העצור האחרון בפרשת הצוללות: מי אתה, דוד שרן?

מהימים בתור האיש של יובל שטייניץ, דרך לשכת ראש הממשלה ועד לקשרים עם תא"ל (מיל') אבריאל בר-יוסף

דוד שרן / צילום: קובי גדעון-לע"מ
דוד שרן / צילום: קובי גדעון-לע"מ

במסגרת דיון להארכות מעצר שנערך בבית משפט השלום בראשון-לציון, הותר לפרסום שמו של הבכיר שנעצר הבוקר (א') ועוכב לחקירה בפרשת השחיתות בעסקת הצוללות הגרמניות, לצד 5 חשודים נוספים.

מדובר בדוד שרן, מנהל לשכת נתניהו לשעבר, ששימש כראש המטה של שר האוצר יובל שטייניץ, ובעבר כיהן כמזכיר חברת קו צינור אילת אשקלון. מייצג אותו עו"ד איתן מעוז.

[פרשת הצוללות: מעצרו של דוד שרן הוארך ב-5 ימים]

דוד שרן נכנס בשנת 2014 ללשכת ראש הממשלה כראש הלשכה לאחר עזיבתו של אייל חיימובסקי. קודם לכן היה שרן מוכר כאיש של יובל שטייניץ, אז השר לעניינים אסטרטגיים ומודיעין. הוא ליווה את שטייניץ כיועץ וראש מטה למן היום שנכנס שטייניץ לזירה הפוליטית בשנת 1999. בקדנציה הראשונה של שטייניץ כחבר כנסת, היה שרן יועצו כאשר שטייניץ מילא את תפקיד יושב ראש ועדת חוץ וביטחון.

באותם הימים מילא תת-אלוף במיל׳ אבריאל בר-יוסף את תפקיד מנהל ועדת חוץ וביטחון, ומאז התחזקה ההיכרות בין האישים. אבריאל בר-יוסף - אחד החשודים המרכזיים כיום בפרשת הצוללות וכלי השיט, הידועה כ"פרשה 3000" - התקדם מימיו בוועדת חוץ וביטחון לתפקיד בכיר במועצה לביטחון לאומי, ובפברואר 2016 הודיע ראש הממשלה נתניהו כי בר-יוסף יהיה ראש המל"ל הבא.

שרן, יש לציין, מילא את תפקיד ראש הלשכה בעת הזו. כעבור כמה חודשים, ואחרי ביטול המינוי של בר-יוסף (עקב חשדות שהוצגו מטעמו של אריה אבנרי ז"ל ועמותת אומ"ץ), עזב גם שרן את תפקידו.

בחודשים יוני-יולי 2016 התפרסם ששרן החליט לפרוש מן המשרה היוקרתית של ראש לשכת ראש הממשלה, כיוון שהתאכזב מאי-מינויו למזכיר הממשלה. יחד עם זאת, בשנה וחצי שחלפו מאז נטען על-ידי אנשים המכירים את עזיבת שרן כי עזיבתו קשורה דווקא למינוי הכושל והלקוי של אבריאל בר-יוסף לאחד התפקידים הכי רגישים במדינה. מינוי זה היה בתוקף לחודש אחד בלבד, כאמור.

מאז פרש שרן מלשכת ראש הממשלה, הוא חזר לתפקידו כמזכיר חברת קצא"א. השבוע, ביום ראשון, נודע לנו כי שרן לא הגיע לעבודה במשרדי קצא"א והיה לא זמין בטלפון האישי שלו לשעות ממושכות.