אמזון ואפל במאמצים גדולים להפוך אלקסה וסירי לעוצמתיות

ענקיות הטכנולוגיה נאבקות בזירה הצומחת של הזיהוי הקולי ■ איזה יתרון יש לאלקסה של אמזון, כיצד הבינה המלאכותית תשנה את חיי המשתמשים, ואיך כל זה קשור למקרר הביתי?

אלקסה של אמזון/ צילום: בלומברג, Patrick T. Fallon
אלקסה של אמזון/ צילום: בלומברג, Patrick T. Fallon

אפל ואמזון מגדילות את הצוותים שאחראים על העוזרות הווירטואליות סירי ואלקסה, וזאת במסגרת שורת מהלכים שנקטו לאחרונה ענקיות הטכנולוגיה להגברת התחרות בתחום שאותו רואים רבים כעתיד המחשוב. אמזון מוסיפה מאות מהנדסים לחטיבת אלקסה, ומתעדפת אותה על פני חטיבות אחרות, לדברי מקורות יודעי דבר. כמו כן מינתה אמזון את טום טיילור, מנהל ותיק באמזון שידוע בבניית חטיבות מהירות צמיחה, למנהל חטיבת אלקסה לאחר פרישתו של מנהל אלקסה הקודם.

בינתיים העבירה אפל את ניהול מערכת סירי לקרייג פדריגי, מהנדס התוכנה הבכיר שלה, לאחר שהמערכת נוהלה במשך חמש שנים בידי סגן נשיא בכיר אחר, אדי קיו. מהלך זה מתבצע על רקע החששות שסירי, שהפכה את העוזרים הווירטואליים מופעלי הקול לפופולריים לאחר השקתה ב-2011, מפסידה ליריבותיה, כולל אלקסה וגוגל אסיסטנט של אלפבית, החברה האם של גוגל.

עוזרות וירטואליות מופעלות קול כמו סירי ואלקסה, שפועלות בטכנולוגיית בינה מלאכותית, צוברות פופולריות במהירות מכיוון שהן מקלות על משתמשים לבצע מטלות מחשוב שונות, החל מחיפוש מידע וכלה בקניות ובהפעלת התאורה הביתית. עד סוף 2017 יעשו יותר מ-4 מיליארד מוצרי צריכה אלקטרוניים שימוש כלשהו בעוזרת דיגיטלית, לדברי חברת מחקר השוק IHS Markit.

אפל, אמזון, גוגל, מיקרוסופט וסמסונג עושות מאמצים קדחתניים להפוך את העוזרות הווירטואליות שלהן לעוצמתיות ונפוצות יותר. אחת הדרכים שהחברות נוקטות היא לשבץ עוזרות אלה במספר רב יותר של מכשירים. בשוק העוזרות הווירטואליות מופעלות הקול עדיין מובילה אפל, ובסירי נעשה שימוש חודשי באמצעות יותר מ-375 מיליון מכשירי אפל ב-36 מדינות.

 

יכולות שונות

השקת אקו, המופעל בידי אלקסה, לפני קרוב לשלוש שנים הציתה מאבק חדש על נתח שוק. ביוני חשפה אפל מכשיר מתחרה, הומפוד (HomePod), שיגיע לחנויות בסוף השנה הנוכחית. שתי החברות מביאות יכולות שונות לקרב ביניהן. הודות לדומיננטיות שלהן בשוק הסמארטפונים, יש לאפל, גוגל וסמסונג קהל לקוחות עצום וגם כמות אדירה של מידע על לקוחותיהן, שבו הן יכולות להשתמש להכשרת העוזרות הווירטואליות שלהן. בדומה לאמזון, מושכת גם גוגל מידע מהרמקול הביתי שלה, שמשתמש בעוזרת הווירטואלית של גוגל. קורטנה של מיקרוסופט זמינה בעיקר באמצעות מחשבים שפועלים על חלונות 10.

אמזון אוספת את המידע שלה על המשתמשים בעיקר מאתר הקמעונות שלה, וזה מעניק לה יתרון בתחום הקניות ובמטלות קשורות. כמו כן חולשת אמזון על שוק הרמקולים החכמים - אקו מהווה כשלושה רבעים מהשוק למכשירים כאלה בארה"ב - באמצעות יותר מ-11 מיליון מכשירים שנמכרו עד סוף השנה שעברה, על פי הערכות אנליסטים.

כמו כן חותמת אמזון באגרסיביות על עסקאות עם חברות אחרות לצירוף אלקסה למוצרים שונים, החל ממכוניות של פורד וכלה במקררי קנמור של סירס. סמסונג התוותה חזון דומה לעוזרת הווירטואלית שאותה היא השיקה לאחרונה, ביקסבי.

