גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגע לפני ועידת ג'קסון הול: צמיחה בכל הכלכלות ב-OECD

לראשונה בעשור האחרון, הכלכלות הגדולות בעולם צומחות יחד ■ מבין 45 הכלכלות במדינות המפותחות, 33 ירשמו השנה צמיחה מואצת

זריחה מעל רכס הטיטון בגקסון הול, שם יערך סימפוזיון הפרדל ריזרב / צילום: גונתן קרוסבי
זריחה מעל רכס הטיטון בגקסון הול, שם יערך סימפוזיון הפרדל ריזרב / צילום: גונתן קרוסבי

לראשונה בעשור האחרון, הכלכלות הגדולות בעולם צומחות יחד. הסיבה: ההשפעה המתמשכת של שערי הריבית הנמוכים מאוד של הבנקים המרכזיים, והדעיכה ההדרגתית של המשברים שבמשך שנים דילגו מארה"ב ליוון, ברזיל ועוד. הנתונים מראים כי כל 45 המדינות שבמעקב של ארגון OECD צפויות לצמוח השנה, כאשר 33 מהן צפויות לרשום צמיחה מואצת ביחס לשנה שעברה.

זו הפעם הראשונה מאז 2007 שהצמיחה היא אחידה, ורוב המדינות מאיצות אותה לראשונה מאז 2010, השנה שבה התאוששו רוב המדינות מהמשבר הפיננסי העולמי. היקף הצמיחה, לפי תחזית של קרן המטבע הבינלאומית מיולי הוא ל-3.5% בתוצר הכלכלי העולמי השנה, ו-3.6% בשנה הבאה, לעומת 3.2% בשנת 2016.

ב-50 השנים האחרונות, צמיחה כלכלית בו זמנית בכל מדינות ה-OECD (מועדון המדינות המפותחות בו חברה גם ישראל) הייתה תופעה נדירה. מלבד העשור שעבר, היא התרחשה גם בסוף שנות ה-80, ובמשך כמה שנים לפני משבר הנפט של 1973.

החשש העיקרי הוא שהצמיחה המתואמת הזו תתלהט יתר על המידה. כפי שהדגימו שנות המשבר, עלייה במחירי המניות או במחירי נדל"ן אזוריים יכולה במהירות להפוך למהומה פיננסית. מצד שני, הבנקאים המרכזיים, שמכונסים כעת בג'קסון הול, ויומינג, לכנס השנתי שמארח הפדרל ריזרב, יכולים לתקוע מקלות בגלגלי הצמיחה אם יבטלו את התמריצים המוניטריים שלהם בבת אחת.

יו"ר הנהלת הפדרל ריזרב, ג'נט ילן, ונשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי, שינאמו שניהם בג'קסון הול מחר, יכולים להשתמש בנתוני הצמיחה כדי להצדיק תוכניות לצמצם את התמריצים המוניטריים לכלכלות שלהם. הפד צפוי להתחיל בספטמבר לצמצם את המאזן שהוא בנה בעשור האחרון, 4.5 טריליון דולר, כדי להנמיך את הריביות הארוכות ולעודד השקעות ונטילת סיכונים על ידי משקיעים, משקי בית ועסקים. ה-ECB האירופי מתקרב לסיום תוכנית קניית האג"ח שלו.

יוון מתאוששת

מגוון רחב של גורמים אחראי לצמיחה העולמית הזו. בין היתר, כלכלות אירופיות שהיו במצוקה כרונית, אפילו יוון, מפגינות סימני הבראה. הצמיחה של 1% בכלכלת יוון השנה היא נמוכה אמנם, אבל עדיין מהווה שיא של עשר שנים, ונראית מבטיחה ביחד עם ירידה באבטלה והחזרה בחודש שעבר לשוק האג"ח הבינלאומי שממנו הורחקה ב-2014.

הצמיחה הכלכלית ב-19 מדינות מרחב האירו עקפה את זו של ארה"ב ברבעון הראשון השנה, ונראית גבוהה יחסית ברבעון השני. האמון הכלכלי הוא בשיא של עשור, והאבטלה ירה לשפל של שמונה שנים ועומדת על 9.1%. בנוסף, הצמיחה התרחבה מעבר למעצמות מסורתיות כמו גרמניה והולנד: ספרד רשמה את הצמיחה הטובה ביותר בשנתיים, ברבעון השני השנה. צרפת ופורטוגל עם צמיחה סולידית.

בכלכלות מתקדמות רבות, כולל ארה"ב, האפקט המתמשך של המשבר הפיננסי מתפוגג. משקי הבית האמריקאים הפסיקו לחשוש מחשיפה לחובות והם חוזרים להרגלי ההוצאה הרגילים שלהם. המדיניות התקציבית במדינות מפותחות רבות עברה מצנע להקלה, ולמרות שהפד האמריקני החל להעלות את הריבית שלו - הוא עושה זאת בקצב צב והריביות ברחבי העולם נשארו נמוכות ומתחת לשיעורי האינפלציה.

אפילו כלכלת ברזיל מתאוששת. אחרי שמפולת מחירי הסחורות השקיעה את המדינה למיתון הכבד ביותר בתולדותיה, היא צפויה כעת לצמוח השנה ב-0.3% ובשנה הבאה ב-2%. מדד מחירי הסחורות העולמי של קרן המטבע עלה ב-27% מתחילת 2016, ועפרות הברזל הברזילאיות נהנו מעלייה של 37% ממחיר השפל האחרון. כל זה מחלחל ליתר הכלכלה.

המדדים בשמיים

התחזית העולמית החיובית העלתה את המניות האמריקאיות, אך המשקיעים במדינות אחרות נהנו יותר: המדדים בטורקיה, הונג קונג, ארגנטינה, יוון ופולין עלו ביותר מ-20% מתחילת השנה, פי שניים מהדאו ג'ונס.

"כל תשומת הלב שקיבלו הבחירות של טראמפ בארה"ב, הסתירה עד כמה המצב בעולם השתפר", אמר אדולפו לורנטי, כלכלן עולמי בבנק השווייצי ספרא סרסין.

כלכלת יפן צמחה בקצב שנתי של 4% ברבעון השני השנה, ורצף הצמיחה תחת ראש הממשלה שינזו אבה מגיע כבר לשישה רבעונים. ההוצאה הצרכנית מניעה את הצמיחה. חברת הרכב ניסאן דיווחה על עלייה של 46% במכירות ביפן ברבעון אפריל-יוני, בין היתר בזכות ההצלחה של מיני-ואן שמצויד במערכת נהיגה אוטונומית.

חברות אמריקאיות עם חשיפה גדולה לחו"ל נהנות במיוחד מהמצב. מריוט אינטרנשיונל , רשת בתי המלון שמנייתה עלתה השנה ב-21%, דיווחה החודש על רווח טוב מהצפוי בעקבות עלייה בהכנסותיה ברחבי העולם.

עוד כתבות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מדד הבנקים מזנק בכ-2%, אודיוקודס צוללת בכ-14%

מדד ת"א 35 עולה בכ-1% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק