אושרו תעריפי השירות הסופיים של "אוטותל": כמה זה יעלה?

המחירים החדשים שאושרו בוועדת הכספים כוללים שני מסלולים לפי היקפי השימוש וכן דמי שימוש חודשיים קבועים (10 שקלים למשתמשים קלים ו-40 שקל למסלול בסיסי) – מה שלא היה עד כה ■ צפו במחירון המלא

אוטותל. CAR2GO היא הקבלן  / צילום: O A
אוטותל. CAR2GO היא הקבלן / צילום: O A

ועדת הכספים של הכנסת אישרה את תעריפי השירות הסופיים למשתמשי "אוטותל" - מערך שיתוף כלי הרכב העירוני שהחל לפעול בחודש יולי האחרון בתל-אביב.

המחירים החדשים (שיאושרו במהלך אמצע חודש ספטמבר, עם תום מועד ההרצה של המיזם) כוללים שני מסלולים לפי היקפי השימוש וכן דמי שימוש חודשיים קבועים (10 שקלים למשתמשים קלים ו-40 שקל למסלול בסיסי) - מה שלא היה עד כה.

המחיר לדקת נסיעה יהיה 1.20-1.70 שקלים (במקום מחיר אחיד של 1.50 שקלים עד כה). המחיר לדקת נסיעה מחוץ לשטח הפעלת השירות יעמוד על 3 שקלים; והמחיר לדקת עצירה יעמוד על 60-85 אגורות, במקום 75 אגורות כעת. המחיר כולל את עלויות התחזוקה, הדלק והביטוח. 

אוטותל
 אוטותל

המיזם, שהיקף ההשקה בו נאמד ב-100 מיליון שקל, לא אמור להתחרות בחברות המציעות השכרת רכב על בסיס שעתי ויומי ובראשן CAR2GO (המפעילה את מיזם אוטותל), אלא לספק מענה תחבורתי לנסיעות קצרות ולהתחרות בעיקר במוניות, אוטובוסים ואופניים - מענה שישלים מבחינת עיריית תל-אביב מכלול של אפשרויות לנוסעים. ואכן גם התמחור מכוון לכך: בתחשיב שעתי כיום, המחיר לשימוש במכוניות אוטותל עומד על 90 שקל - הרבה יותר מתעריפי השכרה. 

החזון של העירייה, כפי שהיא הגדירה עם השקת הפרויקט, הוא שהמשתמשים ייקחו את המכוניות לנסיעות עירוניות בנסיעה של כרבע שעה בממוצע, כדי להפחית את מספר המכוניות בעיר, שעדיין לא פועלת בה רכבת תחתית. היקפי השימוש לפי תקופת ההרצה עומדים על 17 דקות בממוצע לנסיעה (לפי יותר מ-30 אלף נסיעות שהתבצעו עד כה). 

נציין כי מערכים דומים פועלים בערים שונות בעולם באירופה ובארה"ב - כשהמטרה בטווח הרחוק היא לייתר את השימוש במכוניות פרטיות ולהפחית את הכמות שלהן ברחבי הערים. 

בעיריית תל-אביב מדגישים כי "מערך האוטותל כולל סבסוד עירוני שנועד לעודד את השימוש במערך במחיר שווה לכל נפש, תעריפים הזולים בכ-40%-30% מתעריפי מוניות, למשתמש ולתושבי העיר מחזיקי כרטיס דיגיתל. תעריפי השימוש נקבעו לאחר בחינת מעל 30 אלף נסיעות אשר בוצעו במסגרת שלבי ההרצה השונים ונותחו על-ידי העירייה והמפעיל". בנוסף, מחזיקי כרטיס "דיגיתל" יקבלו הנחה של 10 שקלים בגין דקות שימוש.

ויש מי שפחות מרוצה מהרעיון (בלשון המעטה): לצורך הפעלת המיזם הופקעו מאות מקומות חניה "כחול-לבן" לטובת חניות למכוניות אוטותל (שאגב מורשות להחנות בכל שטחי העיר המסומנים בכחול-לבן). הזעם של התושבים מחפשי החניה גואה, ובצדק, כשבעירייה מדגישים לאור זאת כי התחזית היא שמספר המכוניות יפחת, ועל כן מצאי החניות יתאזן. ימים יגידו. 

נציין כי כיום פועלות במיזם 170 מכוניות, כשעד סוף השנה צי מכוניות אוטותל צפוי לגדול ל-260. מספר החניות שהופקעו עומד על 340 - עד סוף השנה צפוי המסר הזה לגדול ל-520.