הזמנתם משלוח מטארגט ולא קיבלתם? זה הפיצוי שתקבלו

(עדכון) - בתוך כך, לצד מבול ההזמנות שהרשת האמריקאית לא נערכה אליו ועל כן ביטלה אלפי הזמנות, מסתבר שהבלגן חגג גם מכיוון אחר: חבילות רבות לא נשלחו עקב תקלות ביורוקרטיות הנובעות מחוסר היכרות של טארגט עם תקנות המכס הישראליות

אחרי שאלפי לקוחות מאוכזבים שרכשו במסגרת מבצע משלוחים חינם שקיימה הרשת האמרקאית טארגט לא יקבלו את המוצרים שרכשו עקב עומס הזמנות - הרשת מציעה פיצוי: 80 שקל הנחה (25 דולר) לקונים ב-400 שקל ויותר (100 דולר).

הודעה בדבר הפיצוי מופיע בכניסת לאתר ממחשבים "ישראלים". בהודעת החברה מצוין כי את ההטבה מעניקה חברת בורדר פרי, האמונה על השילוח הבינלאומי של טארגט.

 טארגט ; צילום מסך
  טארגט ; צילום מסך

לאחרונה ערכה הרשת מבצע כניסה לשוק הישראלי, במסגרתו הציעה משלוחים חינם על כל קנייה. כ-30 אלף הזמנות בוצעו בפרק זמן של סוף שבוע, מספר עצום בכל קנה-מידה, ופחות מחמישית מההזמנות אכן הגיע. החברה שיגרה הודעות התנצלות, לפיה עקב העומסים להם לא נערכה, הזמנות רבות לא יישלחו ליעדן. 

לצד מבול ההזמנות שהרשת האמריקאית טארגט לא נערכה אליו ועל כן ביטלה אלפי הזמנות, מסתבר שהבלגן חגג גם מכיוון אחר: חבילות רבות לא נשלחו עקב תקלות ביורוקרטיות הנובעות מחוסר היכרות של החברה עם תקנות המכס הישראליות.

הכוונה היא, למשל, לתקנות הקובעות תוספת מכסים ואישורים ממשלתיים הכרוכים בתשלום, לדוגמה עבור משלוח של יותר מ-5 ק"ג מזון יבש (הדורשות אישור יבוא מיוחד ממשרד הבריאות) או מס יבוא על כמות גדולה של מוצרי טואלטיקה (למשל יותר מ-10 שפופרות של משחות שיניים).

שירות השילוח הבינלאומי שטארגט משתמשת בו כולל כמה ידיים: היד הראשונה היא של חברת בורדר פרי; לאחר מכן עוברות החבילות יד נוספת של חברת שילוח אמריקאית, וחלקן גם מגיעות ל-DHL לפני שיצאו לישראל (או היו אמורות לצאת).

חברת בורדר פרי היא זו ששיגרה מייל לצרכנים רבים של טארגט, בטענה כי "בשל הביקוש הרב אנו לא יכולים לספק את הפריט שהוזמן, ולכן נאלצים לבטל אותו. אנו מתנצלים בכנות על אי-הנוחות. לא חויבת על משלוח זה, מאחר שהוא לא הגיע אליך. אם החיוב התבצע - אנו נחזיר לך את הכסף". כאמור, לא רק הביקוש אלא גם נבכי הביורוקרטיה שהחברה לא מצויה בהם הובילו לאכזבה של הצרכנים.

יניב קוטר, מנכ"ל אתר DealTas.com המבצע שילוחים מארה"ב לישראל, סיפר ל"גלובס" כי הוא קיבל עשרות פניות של לקוחות שביקשו עזרה בכדי לקבל את החבילה שרכשו - גם בתמורה לתשלום על המשלוח.

לדבריו, "טארגט שלחו חבילות בלי לבדוק מה קובע החוק הישראלי, ונוצרה בעיה ביורוקרטית מביכה. הרבה מהחבילות כללו מוצרי מזון יבש המחייבות אישור יבוא ממשרד הבריאות, לדוגמה חבילות שהכילו חטיפי בריאות עתירי חלבון שאנשים הזמינו בכמויות. מקרה אחר בו נתקלנו הוא של הזמנת מודם (ראוטר), כאשר בשום שלב לא נאמר לקונה שהוא יידרש באישור משרד התקשורת. אישור כזה מוסיף 150-200 שקל לקנייה. חבילות אחרות נדרשו לאישור אגף הרוקחות".

