גשר על מים ועצים: פסטורליה לסוף הקיץ בקיבוץ הגושרים

המיקום הנדיר בתוך מים וירק הופך את קיבוץ הגושרים ליעד הן לחובבי אקשן והן לטיולים נינוחים בחורש, בנחל ובגן הפסלים

זכה קיבוץ הגושרים, והתברך ביופי ובמיקום נדירים. הוא קרוב לכל פלגי המים בצפון הארץ - החצבני, הבניאס, עיינות דן - נמצאים כולם במרחק דקות נסיעה מהמלון. אבל לא צריך להרחיק כדי לחזות בירק ובמים; הקיבוץ עצמו מוקף בגן יפה, רחב מדשאות, שפזורים בו פסלי אבן של הפסל המקומי אריה אשכנזי. אגב, פעם בשבוע האמן עורך סיורים בקיבוץ בעקבות עבודותיו.

שביל נוח יוצא מ"הגושרים מלון בטבע" שבקיבוץ לעבר מפל מים קטן ובו שרידיה של תחנת קמח. משם, ממשיך השביל אל עבר בריכת המלון, אך כדאי מאוד לסטות ממנו, מה שאך מעטים עושים, ולצעוד בשביל צדי צר ונוח בעקבות השילוט המכווין אל "הנהר הנעלם".

השם אכן הולם: "הנהר הנעלם" נעלם פעמיים: פעם אחת מכיוון שרוב מימיו נגוזו ממנו, ופעם שנייה מכיוון שהוא נסתר מעיני רוב הציבור. הכניסה אליו עוברת דרך שטח פרטי של הקיבוץ. השביל, שאורכו כקילומטר, חולף לסירוגין על פני שתי גדותיו של נחל קורן, לאורכן. זהו ערוץ גדול ורחב, שבעבר ניקז את הזרימה השוצפת של עיינות דן, המעיינות השופעים ביותר במדינה. כבר בימי קדם הוטו מסיבה כלשהי מי המעיינות לנחל דן, ונחל קורן נותר מיותם מרוב מימיו.

שביל "הנהר הנעלם" הוא מסלול קליל ונוח, המתאים לכל המשפחה. אורכו מעט יותר מקילומטר, והוא מקפץ בין שתי גדות הנחל באמצעות גשרוני עץ. השביל חולף בין עצי חורש סבוך, שמעניקים צל בשפע, סבך קנים מרשרשים וכרי צמיחה של שבטבטים - צמח מים נדיר (ומוגן!). הכניסה לשביל לבאי הגושרים ולאורחי המלון בלבד. בשבתות נערכים בו בדרך כלל סיורים חינם מטעם המלון.

"הגושרים מלון בטבע" (טל' 6816001-04, www.hagoshrim-hotel.co.il) ידע במשך השנים גלגולים רבים ושונים. בית ההארחה במקום הוקם כבר בשנת 1953, בשטחו של ארמון החורף של האמיר פע'ור. האמיר פע'ור, בדואי שהיה לשליט האזור בשלהי התקופה העות'מאנית, שלט מהארמון הגדול, שאת חורבותיו אפשר לראות בסמוך לצומת וואסט, ובעמק החולה הקים ארמון משני, שבו העביר את ימי החורף הקרים. בשנת 1940 מכר בנו לקק"ל את האדמות ועמן את הארמון. חלקים מארמון החורף, בעיקר קשתות האבן, משולבים כיום במלון.

ראשיתו של היישוב היהודי המודרני במקום הייתה ב-1943, כשהתיישבו בסמוך אנשי ארגון ירושלים הדתיים, בכוונה להקים מושב עובדים בשם נחלים. בשנת 1948, בעקבות סכסוכים בינם לבין אנשי הקיבוצים החילונים בסביבה, הם נטשו את המקום והקימו את מושב נחלים ליד פתח תקווה. במקומם הגיעו עולים מטורקיה, שהעתיקו את מקום מושבם למקומו הנוכחי של הקיבוץ. הם גם היו אלו שבחרו בשם הגושרים. השם התאים למיקומם על גדות הנחל, שגשרונים רבים תלויים מעליו, ובה בעת ביטא גם מבחינתם את היות הקיבוץ גשר בין הגולה שעזבו, לארץ ישראל שאליה באו.

בשנת 1997 הוכנס שותף פרטי לניהול בית ההארחה, והוא זכה לשמו הנוכחי. המלון עבר הסבה אקולוגית, ויש בו כיום מערכות מיחזור מים ומערכות אנרגיה ידידותיות לסביבה. לאחרונה, נערך במלון שדרוג, שכלל את הפיכתם של חדרי אירוח לעשר סוויטות משפחתיות. במקביל, שודרגו המטבח וחדר האוכל, והתפריטים תוכננו מחדש כדי שיוכלו לתת מענה גם לצרכיהם של צמחונים, טבעונים, רגישים לגלוטן וילדים.

עוד אטרקציה סמוכה היא קייקי הגושרים (טל' 077-2717500, www.kayak.co.il) הממוקמים בסמוך לקיבוץ, על נחל חצבאני. אפשר לערוך בהם מסלול משפחתי (לילדים מגיל 5 ומעלה) שאורכו כ-5 קילומטרים ומשכו כשעה וחצי. המסלול האתגרי (מגיל 10), שאורכו 6 קילומטרים, חולף בחלקו על-פני מפלונים ועל-פני מים גועשים יותר (פתוח כל ימות השבוע בשעות 15:30-9:30. מסלול משפחתי - 79 שקל, תוספת למסלול אתגרי - 20 שקל).

השנה השיקו שם אטרקציית וידיאו חדשה, ראשונה מסוגה בארץ, שבה יתועדו הנופשים לאורך כל מסלול השיט במצלמות וידיאו באמצעות אפליקציית SpotOn Video, ובסיום השיט יקבלו את הסרטון לטלפון הנייד. מורידים (ללא עלות) את האפליקציה, פותחים את ה-GPS, מכניסים את הטלפון לשקית אטומה למים ויוצאים לשיט. המצלמות יחלו לצלם באופן אוטומטי באמצעות איתור הסירה, לאורך המסלול (29 שקל).

באתר הקייקים שולב לאחרונה גם מתחם פיינטבול, משחק הדמיית לחימה, למי שמרגיש מחסור באקשן במקומותינו. הירי מתבצע בכדורי צבע, המסמנים את הפגיעות במטרה. הלוחמים עצמם מוגנים בסרבלים, במסכות ובאפודי מגן. במתחם יעדים מבוצרים, מקומות מסתור, בונקרים, מבנים ללוחמה בשטח בנוי ועוד, ולמי שכל זה לא מספיק צבאי עבורו - יש גם שימוש באפקטים - עשן, קולות פיצוצים ועוד (מגיל 10. המשחק אורך כשעה ורבע לפחות. 115 שקל לאדם).