"ההיי-טק הוא הדלק של הכלכלה העולמית החדשה"

במסגרת תוכנית חדשה מוקמות בשלב הראשון 4 קרנות השקעה בחברות היי-טק שייסחרו בבורסה הישראלית ■ דדי פרלמוטר מקרן אקליפטוס: "התוכנית למעשה תפתח אפיק השקעה חדש לכל אחד ואחת מאיתנו, בכל סכום שנרצה"

דדי פרלמוטר/ צילום: גיל לביא
דדי פרלמוטר/ צילום: גיל לביא

מרבית ההון המושקע בחברות היי-טק ישראליות צעירות מקורו במשקיעים זרים. אחוז לא קטן מהחברות המקומיות נרכשות על ידי תאגידים זרים בשלבים מוקדמים יחסית של התפתחותן. כך, נמנעת משוק ההון הישראלי ומהציבור הישראלי בכללו האפשרות ליהנות מפירות הבשלת אותן חברות.

בייחוד באחרונה לנוכח ההצלחות הגלובאליות של חברות הטכנולוגיה הישראליות והאקזיטים המרובים (מוביליי ונוירודרם מצייגות שתי עסקאות בולטות שבוצעו לאחרונה) הטענה מקבלת משנה תוקף. על פי מספר מקורות, 96% מהכסף שזורם לתעשיית ההון סיכון הישראלית הוא כסף זר.  

תוכנית חדשה ומהפכנית עומדת לצאת לפועל בימים אלה, לאחר עבודת הכנה של כמה שנים על ידי משרד האוצר, הרשות לניירות ערך, הבורסה, משרד המשפטים ועוד. הכנה זו דרשה שינוי חקיקה אשר הסתיים באחרונה.  

במסגרת התוכנית, מוקמות בשלב הראשון 4 קרנות השקעה בחברות היי-טק שייסחרו בבורסה הישראלית ויקבלו את הגנת המדינה (מוגבלת) מפני הפסדים וערבויות לגיוס אשראי. 

 קרן אקליפטוס (Eucalyptus innovation Capital) משתתפת במכרז. בקרן שותפים אלדד תמיר (בית ההשקעות תמיר פישמן), דדי פרלמוטר (בכיר לשעבר בחברת אינטל ויזם היי-טק בהווה), אמיר גל אור (קרן אינפינטי) ועדי גן (קרן אוורגרין).  

איך התוכנית החדשה של משרד האוצר צפויה להשפיע על שוק ההון? 

דדי פרלמוטר: "מדובר במהפכה אמתית - התוכנית למעשה תפתח אפיק השקעה חדש לכל אחד ואחת מאיתנו, בכל סכום שנרצה, בין אם ישירות לפי החלטתנו, או באמצעות תיקים מנוהלים, קרנות נאמנות, פנסיה, גמל ועוד. מהלך זה יהווה גם מקור הון חדש לתעשיית ההיי-טק הישראלית, הנשענת כיום ברובה הגדול על מקורות זרים".

"עם התוכנית נפתח חלון הזדמנויות להגדלת השקעות של גורמים מקומיים בתעשייה הכי מוצלחת ומשגשגת בישראל, זאת שמייצרת תעסוקה ומסים באופן הכי משמעותי במדינה".

ולמה דווקא בתחום הטכנולוגיה?

 פרלמוטר: "ההיי-טק הוא הדלק של הכלכלה העולמית החדשה ההופכת דיגיטלית לנגד עינינו. תעשיית ההיי-טק במדינת ישראל, היא אחת המצטיינות בעולם בשיווק מוצרים מתקדמים ופתרונות מהפכניים. בזכות התוכנית נוכל להמשיך לחזק את התעשייה הישראלית על ענפיה המגוונים וזאת תוך מעורבות ושותפות משמעותית של הציבור הרחב".

אלדד תמיר: "מרחב ההשקעות הטכנולוגי דורש ידע רב. ההון האנושי אשר מרכיב את קרן אקליפטוס בעל ניסיון רב בעולמות הפיננסים וההיי-טק, והוא יהווה נדבך מרכזי בליווי ושילוב מבוקר של קהלים מגוונים מישראל בהיי-טק המקומי, קהלים שעד כה הודרו כמעט לחלוטין מההצלחות בהיי-טק". 

במונחים של בורסת תל אביב - התוכנית מהווה בשורה למשקיעים? 

"לחלוטין. באמצעות התוכנית אנשים מקבלים הזדמנות ליהנות מהפריחה של ההיי-טק הישראלי ועוד בתמיכה וגיבוי חלקי של המדינה. עד היום, חברות ישראליות מוצלחות בתחום הטכנולוגי, ולא חסרות דוגמאות, לאחר הנפקה בנאסד״ק, לא נתנו את ההזדמנות לפלח גדול של משקיעים מישראל, שכן אלה נמנעו מסיבות בירוקרטיות מלהשקיע בנאסד"ק. עכשיו, עם התוכנית תהיה לאותן חברות הזדמנות להיסחר גם בבורסת תל אביב וכתוצאה ישירה גם נפתחת אופציה טובה הן עבור החברות והן עבור קהל המשקיעים בארץ".