ועד חב' החשמל דורש מידע על הרפורמה והיוועצות עם המדינה

גורם המקורב לוועד: "למדינה אין תוכנית עבודה ברורה, ונדמה שהם בעצמם לא מעוניינים ברפורמה במשק החשמל, אלא מנסים לקדם את כניסתם של יצרני החשמל הפרטיים באופן טבעי" ■ המדינה: קיבלנו את המכתב ונתייחס אליו בימים הקרובים

עמודי חשמל / צילום: איל יצהר
עמודי חשמל / צילום: איל יצהר

ועד עובדי חברת החשמל ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שלחו אמש (א') מכתב למנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור, מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך וליו"ר דירקטריון חברת החשמל יפתח רון-טל, בבקשה לקבל מידע חסר בנוגע לתוכנית הרפורמה החדשה בחברת החשמל ובמשק החשמל. זאת במסגרת קיום "חובת ההיוועצות", שאותה אמורים לקיים בימים אלה ועד עובדי חברת החשמל והמדינה, על פי המלצת שופטי בג"ץ.

הפגישה הראשונה והיחידה בינתיים התקיימה בין הצדדים לפני 3 שבועות, התנהלה בטונים גבוהים ולא הבשילה למו"מ או להסכמה כלשהי בין הצדדים.

בנוסף, במכתב של הוועד, שעליו חתום ניסנקורן, מבקשים הכותבים לקבוע בהקדם פגישה נוספת שטרם נקבעה. מנגד, גורם רשמי במשק האנרגיה טוען כי הוועד יקבל תשובות, אך כמובן לא לכל השאלות שהועלו, ולא התחייבויות. לדבריו, המסמך הקודם שהוגש ובו 110 סעיפים רק מראה שהוועד מנסה למשוך זמן כי הם חושש מפסיקת בג"ץ.

במכתב הנוכחי של ועד חברת החשמל נטען שהמכתב הקודם שנשלח לנמענים אלה "לא זכה להתייחסות רצינית מצידה של המדינה, לשון המעטה, ולמרות שנשלח.. מנכ"לי משרד האוצר ומשרד האנרגיה לא קראו אותו כלל טרם הפגישה". במכתב נאמר שנתונים אלה נדרשים "כדי לבחון את ישימות התוכנית החדשה ואת ההשפעה שלה על המצב הפיננסי של חברת החשמל, ואת ההשלכות שיהיו לתוכנית כזו על עובדי החברה".

הכותבים מבקשים לקבל התייחסות לפערים הקיימים בין עמדת המדינה לעמדת הדירקטוריון והנהלת חברת החשמל ביחס לעקרונות הרפורמה במשק החשמל, כמו למשל: שיטת התעריף החדשה, קצב השקעות חברת החשמל בתחנת אורות רבין ורדינג, קצב מכירת תחנות הכוח הפועלות בגז טבעי ועוד.

חוות-דעת מקצועית

עוד צוין במכתב כי לאחרונה שכרו ארגון עובדי חברת החשמל וההסתדרות את שירותיהם של פרופ' אמיר ברנע וצוותו, פרופ' דן גלאי וצוותו וכן את שירותיהם של רו'ח עודד נגר ורו'ח שחר הררי, על מנת לקבל מהם חוות-דעת פיננסית וכלכלית בנוגע לרפורמה המשקית בתחום החשמל שמשרדי האנרגיה והאוצר מעוניינים לקדם החל בשנת 2018. הרפורמה הזו כוללת מכירת כל תחנות הכוח הפועלות על גז טבעי במכרז בינלאומי ותהליכי התייעלות אינטנסיביים בחברה הכוללים, על פי נתוני הוועד, פיטורי 4,500 עובדים. לפי המדינה המספר הזה עומד על כ-2,900.

המכתב הקודם שאותו שלחו חברי הוועד בהובלת ההסתדרות ב-2 באוגוסט הינו למעשה מסמך בן 110 סעיפים עם שאלות פתוחות לדיון.

גורם המקורב לוועד עובדי חברת החשמל אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי "למדינה אין תוכנית עבודה ברורה, ונדמה שהם בעצמם לא מעוניינים ברפורמה, אלא מנסים לקדם את כניסת יצרני החשמל הפרטיים באופן טבעי, כפי שזה התנהל עד היום ללא הרפורמה".

כזכור, לפני חודש התקיים דיון בבג"ץ בעתירה שהגישה המדינה נגד שביתת עובדי חברת החשמל. בתום הדיון סוכם בין הצדדים להגיע לפסק זמן של 60 יום, בהם ייפסקו העיצומים, ובמהלכם יתנהל משא ומתן בין הצדדים בניסיון להגיע להסכמות בנוגע לרפורמה, או כפי שהגדירו זאת השופטים: המדינה תיישם את "חובת ההיוועצות עם עובדי החברה". בסוף החודש על הצדדים אמורים לעדכן את שופטי בג"ץ בגין ההתקדמות המו"מ ביניהם.

ב-15 בנובמבר אמור לפוג רישיון הייצור שניתן לחברת החשמל. במועד זה ניתן, על פניו, להתחיל וליישם את רפורמת ההפרטה במשק החשמל. אך לדברי גורמים המקורבים לוועד, הדבר לא יקרה, מכיוון שהצדדים לא יצליחו לגשר על הפערים התהומיים ביניהם.

ממשרד האנרגיה והאוצר נמסר בתגובה: המכתב התקבל, התייחסות תצא בימים הקרובים.