נחתם הסכם ניהול בחברת איי.די.או בין שיכון ובינוי לדיין ואפולו

במקביל, איש העסקים יעקב לוקסנבורג (לוקסי), בעל השליטה בחברת ההשקעות לפידות, הפך לבעל עניין בחברת איי.די.או

יעקב לוקסנבורג / צילום:תמר מצפי
יעקב לוקסנבורג / צילום:תמר מצפי

ביום שבו דיווח בנק הפועלים כי בעלת השליטה, שרי אריסון, מוכרת 49% מהחזקותיה בבנק לקבוצת משקיעים אמריקאים, סוכם מהלך משמעותי גם בזרוע הנדל"ן והתשתיות של אריסון בישראל - קבוצת שיכון ובינוי (שו"ב). שו"ב הודיעה כי חתמה על הסכם ניהול משותף עם קרן אפולו ומשפחת דיין בחברה הבת איי.די.או גרופ (ADO), לאחר משא ומתן שארך כשבועיים, ושקדם לו מה שנראה כתחילתו של מאבק שליטה.

ADO פועלת בתחום הדירות להשכרה בברלין באמצעות החזקה של כ-38% במניות חברת איי.די.או פרופרטיז (ADOP), הנסחרת בבורסה של פרנקפורט לפי שווי של 1.8 מיליארד יורו (כ-7.7 מיליארד שקל). על פי הסכם הניהול המשותף, תישאר השליטה בדירקטוריון ADO בידי שיכון ובינוי, אבל השליטה בדירקטוריון החברה הבת תהיה משותפת, כשכל אחד מהצדדים ימנה שלושה דירקטורים (עוד שלושה דירקטורים יהיו בלתי תלויים). הצדדים הסכימו לפעול להגדלת הסחירות של מניות ADOP, בין אם באמצעות מכירת מניות המוחזקות בידי ADO ובין אם באמצעות הנפקת מניות חדשות.

מניית ADO זינקה 50% מתחילת יולי

מדובר בתוצאה מוצלחת עבור קרן אפולו ומשפחת דיין, שהתחילו לרכוש מניות ADO בחודש שעבר, זמן קצר לאחר ששו"ב פרסמה הצעת רכש לכ-10% ממניות החברה הבת (מה שלא אפשר לה לרכוש בבורסה מניות ADO במטרה למנוע את מהלך ההשתלטות). באמצעות רכישותיהם הגיעו אפולו ודיין להחזקה מצרפית של כ-37% במניות ADO, לעומת החזקה של כ-40% מהמניות על ידי שו"ב.

ADO נסחרת כיום בשווי של כ-1.9 מיליארד שקל - לאחר זינוק של כ-50% במניה מתחילת יולי. היום התברר כי מי שניצל את המצב החדש שנוצר בהרכב בעלי המניות בחברה, הוא "שועל הפיננסים" הוותיק יעקב לוקסנבורג (לוקסי), שעשוי לגזור קופון נאה. היום הודיעה חברת ההשקעות לפידות, שנמצאת בשליטת לוקסנבורג, כי הפכה לבעלת עניין ב-ADO, עם החזקה של 5.1% מהמניות, בשווי שוק של כ-100 מיליון שקל. את הרכישות ביצע לוקסנבורג באמצעות חברת לפידות והשותפות לפידות-חלץ ובאופן פרטי.

המהלך עשוי להפוך את לוקסנבורג בעתיד לסוג של "לשון מאזניים", במצב שבו יבקשו בעלי השליטה להעביר החלטות מהותיות בחברה, שבהן יידרש רוב מקרב בעלי מניות המיעוט, או במצב של מאבק שליטה עתידי. פוזיציה כזאת תאפשר ללוקסי למכור את מניותיו במחיר גבוה מזה שבו רכש אותן, בין אם כחלק ממהלך של הצעת רכש מלאה למניות ADO ומחיקתה מהבורסה, ובין אם במהלך משמעותי אחר, שיבקשו בעלי השליטה לבצע בחברה.

לוקסנבורג, באמצעות לפידות, ביצע מהלך דומה בחברת הנדל"ן נתנאל גרופ. במהלך 2013 הוא קנה מניות נתנאל, ובאפריל 2014 איגד בעלי מניות נוספים, שהפכו לאופוזיציה לבעלי השליטה בחברה, משפחת נתנאל, שביקשו לאשר חבילת תגמולים לבכירי החברה. המהלך הלוחמני של לוקסי נשא פרי, ובעלי נתנאל גרופ נאלצו לרכוש ממנו ומשותפיו כ-6.5% ממניות החברה, במחיר כמעט כפול מזה שבו רכשה לפידות את מניותיה בנתנאל. בתמורה התחייבה "האופוזיציה" למשוך את התנגדותה לאישור חבילת התגמול. לוקסי מחזיק כיום בכ-85% ממניותיה של לפידות, ששוויה בבורסה כ-850 מיליון שקל, לאחר עלייה של כ-130% במחיר המניה בשנה האחרונה.

ובחזרה להסכם הניהול המשותף ב-ADO, שיהיה בתוקף עד לסוף 2022. על פי ההסכם, שו"ב תוכל למנות עד שבעה דירקטורים ב-ADO עצמה (חברה שכל תכליתה היא ההחזקה ב-ADOP), בעוד שאפולו ומשפחת דיין יוכלו למנות שני דירקטורים ולהחליט יחד על מינוי דירקטור נוסף. נוסף על כך, יכהנו ב-ADO שני דירקטורים חיצוניים ואחד בלתי תלוי - כך שבסך הכל ימנה הדירקטוריון עד 13 חברים עם רוב לנציגיה של שו"ב.

שו"ב, דיין ואפולו הסכימו על כמה נושאים מיוחדים, ובהם שינוי בתקנון ADO, גיוסי הון מהותיים, שינוי בתחום הפעילות של החברה ונושאים נוספים, שבהם תידרש הסכמה משותפת של הצדדים בנוגע לאופן ההצבעה באסיפה הכללית. עוד נקבע כי שו"ב, דיין ואפולו יחזיקו לפחות 60% ממניות ADO (המקנות זכויות הצבעה) - מחציתן בידי שו"ב, רבע בידי דיין ורבע בידי אפולו. לכל אחד מהצדדים תהיה זכות סירוב ראשונה על מכירה של מניות גרעין השליטה במהלך תקופת ההסכם.

ההסכם כפוף להשלמה בהצלחה של הצעת הרכש שהגישה שו"ב למניות ADO. נזכיר כי ב-20 באוגוסט פרסמה שו"ב הצעת רכש לעד 10% מהמניות במחיר של 56 שקל למניה, במטרה להגדיל את החזקתה בעד 10% מההון ולאחד את ADO בדוחותיה הכספיים. אלא שההצעה, שהמועד האחרון להיענות לה נדחה כמה פעמים (עד יום רביעי השבוע), הפכה ללא רלוונטית, לאחר שמניית ADO זינקה בעקבות מאבק השליטה למחיר של 68 שקל. לפיכך, כעת צפויה שו"ב לפרסם הצעה חדשה לכ-5% ממניותיה של ADO במטרה להגיע ל-45% מההון - החזקה שתאפשר את איחוד הדוחות. במקרה כזה תרשום שו"ב רווח הון של 300-380 מיליון שקל כתוצאה מאיחוד הדוחות של ADO.

ADO מנוהלת בידי שלמה זוהר. זוהר, נציין, ניצל לאחרונה את הקפיצה במניה, ומכר בבורסה ומחוצה לה כ-218 אלף מניות של החברה (0.8% מההון) שהיו ברשותו, בתמורה ל-13.6 מיליון שקל.

כאמור, ל-ADO החזקה בודדת שמהווה את מקור הערך היחידי שלה - חברת ADOP המנוהלת על ידי רבין סביון. ADOP השלימה באחרונה רכישה של 1,298 דירות מגורים וכ-60 יחידות מסחריות בברלין בכ-211 מיליון אירו. בעקבות העסקה, שכפופה לכמה תנאים מתלים, יגדל תיק הנכסים שלה לכ-22 אלף דירות בברלין.

אשר לשותפים החדשים של שו"ב בחברה: אפולו היא קרן פרייבט אקוויטי זרה, הנסחרת בבורסה האמריקאית בשווי של 6 מיליארד דולר. עסקיה של משפחת דיין, בראשותו של מיקי דיין, צמחו בשנים האחרונות בעיקר כתוצאה מפעילות בתחום הנדל"ן בגרמניה, וזה זמן היא מרחיבה את פעילותה בתחומי הנדל"ן והמלונאות.

ביולי האחרון חתמה משפחת דיין על עסקה לרכישת מלוא הבעלות בחברת מלונות אפריקה ישראל מידי אפריקה וקבוצת נץ, בתמורה לכ-415 מיליון שקל. צעד זה נתפס כקפיצת מדרגה בהיקף עסקיה של המשפחה, והוא השלים עבורה השקעה של כ-950 מיליון שקל בתחום המלונאות בישראל תוך חודשים ספורים, לאחר שבתחילת השנה רכשה ארבעה בתי מלון תמורת 525 מיליון שקל.