בשבוע שעבר אמרה גוגל כי תפתח את העוזרת הווירטואלית שלה ליצרניות רמקולים אחרים, כולל סוני ויצרנית מכשירי החשמל לבית LG Electronics, כדי לשלב את העוזרת שלה במייבשי שיער ושואבי אבק. גוגל גם תוקפת את מעוזה של אמזון - הקניות המקוונות - ובחודש שעבר היא הכריזה יחד עם וול-מארט כי תאפשר למשתמשי שירות הקניות שלה, גוגל אקספרס, לבצע הזמנות מענקית הקמעונאות באמצעות הוראות קוליות לעוזרת הווירטואלית של גוגל.

בינתיים הכריזה אמזון בשבוע שעבר על עסקה עם מיקרוסופט - יריבתה המרה בשוק מחשוב הענן - לקשר את העוזרות הווירטואליות של שתיהן כדי שהלקוחות יוכלו, למשל, להשתמש באלקסה כדי להשיג גישה לקורטנה של מיקרוסופט ולבדוק את היומנים שלהם באאוטלוק.

בנוסף להשקת רמקול חכם, משלבת אפל באופן גובר את סירי במערכות ההפעלה של מק ואייפון, שגם אותן מנהל פדריגי. תפקידו החדש הופיע שלשום (ו') בקורות החיים שלו באתר האינטרנט של אפל. אחת מדוברות אפל אישרה את השינוי, אך סירבה למסור פרטים נוספים.

ג'ין מנסטר, מנהל מחקר ב-Loup Ventures, אמר שלפדריגי יש ניסיון טכני רב יותר מלקיו, שעומד בראש חטיבת תוכנות ושירותי האינטרנט, ומוביל את כניסתה של אפל לשוק הווידיאו המקורי בהוליווד. מנסטר מעריך כי פדריגי יפתח את סירי למספר רב יותר של מפתחי צד שלישי - תחום שבו יש לאמזון יתרון משמעותי - ויאפשר למפתחים חיצוניים אלה להשתמש בשירות כפי שעשה עם מערכת iOS של אפל.

"כל התחום הזה של מכשירים מופעלי קול הופך לסופר תחרותי, וחשוב שאפל תגביר את מאמציה", אמר מנסטר. "העברת סירי לקרייג היא אחת הדרכים לעשות זאת".

ליכולת להכשיר עוזרות וירטואליות באופן אפקטיבי יש חשיבות קריטית בהפיכתן למדויקות ויעילות יותר בתגובותיהן לשאלות אשר מוצגות להן.

גם הרמקול החכם של גוגל, שמגיב למילים 'או.קי. גוגל', וגם אלקסה, מבינים כעת כ-95% מהשאלות, על פי מחקר של Loup Ventures, שבמסגרתו הוצגו 800 שאלות לשתי המערכות. בעבר פיגר הרמקול החכם של גוגל בניסוי דומה שנערך בפברואר, והבין 77% מהשאלות, לעומת 94% שהבינה אלקסה. הרמקול של גוגל סיפק תשובה נכונה ל-65% מהשאלות, לעומת 54% לאלקסה, אך מאז השתפרו ביצועיהם של השניים.

מנסטר אמר שמשאבי גוגל מדאיגים את אמזון. "אם הייתי ממונה על אקו, הייתי חושש ממאגר המידע שיש לגוגל לצורך שיפור החוויה הזאת", אמר מנסטר.

יותר נתונים

אמזון מאיצה את הגדלת צוות עובדי אלקסה שלה זה שנים, וכעת היא מפרסמת באתר האינטרנט שלה קרוב ל-1,500 מודעות דרושים לתפקידים שקשורים לאלקסה. מהנדסים חדשים מפתחים תכונות שיסייעו לקדם את פריסת אלקסה, והמטרה היא לאסוף יותר נתונים לצורך התאמה רבה יותר, לדברי מקורות יודעי דבר.

טיילור מאמזון, שעובד בחברה קרוב לעשרים שנה, התמנה לניהול התוכנית ביוני, לאחר שקודם לכן ניהל שירותי מכירה שרשמו צמיחה משמעותית בשנים האחרונות. אמזון סירבה להגיב על אסטרטגיית אלקסה שלה.

אמזון צריכה שאלקסה תהיה חכמה יותר כדי לשמור על לקוחות כמו ג'וש ויקרסון, שקנה את דוט - בן דוד קטן יותר של אקו - בסוף השנה שעברה כשהמכשיר הוצע למכירה ב-35 דולר. ויקרסון בן ה-24 ניסה תחילה תכונות כמו משחק Jeopardy ושילוב Fitbit שלו. כעת הוא משתמש במכשיר למשחקי ווידיאו, להפעלת קוצבי זמן ולכיבוי האורות.

"זה כיף לשחק עם זה בהתחלה", אמר ויקרסון, מפתח רשת שמתגורר ברוצ'סטר, ניו יורק. אבל "אין כאן ערך אדיר". הוא מוסיף שהוא שוקל לרכוש את הום-פוד החדש של אפל כשהמכשיר יגיע למדפי החנויות בדצמבר.