתפק ב-90 כ"ס.

את המומנט הצנוע של 12 קג"מ משיג המנוע היפני ב-4,000 סל"ד, וההספק המרבי מושג ב-6,000 סל"ד גבוהים. הוסיפו לכך תיבה רציפה, וקיבלתם מערכת הנעה שדורשת מהנהג טיפול עדין ומתון בדוושה הימנית. בנסיעה עירונית אין בעיה, גם לא בשיוט בין עירוני נינוח, אבל מי שירצו לשמור על דחף ראוי בעליות, יגלו שרעם המנוע ומקשה לנהל שיחה רגועה בדיבורית.

על הביצועים אין תלונות. סוזוקי היא מומחית עולמית בהפחתת משקל, ובמקרה של הסוויפט היא מציבה את המאזניים על נתון מרשים של 900 קילו בלבד - הנמוך בפלח, בפער משמעותי. זה מאפשר למנוע הצנוע לייצר תחושה מפתיעה של מרץ נעורים, לצאת לעקיפות בטוחות, להעפיל למהירויות שיוט מכובדות ועדיין להחזיר צריכה ריאלית, שנושקת ל-18 קילומטרים לליטר.

המשקל העצמי הנמוך מעניק למכונית גם תחושה קלילה ונמרצת על כבישים מפותלים, עם אחיזת כביש מכובדת בזכות צמיגים נמוכי חתך ובלמים חדים ואפקטיביים. מנגד, היגוי מעורפל, כמקובל אצל סוזוקי, לא מאפשר למצות את הפוטנציאל. נוחות הנסיעה טובה משמעותית מזו של האיגניס בה נסענו לאחרונה, אך אספלט שבור וגלי, כמו זה שנפוץ במרכזי הערים בישראל, יטלטל את הנוסעים לא מעט.

הסוויפט מגיעה לישראל במחיר של כ-92 אלף שקלים בלבד - כמעט עשרת אלפים שקלים פחות מהממוצע בקרב הסופר-מיני היפניות והקוריאניות המתחרות זוהי גישה שיווקית מבורכת, שבשילוב עם הסחירות והאמינות של המותג תייצר בוודאי מאסה רצינית של מכירות.

אנחנו מצרים על שהמכונית לא מגיעה עם המנוע המתקדם, זה שבאמת מצדיק את השם "סוויפט", ועם ציוד בטיחות עדכני. אבל היבואן כנראה יודע טוב מאיתנו שזה לא באמת היה משנה את התמונה. השבט אמר את דברו.

סוזוקי
 סוזוקי

חלק מהמתחרות

סיטרואן C3

במחיר של 95 אלף שקלים לפני מבצעים מציעה הסופר-מיני החדשה של סיטרואן עיצוב "פנאי" אופנתי, ממדים מכובדים עם בסיס גלגלים ותא מטען גדולים יותר, שלדה נעימה לנהיגה והרבה אבזור מתקדם. המנוע הוא 1.2 טורבו עם 110 כ"ס והתיבה אוטומטית יפנית בת 6 מהירויות

הונדה ג'אז

104 אלף שקל עולה הגרסה האוטומטית של הונדה ג'אז עם מנוע 1.3 ליטר בהספק 102 כ"ס ותיבה רציפה. ממדים גדולים יחסית ותכנון פנימי מקורי מעניקים למכונית חלל פנימי אולטרה-שימושי לצד תא מטען ענק של כ-354 ליטר. האבזור התקני מכובד, אם כי הביצועים לא נמצאים בצמרת הפלח

טויוטה יאריס 2017

104 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של טויוטה יאריס שמצוידת במנוע 1.5 ליטר חדש בעל הספק של 110 כ"ס ותיבה רציפה. המכונית מצוידת בפריטים אופנתיים ובתא נוסעים עם מערכות בטיחות ומידע מתקדמות, וממדיה החיצוניים והפנימיים קרובים לאלה של הסוויפט