מדטרוניק תקים מרכז פיתוח בישראל - ותקבל מענק מהמדינה

ענקית המכשור הרפואי תפתח מרכזי פיתוח בירושלים וביקנעם ותגייס 100 עובדים ■ גורמים במשרד הכלכלה: מגעים לגבי השקעות בישראל עם כ-10 חברות רב-לאומיות

עומאר ישראק, נשיא מדטרוניק. העסקה על סף לחיצת יד / צילום: רויטרס
עומאר ישראק, נשיא מדטרוניק. העסקה על סף לחיצת יד / צילום: רויטרס

ענקית המכשור הרפואי מדטרוניק  תהיה החברה הראשונה שתקים מרכז פיתוח בישראל, במסגרת שיתוף פעולה עם רשות החדשנות. בתמורה להחלטה להעסיק בישראל 100 עובדים בתחומים חדשים מעבר לפעילותה הקיימת בארץ, תקבל החברה מענק של 14 מיליון דולר מרשות החדשנות. על רקע אישור המענק, מהימים האחרונים, העסקה החדשה בין המדינה לבין ענקית המכשור הרפואי נמצאת במרחק של לחיצת יד.

על פי הערכות, המענק יינתן על פני שלוש שנים, בצורת השתתפות בשיעור של 30% משכר העובדים שיועסקו במרכז הפיתוח. הפעילות החדשה תיפתח בשני מוקדים, בירושלים וביקנעם, ותעסוק בניטור מוחי (בירושלים) וביג דאטה לרפואה (ביקנעם).

הרחבת פעילותה של מדטרוניק בישראל סוכמה לפני כ-4 חודשים, במסגרת פגישה שקיימו שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, וראש רשות החדשנות, אהרון אהרון, עם נשיא החברה, עומאר ישראק. בכיר במשרד הכלכלה והתעשייה אמר היום (ב') כי לצד שורה של מגעים, בשלבים שונים, שמתקיימים בין המדינה לבין חברות רב-לאומיות שמתעניינות בהשקעה במשק הישראלי, מתקיים מו"מ ראשוני גם עם חברת פרמצבטיקה גדולה.

לדברי הגורם, "הרקע להתעניינות של חברות אלה בהשקעות בארץ, תוך פתיחת מרכזי פיתוח או ייצור, הוא סביבת המס האטרקטיבית ביחס למדינות אחרות בעולם והמיסוי הנמוך על ה-IP".

על פי גורמים אחרים במשרד הכלכלה, כיום מתקיימים מגעים עם נציגים של כעשר חברות רב-לאומיות, לקראת השקעה אפשרית בישראל. הגורמים טוענים כי מגעים אלה מתקיימים תוך הקפדה על פרופיל תקשורתי נמוך, כדי לא לחבל בהם.

על פי נתוני רשות החדשנות שבמשרד הכלכלה והתעשייה, בשנת 2016 הסתכמו ההשקעות הזרות בישראל בכ-12.6 מיליארד דולר - עלייה של 7% ביחס להיקף ההשקעות של חברות רב-לאומיות בארץ ב-2015. על פי רשות החדשנות, במשק הישראלי פועלות כ-320 חברות רב-לאומיות.

השקעה בחברות ושותפות בחממות

למדטרוניק קשר עמוק, ותיק ונרחב עם תעשיית המכשור הרפואי הישראלית. היא מעסיקה כ-750 עובדים בארץ, מתוך כ-85 אלף עובדיה ב-65 מרכזי הפיתוח שלה בעולם.

בנוסף לסניף השיווקי שלה, הקיים כאן כבר מאז 1974, החברה גם ביצעה רכישות של חברות מכשור רפואי ישראליות, כאשר בחלק מן המקרים היא פיתחה את החברות הללו פי כמה וכמה. בחלק מן המקרים, היא סגרה את הפעילות או העבירה אותה לחו"ל.

