היכן מוטל העונש החמור בעולם על שימוש בשקיות פלסטיק?

בקניה, שימוש בשקיות המושמצות יכול להוביל ל-4 שנים בכלא ■ המשטרה תוכל לאסור כל מי שנושא בידו שקית, אך בשלב הראשון האכיפה תתמקד ביצרניות

אדם מחזיק שקית ניילון / צילום: בלומברג
אדם מחזיק שקית ניילון / צילום: בלומברג

תושבי קניה שמייצרים, מוכרים ואפילו משתמשים בשקיות פלסטיק, עלולים להישלח לכלא לתקופה של עד 4 שנים, או להיקנס ב-40 אלף דולר, החל משלשום (ב'), עם כניסתו לתוקף של החוק המחמיר ביותר בעולם לצמצום זיהום הסביבה בשקיות פלסטיק.

המדינה המזרח-אפריקאית מצטרפת ליותר מ-40 מדינות אחרות - כולל סין, צרפת, רואנדה ואיטליה - שהטילו איסור מלא או חלקי, או שהחלו לגבות מס בגין שימוש בשקיות פלסטיק חד-פעמיות.

שקיות רבות מוצאות את דרכן לאוקיינוס. הן גורמות לחנק של צבי ים ועופות ים וגודשות באשפה את קיבותיהם של דולפינים ולוויתנים, עד שהם מתים מרעב.

"אם נמשיך כך, עד 2050 יהיה בים יותר פלסטיק מדגים", אמר חביב אל-חבר, מומחה לאשפה ימית שעובד עבור תוכנית הסביבה של האו"ם בקניה.

לדברי אל-חבר, לוקח לשקיות פלסטיק 500-1,000 שנה להתפרק, והן גם חודרות לשרשרת המזון האנושי באמצעות דגים ובעלי חיים אחרים. בבתי המטבחיים של נאירובי נשלפו 20 שקיות פלסטיק מקיבותיהן של פרות שבשרן נועד לצריכה אנושית.

החוק בקניה מתיר למשטרה לאסור כל מי שנושא בידו שקית פלסטיק, אך ג'ודי ווקהונגו, שרת הסביבה של קניה, אמרה כי בשלב הראשון תתמקד האכיפה ביצרניות ובספקיות שקיות הפלסטיק. "אנשים רגילים לא ייפגעו", אמרה השרה לרויטרס.

ממשלת קניה ביצעה 3 ניסיונות במשך 10 שנים עד שהצליחה להשיג אישור לאיסור שקיות הפלסטיק, והחוק החדש אינו זוכה לתמיכה מצד כולם.

סמואל מטונדה, אחד מדוברי התאחדות היצרנים של קניה, אמר כי האיסור יגרום לפיטוריהם של 60 אלף עובדים ויוביל לסגירתן של 176 יצרניות. קניה היא יצואנית גדולה של שקיות פלסטיק לאפריקה.

"השפעת השרשרת תהיה קשה מאוד", אמר מטונדה. "זה ישפיע אפילו על הנשים שמוכרות ירקות בשוק. איך הלקוחות שלהן ייקחו את הקניות הביתה?"

רשתות הסופרמרקטים הגדולות בקניה, כגון הרשת הצרפתית Carrefour ו-Nakumatt, כבר החלו להציע ללקוחותיהן שקיות בד כתחליף לשקיות הפלסטיק.