לדברי קוטר, "אנחנו מכירים וחיים את הרגולציה הזו כל יום, וכשחברה אמריקאית עושה את השילוח מבלי להכיר את רזי המכס - התוצאה פוגעת בצרכנים, בעיקר כשכל חבילה עוברת דרך מספר ספקים אמריקאים. למעשה, עד שהחבילה מגיעה ל-DHL, זה בבחינת אל אחזור, ומי שיצטרך לשאת בנטל הוא הקונה - סביר להניח ש-DHL כבר לא תעצור את חבילה שמכילה 50 חטיפי אנרגיה, והצרכן יקבל דרישה לשלם תוספת לפי החוק".

חברת DealTas (דיל טס) פועלת מזה 7 שנים ומשלחת עשרות אלפי חבילות בחודש לישראל. "כשאנחנו נתקלים בחבילה שנדרשת עליה תוספת לאור חוקיות היבוא", אומר קוטר, "לפי שהיא תישלח לישראל, נבדוק עם הקונה האם הוא מודע לתוספת. במקרה שלא, היות ורוב שירותי השילוח בארה"ב הם חינמיים, ואנחנו עובדים עם כתובת מקומית - נחזיר את החבילה לחנות ללא תשלום, והעסקה תבוטל. אם הלקוח מאשר את התוספת, הוא משלם אותה מראש".

האתר המרכזי ממנו רוכשים הישראלים השולחים דרך דיל טס או דרך חברות אחרות דוגמת USHOPS המציעות שירותי שילוח מארה"ב לישראל הוא אמזון. רבים מהסוחרים באמזון, גם הגדולים שבהם, לא מציעים שילוח לישראל, ודרך אתר המציע את הפרוצדורה באמצעות כתובת מקומית, יכולים הקונים הישראלים ליהנות ממוצרי אמזון בתוספת שמתחילה ב-20 דולר לחבילה. אתרים נוספים כוללים את וולמארט, ניו אייג' למוצרי אלקטרוניקה, בגדי ילדים של קארטרס ועוד.

בסוף השבוע האחרון (כולל היום ומחר) מציעים שורה של אתרים אמריקאים הנחות ומבצעים לרגל הלייבור דיי, כשההנחות יגיעו עד 50%: באתר גאפ, אברקומבי ובננה רפאבליק, למשל, מוצעות הנחות של 40%; באתר קארטס ההנחות יאמירו ל-50%; ובאמריקן איגל שיעור ההנחות עומד על 20%-60%. אם לא תספיקו - חודש נובמבר הקרב הוא חודש טרפת ההנחות והקניות במסגרת יום הרווקים הסיני, בלאק פרידיי וסייבר מאנדי.

גם ב-ushops, חברה המבצעת שילוח מארה"ב לישראל באמצעות כתובת אמריקאית, תקבלו מאות פניות של קוני טארגט מאוכזבים. לדברי ירון בן-אלי, מנכ"ל החברה, "בטארגט יצאו עם מהלך שיווקי מדהים. יחד עם זאת, בכדי לעבוד מול ישראל, צריך להכיר טוב יותר את הרגולציה המקומית. זו לא פעם ראשונה שאנחנו נתקלים בלקוחות שביצעו רכישה באופן עצמאי ונתקלו בקשיים ביורוקרטיים בהבאת המוצר ארצה.

"הקשיים ביבוא מתבטאים לרוב בעולם הוויטמינים, תוספי התזונה ובמוצרים עם סוללות שיש מגבלות על הטסתם ומוצרים המצריכים אישורים מקדימים כגון חלקי חילוף ומוצרי תקשורת. קיבלנו בימים האחרונים מאות פניות של לקוחות בבקשה שנסייע להם בתהליך להביא את המוצרים ארצה. אנחנו בהחלט מתורגלים בנושא ומפעילים עמילות מכס בכדי להתמודד עם מצבים שכאלה".

לדברי בן-אלי, המקרה של טארגט מצביע על הכשלים בעולם הרגולציה בישראל, עולם שנדרש בו שינוי מהיר והתאמת הביורוקרטיה הישראלית לעידן האינטרנט, שמזמן הפך להיות אחד מערוצי הצמיחה של מדינת ישראל. "בימים אלה אני שותף לוועדה להסרת חסמים ביבוא במשרד האוצר ומשרד הכלכלה. בממשלה מבינים שצריך לעשות שינוי, וברגעים אלה ממש נעשית חשיבה עמוקה איך להקל על הצרכן בישראל ולהסיר חלק נכבד מהביורוקרטיות. אני מאמין שבקרוב יהיו גם בשורות טובות".