מחר: דיון אם הרצליה תוכל למשוך את תוכנית מתאר שהוגשה

הוועדה המחוזית במחוז ת"א תדון בשאלה האם עיריית הרצליה תוכל למשוך חזרה את תוכנית המתאר שהגישה ■ מדובר בדיון שיתקיים בעקבות בקשתה של עיריית הרצליה למשוך את התוכנית ועל רקע גל התנגדות חסר תקדים נגד תוכנית המתאר

מחאה הרצליה/  צילום:מטה המאבק הארצי לבינוי שפוי
מחאה הרצליה/ צילום:מטה המאבק הארצי לבינוי שפוי

מחר בתשע בבוקר עתידה הוועדה המחוזית במחוז תל-אביב שבמנהל התכנון להתכנס ולקיים דיון בשאלה האם עיריית הרצליה תוכל למשוך חזרה את תוכנית המתאר שהגישה. מדובר בדיון שיתקיים בעקבות בקשתה של עיריית הרצליה למשוך את התוכנית ועל רקע גל התנגדות חסר תקדים נגד תוכנית המתאר לעיר כמו גם נגד תוכניות מתאר בערים נוספות.

רק אתמול (א') התקיימה הפגנה מול משרדי עיריית הרצליה כנגד תוכנית המתאר, הפגנה אותה יזמו ועד תושבי העיר לצד ועדי תושבים מערים אחרות שהתאגדו כ"מטה המאבק הארצי לבינוי שפוי".

צבי דותן, ממובילי המאבק לשמירת אופייה וצביונה של הרצליה ונגד תוכנית המתאר אמר בעקבות ההפגנה כי: "ההפגנה נועדה לוודא שראש העיר יעמוד בהתחייבות כלפי תושבי הרצליה כשהבטיח שימשוך את התוכנית הגרועה ויעשה שיתוף ציבור מלא לתוכנית החדשה. יש לו את כל האמצעים לעשות זאת וזה מה שאנחנו מבקשים ממנו. דאג לתושבים ולא לקבלנים או ליזמים".

מירית שקד ברק, תושבת כפר-סבא, ממטה המאבק הארצי לבינוי שפוי שהשתתפה אמש בהפגנה מסבירה כי: "עשרות פעילי מטה המאבק לבינוי שפוי הפגינו הערב יחד עם פעילי המאבק בהרצליה. הגענו מחדרה, נתניה, עמק חפר, כפר-סבא, הוד-השרון, פתח-תקווה, לוד ירושלים ועוד. כולנו סובלים מתוכניות הבנייה האגרסיביות של האוצר, ללא תכנון, ללא שקיפות וללא שיתוף ציבור. אנו דורשים תכנון שפוי, תכנון ערים טובות שבהן יקימו רשת דרכים צפופה, שבאמצעותה נוכל להגיע ברגל ובאופניים לבית הספר, לגן ,לרכבת , לאוטובוס, לקופת החולים ואף למשרד ולא לגור בדירות כלובים לתושבים שאי אפשר להיכנס או לצאת מהן".

נציין כי הדיון שעתיד להתקיים מחר בוועדה המחוזית הוא דיון דרמטי הנוגע לתוכנית המתאר ויו"ר הוועדה, במיוחד על רקע השתלשלות האירועים בעיר הסמוכה, כפר-סבא, שהעבירה בקשה דומה אך סורבה על ידי הוועדה המחוזית. מחר, יצטרכו יו"ר הוועדה, דניאלה פוסק, מתכננת המחוז, נעמי אנג'ל, ושאר חברי הוועדה להכריע האם התוכנית תישאר בוועדה המחוזית בדומה להחלטה שהתקבלה לגבי העיר הסמוכה או שמא תחזור לעיבוד מחדש ברשות המקומית.

בוועדה המחוזית תל-אביב ציינו כי איכות החיים של התושבים על כל היבטיה בהם צרכים תחבורתיים, חינוכיים, תעסוקתיים, תרבותיים, וסביבתיים, עומדת במרכזן של כלל תוכניות הבנייה, כולל במקרה זה. ועדות התכנון רואות כיצד העיר מאפשרת מחזור חיים שלם לתושב, והתושב הוא לא רק הבסיס לתכנון, הוא גם חלק בלתי נפרד מהתהליך. שלב שיתוף הציבור בא לידי ביטוי בקיום דיונים בקבוצות, אסיפות ציבוריות רחבות ופרסום באתר האינטרנט.

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, התייחס אף הוא לנושא היום ואמר: "תוכנית מתאר לא מדברת רק על יחידות דיור, אלא הרבה יותר מזה. זו תוכנית כוללת לשנים הבאות. ביקשנו מהוועדה המחוזית למשוך את התוכנית בגלל כמה נימוקים. אחד מהם הוא שהתחלנו בהתחדשות עירונית מאסיבית בעיר, שמאפשרת היצע של עשרות אלפי יחידות דיור חדשות, אבל אז מקבלים כמות דירות לא מידתית יחד עם תוכנית המתאר ואנחנו רוצים שיכירו גם בזה בתוך תוכנית המתאר.

עוד נימוק למשיכת התוכנית הוא שאנחנו לא רוצים להכליל בתוכנית המתאר תוכניות למימוש בטווח ארוך מאוד כמו תע"ש רמת השרון למשל. אני לא רואה שזה זז ולא רואה שיש מתחם חלופי בדרום. עוד בקשה שלנו הייתה שאנחנו רוצים לתחם התוכנית ל-13 השנים הקרובות עד 2030 ונבנה תוכנית שמותאמת לעיר". לגבי התנגדות התושבים אמר פדלון כי: "אין בסביבה שלנו עתודות קרקע והמדינה רוצה לבנות בתוך הערים. יש קבוצות תושבים שמתנגדות וזה בסדר. צריך לשמוע את כולם וזה חשוב. אבל צריך להסתכל גם קדימה, ועל המחסור שצפוי להיות בהמשך אם לא יבנו. ילדים שגדלו כאן מקומם כאן ולא בברלין. לכל דבר יש מחיר ואנחנו נשתדל לעשות הכל כדי שלא נפגע בטבע או בירוק. התוכנית שלנו היא להחזיר את התוכנית מהוועדה המחוזית, לעשות שיתוף ציבור, ולהחזיר אותה מתוקמת תוך שנה וחצי עד שנתיים".