מזור: מדטרוניק תשקיע 40 מ' ד'; החברות מתקדמות בהסכם

מזור מדווחת: נחסוך 13 מיליון דולר בעקבות העברת מערך השיווק למדטרוניק ■ הערכות - בשנה הראשונה יימכרו כ-80 מערכות MazorX, שיניבו הכנסות למזור של כחצי מיליון דולר למערכת

המנכ"ל אורי הדומי. השכר לא עודכן שנתיים / צילום: איל יצהר
המנכ"ל אורי הדומי. השכר לא עודכן שנתיים / צילום: איל יצהר

חברת מזור רובוטיקה  הישראלית וענקית המכשור הרפואי מדטרוניק, הודיעו על מעבר לשלב השני בהסכם השיווק המשותף ביניהן, כחצי שנה לפני המועד האחרון שבו היה על מדטרוניק  לקבל החלטה בעניין. הקדמת מועד חתימת ההסכם פירושה שמכירות מערכות MazorX, מערכות רובוטיות לניתוחי עמוד שדרה, שסביבן נסוב ההסכם, התקדמו על פי המתוכנן ומעבר לכך בשלב הראשון של ההסכם, שמגיע כעת לסיומו.

מזור עולה כעת כ-8% במסחר בתל אביב, עליה אשר מביאה את שווי החברה מעל ל-3.8 מיליארד שקל (כ-1.08 מיליארד דולר). מתחילת השנה עלתה מניית מזור 83% (כולל העליות היום, ומיום חתימת במאי 2016, עלתה המניה 280%.

עם המעבר לשלב השני של ההסכם, מדטרוניק תשקיע 40 מיליון דולר נוספים במזור, אשר יביאו את הסך הכולל של ההשקעה במסגרת ההסכם לסכום של 72 מיליון דולר בתוך פחות משנה. השקעת 40 מיליון הדולרים תבוצע לפי מחיר השוק. כיוון שמניית מזור עלתה כאמור כמעט 4 מאז נחתם ההסכם, כך עלה גם ההיקף הכספי של ההשקעה שאותה היה על מדטרוניק לבצע כדי לעבור לשלב השני של שיתוף הפעולה.

עם המעבר לשלב השני ניתנה למדטרוניק גם אופציה נוספת, להשקעה של עוד 53 מיליון דולר בפרמיה של 15% על המחיר בו בוצעה ההשקעה של 40 מיליון הדולרים. אם אופציה זו תמומש, תגיע ההשקעה של מדטרוניק במזור לסכום של כ125 מיליון דולר, והיא תחזיק 15% במזור.

על פי השלב השני של ההסכם, מדטרוניק תהפוך למשווקת הבלעדית של מוצר MazorX והרכיבים המתכלים של המוצר, וכל אנשי המכירות והשירות של המוצר המועסקים כעת על ידי מזור, יעברו לעבוד במדטרוניק. זאת לעומת החלוקה מאז חתימת ההסכם ועד היום, במסגרתה שימשה מדטרוניק כ"פותחת דלתות" עבור המוצר אך המכירה בוצעה בפועל על ידי מזור. עם זאת גם תחת ההסכם החדש, מזור היא שנותנת את השירות עבור המוצרים.

כיום המחיר הרשמי של מערכת MazorX הוא כ-1.1 מיליאד דולר, ואם נניח כי לא כל המערכות נמכרות במחיר הרשמי, וכן אם נניח חלוקה אופיינית בשוק של הסכמי ההפצה של ציוד רפואי קפיטלי, הרי שניתן להכניס הכנסה של כחצי מיליון דולר פר מערכת עבור מזור. ההסכם מדבר על "מאות מערכות בארבע שנים", כך שאם נניח כמאה מערכות בשנה, מדובר בהכנסה של 50 מיליון דולר מהמערכות, וסכום דומה שיגיע ממכירת שירות ומתכלים (שכבר היום מהווים כחצי מהכנסות החברה) מקרבים את מזור להכנסות של 100 מיליון דולר בשנה בשיא ההסכם.

את הסכום המשוער הזה ניתן להשוות להכנסות של כ-50 מיליון דולר לשנה אותם הייתה אמורה מזור להשיג עד סוף השנה על פי הערכות האנליסטים, לו ההסכם היה נשאר בשלב הראשון, והכנסות בפועל של 36.4 מיליון דולר בשנת 2016, שרק בסופה הושקה מערכת MazorX.

גידול זה בהכנסות לצד חיסכון של 13 מיליון דולר בעלויות השיווק בעקבות מעבר השיווק למדטרוניק, עשויים להעביר את מדטרוניק לרווחיות בשנים הקרובות, כתלות בהשקעות שלה במיזמים חדשים.
ההסכם החדש עדיין מאפשר למזור לשווק עצמאית את המערכת הותיקה שלה רנסאנס, אשר נמכרת היום בעיקר מחוץ לארה"ב. כמו כן מתכננת מזור לפתח מוצרים נוספים, הן בתחום עמוד השדרה יחד עם מדטרוניק, והן מחוץ לתחום עמוד השדרה כאשר על פיתוחים אלה אין למדטרוניק בלעדיות.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום מנכ"ל מזור, אורי הדומי: "הקדמת המעבר לשלב השני של ההסכם התרחשה לאחר שמדטרוניק התפעלו מן היכולות שלנו גם בהקשר המחקרי וגם בהקשר של הטכנולוגיה והחזון העסקי של החברה. התוצאות העסקיות של השלב הראשון של ההסכם תמכו בכך, כאשר רוב יעדי ההסכם הושגו מוקדם מן המצופה.

"בהסכם הזה שתי החברות לא בחרו באופציה הפשוטה של רכישה או הסכם הפצה בלבד, אלא בחרנו ממש לחיות יחד ולשתף פעולה. מדטרוניק ראו את מזור על כל גווניה, ולכן ההסכם הוא תעודת כבוד לפיתוח בישראל".

הדומי ציין עוד כי מזור תוכל להשתמש בכספי ההשקעה של מדטרוניק הן ליצור מערכי מכירה למערכת הרנסאנס (שאינה כלולה בהסכם) בטריטוריות גיאוגרפיות חדשות והן כדי לפתח מערכות בתחומים חדשים (לא עמוד השדרה), אשר סביבן ניתן יהיה לחתום גם על הסכמי שיתוף פעולה עם חברות נוספות. הדומי לא מגלה היום לאילו תחומים נוספים יפותחו מערכות, אך ייתכן והדבר ייחשף בקרוב. "כבר הוכחנו שאנחנו יודעים לפתח גם מתחת לרדאר", הוא אומר.

- אם כך נראה שאתם לא מתכננים להימכר למדטרוניק בקרוב. 

"אם תהיה הצעה טובה לבעלי המניות הרי שבעלי המניות יצטכו לקבל החלטה, אך אנחנו לא נערכים להימכר אלא לבנייה של חברה משמעותית ותעשייה בישראל".

הדומי מציין כי "אני נפגש עם מדטרוניק כבר 15 שנים. בתחילת הדרך הם היו סקפטיים לגבי המוצר והחזון העסקי שלנו, והיום הם הפכו את מזור לליבה של הפעילות שלהם בתחום הרובוטיקה לעמוד השדרה".

בעלות העניין הגדולות במזור, מלבד מדטרוניק, הן קרן אורקל האמריקאית וז'ק שולר המקושר לקרן (16% יחד) ומגדל (5.9%), שני גורמים המלווים את מזור כבר שנים רבות והשקיעו לפי שוויים נמוכים פי כמה מן הנוכחיים.