"First North זה שוק איכותי ומפוקח, רק עם פחות רגולציה"

אדם קוסטיאל, אחראי הרישום למסחר באירופה בנאסד"ק, אומר בראיון כי "50% מבתי האב במדינות הנורדיות משקיעים ישירות במניות, ועוד יותר מכך לא ישירות במניות. כך, תמיד ישנם קרנות ומשקיעים מסוגים שונים שנלהבים להשתתף בהנפקות של חברות קטנות"

פעילות ערה של הנפקות ראשוניות נרשמה בחודשים האחרונים בבורסת First North - בורסת המשנה של הבורסות הסקנדינביות הנמצאות בבעלות של בורסת נאסד"ק, ומיועדת לחברות צמיחה.

מתחילת 2017 התבצעו בבורסה הממוקמת בשבדיה 44 הנפקות, יותר ממספר ההנפקות שהיו בה ב-2016 כולה. לפי נתוני הבורסה, חברה ממוצעת מגייסת ב-First North הון של כ-10 מיליון אירו, סכום שעשוי להתאים להנפקות ראשוניות של חברות ישראליות שרוצות להפוך לציבוריות, אך הן עדיין קטנות מדי לשוק האמריקאי.

ובכל זאת, עד היום רק חברה ישראלית אחת נרשמה למסחר ב-First North: חברת הגיימינג אספייר גלובל, שבין בעלי המניות שלה נמצאים אנשי העסקים פיני זהבי ואלי עזור. אספייר הפכה לציבורית ביולי האחרון באמצעות הנפקה והצעת מכר בהיקף כולל של כ-40 מיליון דולר, ולפי שווי של 155 מיליון דולר. מאז עלתה מנייתה ב-36%.

כמובן, שאם זה תלוי בראשי הבורסה, אספייר גלובל היא רק הראשונה בשורה של חברות ישראליות שיונפקו וייסחרו ב-First North. אדם קוסטיאל, ראש תחום הרישום למסחר באירופה בנאסד"ק, הגיע בשבוע שעבר לישראל להשתתף בכנס ולהיפגש עם חברות מקומיות. בראיון ל"גלובס" הוא אומר כי "יש מספר חברות ישראליות שאנחנו מדברים איתן ב'פייפליין' שלנו, בפרט מתחומי הטכנולוגיה והבריאות". עם זאת, הוא מעריך שלא יהיו עוד הנפקות ישראליות בבורסה במהלך 2017.

"אספייר גלובל היא מקרה מעניין", אומר קוסטיאל. "כשהחברה החליטה לצאת להנפקה, היא בדקה את כל החלופות באירופה. בורסת ה-AIM (הבורסה המשנית בלונדון, ש' ח' ו') מאפשרת יותר נזילות מאשר צמיחה, ועל רקע הברקזיט יש שם אי ודאות גדולה. אספייר בחרה ב-First North בין היתר כי המשקיעים בבורסה מבינים היטב את הפעילות, מבינים מה החברה עושה ואיך לעבוד איתה".

- התחרות המרכזית שלכם היא AIM?

קוסטיאל: "הסוגיה היא לא בורסות אחרות. מסורתית, חברות הסתכלו על לונדון או ניו יורק. לונדון בתקופה של אי ודאות רבה היום, ולכן העיניים פקוחות לאלטרנטיבות, כולל First North. ישראל היא מדינה חשובה לנו מאוד בנאסד"ק. אם חברה יכולה לעבור ממצב של חברה פרטית לנאסד"ק זה מצוין, אבל זה לא תמיד קורה. בדרך כלל, חברות לא מחפשות את הבורסה עצמה אלא את הגישה לשוק פיננסי אקטיבי. התחרות המרכזית שלנו היא דווקא גיוס פרטי - חברות יכולות להישאר היום פרטיות לאורך זמן רב יותר".

- אם כך, לא עדיף לחברות להישאר פרטיות, לצמוח עוד כמה שנים ואז להנפיק בנאסד"ק למשל?

"כפי שאני רואה את זה, הסיבה המרכזית ששווקים מתקשים למשוך חברות זה הנטל הרגולטורי. בכך השוק והמדינה מפסידים הרבה. חברות ציבוריות, גם קטנות ובינוניות, מייצרות הרבה עבודה. לפעמים מוקדם מדי להגיע לנאסד"ק, ובשוק שלנו חברות קטנות ובינוניות יכולות להשיג מימון. זה נכון שחשוב לא לצאת מוקדם מדי לשוק, אבל אנחנו יכולים לתמוך בחברות מוקדם יותר משווקים אחרים; First North זה שוק איכותי ומפוקח, רק עם פחות רגולציה. אלטרנטיבה טובה לחברה ישראלית היא להגיע אלינו ולהיסחר במקביל גם בת"א".

