יצחקי מסמן יעד חדש בטיפול במשבר הדיור: תחום התשתיות

יו"ר מטה הדיור באוצר נפגש עם עשרות קבלני תשתיות בסוף השבוע שעבר ■ יצחקי הבטיח לסייע לקבלנים, אך אמר כי אי-אפשר לעצור את תוכניות הבנייה בהמתנה לתשתיות

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור באוצר, מסמן יעד חדש בטיפול מטה הדיור במשבר הדיור - תחום התשתיות. כך עולה מדברים שאמר יצחקי בפגישה שנערכה בסוף השבוע שעבר עם קבלני תשתיות. "באתי כדי ללמוד ולשמוע ולהתחיל לעבוד עם התשתיות", אמר יצחקי לקבלנים באותו המפגש. במקביל, התייחס יצחקי באותו המפגש גם לנושא טעון אחר, מחאות התושבים נגד היקפי הבנייה הצפויים בעיר לאור מחסור בתשתיות תומכות ואמר לקבלנים כי הוא לא חושב שהתושבים אינם צודקים בחלק מהטענות, אבל "לא ניתן לעבוד בטור, ואי-אפשר לעצור את תוכניות הבנייה בהמתנה לתשתיות".

עוד נושא אליו התייחס יצחקי באותה פגישה היה החלטת ממשלה שקובעת כי העסקת עובדים זרים תתאפשר רק בפרויקטים למגורים, וזאת בשל המצוקה בתחום זה. קבלני התשתיות מוחים על ההחלטה האמורה כבר זמן רב וטוענים כי הדבר יפגע בתחום השונים, בין היתר גם בענף התשתיות שמשווע גם הוא לידיים עובדות. על כך אמר יצחקי כי "אנחנו משנים את ההחלטה אני חושב שתשתיות ומגורים זה היינו הך".

במקביל, התייחס יצחקי גם לנושא החברות הזרות שעתידות להגיע לעבוד בישראל, חברות שנבחרו בהליך הקול הקורא שפרסם משרד הבינוי והשיכון, ואמר כי לדעתו החברות הזרות צריכות להתמקד בתחום הבנייה למגורים ולא התשתיות: "אני חושב שצריך להשתמש בקבלנים המקומיים לתשתיות, לא צריכים לסמוך על אף אחד אחר ולא צריך להגדיל את התלות בגורמי חוץ צריכים לפתח ולעודד קבלנים מקומיים".

במקביל, התלוננו הקבלנים בפני יצחקי על הקשיים בקבלת אשראי בנקאי לפרויקטים בתחום התשתיות. על כך אמר יצחקי לקבלנים כי בכוונתו לטפל בנושא מול נגידת בנק ישראל והמפקחת על הבנקים. "צריך כאן טיפול שורש", אמר יצחקי לקבלנים, "כסף יש אבל הפרויקטים נתפסים כפרויקטים בעלי סיכון גבוה, הבעיה שהבנק מחשב את הסיכונים שלו ואין לו את מה לשעבד רק את התגמולים העתידים".

כאמור, יצחקי אמר את הדברים במפגש עם עשרות קבלני תשתיות ובניה חוזית של התאחדות בוני הארץ , בו העלו הקבלנים את החסמים איתם הם מתמודדים. אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בניה חוזית אמר ליצחקי במפגש כי "ממשלת ישראל חרטה על דגלה לייצר דירות מוזלות לזוגות צעירים אבל הזניחה את ענף התשתיות והבניה הציבורית. עכשיו נראה שלמרות תוכנית מחיר למשתכן והחתימה על הסכמי הגג יש יותר מתנגדים בציבור למהלכי הממשלה מאשר תומכים. במסגרת הסכמי הגג עברו מכרזי התשתיות והפיתוח והמכרזים להקמת מבני ציבור לידיהן של הרשויות המקומיות והמשמעות היא שהפער בין הבנייה למגורים והקמת התשתיות לשכונות החדשות רק ילך ויגדל. עד היום נוהלו מרבית מכרזי הפיתוח והתשתיות על ידי משרד השיכון ורמ"י עם חוזה אחיד ומוכר ותנאי תשלום סבירים. העברת תקציבים של מיליארדים לניהול של רשויות וחברות כלכליות שרובן שאינן יודעות כיצד לנהל את התקציבים העצומים האלו ואת ההתקשרויות עם הקבלנים ואינן כפופות לחוק חובת המכרזים תהייה בכייה לדורות".

בהמשך דבריו התייחס גרין גם לסוגיית העובדים בתחום התשתיות ואמר: "אני חושב שאתם מבינים היום את הצורך בהקמת תשתיות ומבני ציבור במקביל לבנייה למגורים אז מדוע אתם לא מספקים עובדים זרים גם לקבלני התשתיות והבניה החוזית? אנשים יוצאים לרחובות בגלל מחסור בתשתיות והממשלה מתעכבת שנים בהחלטה פשוטה לספק עובדים מקצועיים לענף".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק אמר במפגש כי "בענף שלנו כל פקיד הוא מלך וכל פקידה נסיכה, קבלני התשתיות והבניה החוזית נתקלים במכרזים לא הוגנים ובתנאי תשלום רעים ואין להם למי לפנות, ובסוף רוכשי הדירות לא יקבלו את הדירות שלהם. ענף התשתיות והבניה ציבורית נמצא בסכנה. הקבלנים מתמודדים עם תכנון לקוי, מכרז לא הגיוני, זוכה במחיר הנמוך ביותר שבו ברור שלא יהיה רווח, ושכל שינוי קל בו יביא להפסד, עשרות חברות בעלות וותק וניסיון של עשרות שנים קורסות בזו אחר זו, זה מצב בלתי נתפס כלכלית, ובמיוחד הוא לא הגיוני כי אלה שנים שבהן המדינה משקיעה הון עתק בבנייה ציבורית ותשתיות. אנחנו מדברים על מאות מיליארדי שקלים שאף אחד לא מתכנן ולא מנהל בצורה מאוחדת וכוללת".