הסנונית הראשונה הייתה ב-2006, עם רכישת חברת אודין, שעסקה בהדמיית MRI עבור ניתוחי מוח והוקמה על ידי עמית גופר. אודין נרכשה ב-9 מיליון דולר בלבד - פחות מהסכום שהושקע בה - אולם התפתחה והתרחבה והפכה למרכז פיתוח משמעותי של מדטרוניק בישראל. חברת וונטור, שאותה רכשה מדטרוניק תמורת 325 מיליון דולר ב-2009, זכתה להמשך פחות משמח, למרות התוכניות הגדולות בעת רכישתה, והיא נסגרה. כך גם חברת דיסק או טק שנרכשה ב-2006 על ידי חברת קייפון שהתגלגלה בהמשך לידי מדטרוניק. חברת ביוקונטרול, שבה השקיעה מדטרוניק סכומים גדולים, כשלה לפני מספר שנים בניסויים הקליניים, ולכן נסגרה גם היא.

ב-2014 רכשה מדטרוניק את חברת קובידיאן, אשר זמן קצר לפני כן ביצעה מסע רכישות מהיר בישראל ורכשה את סופרדיימנשן, אורידיון, פוליטאץ' וגיוון אימג'ינג, בסכום כולל של כ-1.6 מיליארד דולר. ככל הידוע, הפעילויות של החברות הללו ממשיכות להתקיים בישראל, תחת המטרייה של מדטרוניק. בנוסף השקיעה מדטרוניק בחברת איתמר מדיקל, היא משקיעה בקרנות הון סיכון ישראליות רבות והיא גם שותפה בחממת MindUp בחיפה, העוסקת בתחום הבריאות הדיגיטלית. כיום יש למדטרוניק שותפות פורה עם חברת הרובוטיקה מזור, שבמסגרתה השקיעה מדטרוניק במזור מעל 70 מיליון דולר והפכה למשווקת הבלעדית של מערכותיה לתחום עמוד השדרה.

חברת המכשור הרפואי הכי גדולה

בראיון ל"גלובס" לפני מספר חודשים, אמר מנכ"ל הסניף הישראלי של מדטרוניק, ירון יצהרי, כי: "לאחר המיזוג עם קובידיאן, מדטרוניק הפכה לחברת המכשור הרפואי הגדולה ביותר אי-פעם.

מנכ"ל החברה, עומאר ישראק, שם דגש על פעילות גם במדינות מתפתחות, שאליהן לא הגיעו עד כה הטכנולוגיות המובילות בתחום הרפואי. אין כבר 'ארה"ב' מול 'שאר העולם'". על הרקע הזה הרחיב ישראק משמעותית את הפעילות של מדטרוניק, בעיקר בסין אולם גם במדינות נוספות.

יצהרי מציין כי נשיא החברה ישראק דוגל במדיניות של "כדאי להמר על היוזמה של העובד שלך, תמיד תגיד לו למה כן ולא למה לא, ותמדוד אותו לפי תוצאה". גישתו למכשור רפואי - דומה. "אם אני נותן לילד משאבת אינסולין הכי טובה בעולם אבל הוא לא משתמש בה, האם נתתי לו רפואה טובה? אם נתתי לך קוצב אבל הוא מונע ממך לעשות MRI שאתה צריך, זו רפואה טובה? אם נתת את הסטנט הכי טוב בעולם אבל לא בזמן הנכון, זו רפואה טובה? יש למדוד לפי תוצאה".

עוד מוסיף יצהרי כי המדיניות של החברה היא היום לפתח מוצרים שחוסכים כסף למערכת הבריאות, בידיעה שאם לא כך, סיכוייהם לחדור לשוק קלושים. "היום שולחים חולים לבית חולים כדי לקרוא את התוצאה מהמכשיר המושתל, יחד עם הפיליפינית והילד. למה? כי גובים לפי ביקור. אז זו רפואה טובה? תגמול עבור תוצאה היה נותן עדיפות לרפואה מרחוק, שבה גם לא מתזזים אותם וגם היו מתריעים על התקף מוקדם יותר".

יצהרי מאמין כי מדטרוניק היא בעלת המידע המקיף שיאפשר לה להוביל את המגמה הזו. "עד היום מדטרוניק הייתה 'ספקית טיפולים', אבל עכשיו היא תעסוק בניהול מידע, ניהול אוכלוסייה ובקרת סיכונים, ומתוך כך ברפואה מותאמת אישית". אחד ממוקדי ניהול המידע הזה, צפוי לקום כאמור ביקנעם.

מדטרוניק

85,000 - עובדים בעולם

65 - מרכזי פיתוח בעולם

750 - עובדים בישראל