מיזם הסיבים IBC מבקש הקלות בפריסת התשתיות

החברה מעוניינת שישונו תנאי הזיכיון שלה, כך שתפרוס תשתיות רק על פני 40% משטח המדינה, לעומת התנאי הקודם שחייב פריסה מלאה ■ מאחורי הבקשה עומדת סלקום, שנשארה המתמודד היחידה על רכישת המיזם

סיבים אופטיים / צילום: רפי קוץ
סיבים אופטיים / צילום: רפי קוץ

מיזם הסיבים האופטיים (IBC) מתקרב לרגע האמת. סלקום הבהירה לראשי המיזם כי במקרה שרישיון המיזם ממשרד התקשורת לא ישונה באופן שיחייב אותו בפריסה של עד 40% מהאוכלוסייה, היא לא תשקיע בו. במצב כזה רוב הסיכויים שהמיזם ילך לפירוק.

כפי שנחשף ב"גלובס", סלקום כבר שוחחה עם משרד התקשורת בנושא חובת הפריסה של המיזם שנקלע לקשיים, וכן נחשפו השיחות שקיימה החברה עם חברת החשמל, שהיא השותף המרכזי בפרויקט. לאחר חודשים ארוכים של מו"מ הגיעה סלקום להחלטה שמבחינה כלכלית אין הצדקה להשקיע בפרויקט מעבר לפריסה של 40% מהאוכלוסייה. כל דרישה לחייב אותה לפריסה מעבר לכך, לא תהיה כלכלית ולכן היא לא תשקיע בו.

מסיבה זו פנתה החברה למשרד התקשורת ובו בקשה רשמית לשינוי תנאי הרישיון. בעצם מה שקורה היום הוא בקשה פורמלית של IBC שמאחוריה עומדת סלקום לשנות את תנאי הרישיון אחרת כניסתה למיזם לא תקרה. סלקום מוכנה להתחייב לפריסה של 20% מהאוכלוסייה תוך 10 שנים ואת היתר בעוד 15 שנה, והיא גם מוכנה לשמור על יחס הפריסה בין הפריפריה למרכז - יחס שאומר שלאחר 5 שנים של פריסה חופשית היכן שהמיזם מחליט, חייב המיזם לפרוס ביחס של 8 ל - 2, כלומר על כל חיבור במרכז של 8 בתי אב, נדרש המיזם לפרוס 2 שתי אב בפריפריה הרחוקה.

מעבר לכך סלקום נדרשת לבוא בדברים עם חברת החשמל שחייבת להפחית את מחיריה בהיותה הגורם היחידי שמבצע עבודות על תשתיותיה. כמו כן, תידרש החברה לפתוח הסכמים עם ספקים מרכזיים ובראשם סיסקו שגם היא תידרש להפחית מחירים או כל הסדר אחר שיאפשר לסלקום לרכוש ציוד למיזם במחירים סבירים. כיום סיסקו היא הספק המרכזי של הפרויקט ומכיוון שנתנה הלוואות בעלים אין גם כל אפשרות לתמחר את שירותיה מול מתחרים שיכולים למלא את מקומה.

המיזם IBC פועל על גבי רשת חברת החשמל, והאחרונה גם שותפה בו בשיעור של 40%. היתר מוחזקים בידי בעלים פרטיים. לפני כשנה וחצי - שנתיים המיזם נקלע לקשיים לאחר שהמדינה הזרימה לו 150 מיליון שקלים. המיזם פשוט לא הצליח להתרומם והוא נקלע לבעיות מימון קשות. תוכנית הבראה שגובשה למיזם מחייבת השקעה של מאות מיליוני שקלים בשלב הראשון רק כדי להניע את הפרויקט מחדש.

המיזם החל בחיפוש משקיעים וסלקום היא כרגע הגורם היחידי שמביע עניין ואשר נותר במירוץ. השאלה הגדולה היא האם משרד התקשורת יסכים לבקשה לשינוי בתנאי הפריסה, כאשר סביר להניח שבזק והוט יפעלו נגד.