- יש לכם קשרים עם הבורסה בת"א?

"יש בינינו דיאלוג פתוח וטוב. התחרות שלנו היא לא בורסות אחרות אלא חברות שלא נסחרות, כך שאנחנו מרגישים שיש אפשרות לעבוד עם בורסות אחרות ולהראות לחברות את אלטרנטיבת ה-IPO".

לחפש "אקוסיסטם שמבין את החברה"

בחודשים האחרונים לא מעט בורסות "מחזרות" אחרי החברות הישראליות - החל מאוסטרליה, דרך הונג קונג ועד קנדה ובורסות מעבר לדלפק בארה"ב. בדרך כלל נהוג לומר שחברות יעדיפו להיסחר בבורסה שקרובה ללקוחות שלהן, וכך לדוגמה אם יש לחברה פעילות מרכזית באוסטרליה, היא עשויה לבחור להיסחר שם. מכיוון שעבור חלק ניכר מהחברות הישראליות השוק האמריקאי הוא המרכזי, למה שהן יחליטו להנפיק בשבדיה דווקא? לדברי קוסטיאל, "ראשית, לא כל החברות רואות בשוק האמריקאי את הגדול ביותר. ושנית, חשוב לחברות שיהיו חברות דומות להן בבורסה, כך נוצר אקוסיסטם שמבין את המודל העסקי שלהן. לדוגמה, החברה הרוסית Yandex בכלל לא פועלת בארה"ב, אך הונפקה בנאסד"ק כי היא דומה לגוגל, ובארה"ב המשקיעים מבינים אותה היטב".

- מי משקיע ב-First North?

"אנחנו רואים מגמה חיובית שבה נוצרות קרנות קטנות חדשות, והן משתתפות בהנפקות. לדוגמה, באספייר מהיום הראשון יש משקיעים שהם קרנות. יש אצלנו גם משקיעי ריטייל, אנשים פרטיים שמחזיקים מניות לטווח הארוך - לא משקיעים ספקולטיביים, ותמיד יש שוק אקטיבי ודיאלוג עם השוק. זה דבר שחסר בהרבה שווקים, ייתכן שגם בשוק הישראלי.

"באופן כללי, בסביבה הגלובלית היום שווקים מתקשים לתמוך בחברות ציבוריות קטנות. באירופה השוק מאוד מבוזר, כל שוק מנסה לייצר אקוסיסטם משלו ומתקשה לייצר מומנטום. בבורסות הנורדיות של נאסד"ק, בעיקר בשבדיה, יש תרבות של השקעות באקוויטי. 50% מבתי האב משקיעים ישירות במניות, והשיעור גבוה יותר בהשקעות לא ישירות במניות. זה לא המצב בשאר אירופה, ואני די בטוח שגם לא בישראל. זה בא לידי ביטוי בכך שיש תמיד קרנות ומשקיעים מסוגים שונים שנלהבים להשתתף בהנפקות של חברות קטנות".

- עד כמה משפיעים עליכם אירועים חיצוניים כמו המשבר בקוריאה, או עניינים מאקרו-כלכליים גלובליים?

"אנחנו בשום אופן לא חסינים לגורמי מאקרו, אבל השוק חזק מאוד ברמה הגלובלית וגם בבורסות הנורדיות. יש סימני צמיחה גם בשווקים אחרים באירופה. אם המצב בקוריאה יחמיר, סביר שזה ישפיע על השוק, אבל עד כה השוק די גמיש וסופג הרבה מצבים כאלה, וזאת בזכות העובדה שיש עניין רב להשיג החזר על התשואה בסביבת ריבית נמוכה".

First North

פעילות: בורסת המשנה של הבורסות הסקנדינביות הנמצאות בבעלות של בורסת נאסד"ק

מספר חברות נסחרות: 298

מספר הנפקות מתחילת השנה: 44

שווי שוק של כל החברות הנסחרות: 15.5 מיליארד אירו

היקף מסחר יומי ממוצע: 34 מיליון אירו

מקור: נתוני הבורסה

מניית אספייר גלובל
 מניית אספייר גלובל